بازار سهام

سقف ۶۰۰ میلیارد تومانی ارزش معاملات

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۰۸۱ واحدی (۰۳/ ۲ درصدی) در سقف تاریخی ۱۰۴ هزار و ۵۳۴ واحدی ایستاد. با خارج شدن نقدینگی از صف‌های خرید، رشد ارزش معاملات تا ۵۹۸ میلیارد تومان رقم خورد. با بازگشایی «کچاد» پس از مجمع سالانه و عقب ماندن این نماد از جهش‌های اخیر قیمتی، این نماد در کنار فلزی-معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود تداوم روند صعودی در ابتدای معاملات، شناسایی سود در برخی نمادها از جمله «فولاد»، «کگل» و «فارس» افت قیمت را در میانه معاملات رقم زد. افت اخیر قیمت نفت فشار را بر پالایشی‌ها حفظ کرده است. با وجود ریسک فشار فروش با شناسایی سود، همچنان سطوح کنونی قیمت‌های جهانی، رشد اخیر متانول و دلار ۳۸۰۰ تومانی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، در کنار دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها و ارزندگی سهام از شاخص حمایت می‌کند.

31-01

 

بازار ارز

سیگنال سکه به ارز غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۳ تومانی به نرخ ۴۲۴۲ تومان معامله شد. با وجود عبور دلار در بازار غیررسمی از سقف ۷ هزار تومانی سه‌شنبه گذشته و تشدید نوسانات صعودی دلار تا ۷۳۰۰ تومان، روز پنج‌شنبه با تقویت احتیاط در بازارها و دو کف‌شکنی سکه، دلار به زیر ۷ هزار تومان بازگشت. روز یکشنبه نیز با وجود افت دلار تا کانال ۶۸۰۰ تومانی، شناسایی کف قیمتی، نرخ دلار را وارد کانال ۶۹۰۰ تومانی کرد. دیروز با تشدید روند صعودی قیمت سکه، مجددا نرخ دلار تا کانال ۷۲۰۰ تومان نیز رشد داشت. اما فشار عرضه دلار را زیر سطح مزبور رساند. همچنان چشم‌انداز راه‌اندازی سامانه «نیما»، تسعیر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با دلار ۳۸۰۰ تومانی، امکان معامله‌ اظهارنامه‌های صادراتی صادرکنندگان با واردکنندگان و شنیده‌ها از عرضه ارز متقاضی با نرخ دلار نزدیک به بازار غیررسمی، احتمال چندنرخی شدن دلار را تقویت کرده است.

31-02

 

بازار سکه

سنجش بازه نوسانی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 70 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 475 هزار تومان معامله شد. پس از رسیدن سکه به سقف 2 میلیون و 530 هزار تومانی (سه‌شنبه 22 خرداد)، روز پنج‌شنبه شناسایی سود میان معامله‌گران و خبر عرضه اوراق سکه، با شکستن دو کف حمایتی سکه را به 2 میلیون و 395 هزار تومان رساند. با وجود تداوم روند نزولی سکه، یکشنبه حمایت جدی کف 2 میلیون و 300 هزار تومانی رقم خورد. با تغییر جهت سکه در میانه معاملات روز یکشنبه و تغییر انتظارات معامله‌گران در کنار افزایش نرخ دلار غیررسمی در شرایط کم‌نوسانی طلای جهانی در کف یک‌ماهه، روز دوشنبه قیمت سکه با جهش ۵۰ هزار تومانی شروع به کار کرد. اما با رسیدن به بالاتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، مجددا نزولی شد. بنابراین سنجش کف و سقف قیمتی سکه رقم خورد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در کف یک‌ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1279 دلار معامله شد. پس از خروج طلای جهانی از حبس بازه‌ای (۱۲۹۰ تا ۱۳۰۴ دلار) در ساعات پایانی معاملات روز جمعه با تشدید فشار فروش معاملات آتی دورنمای صعودی طلا، روز دوشنبه نیز در شرایط تعطیلی بازارهای چین و هنگ‌کنگ طلا نزدیک سطح ۱۲۸۰ دلاری حرکت کرد. ثبت بیشترین افت دو‌روزه شاخص Europe ۶۰۰ بازار سهام اروپا از مارس، تداوم روند نزولی بازارهای سهام آمریکا، افت بازارهای سهام ژاپن پس از زمین‌لرزه اوساکای ژاپن و سایه جنگ تجاری پس از اعمال تعرفه ۵۰ میلیارد دلاری از سوی آمریکا بر کالاهای چینی از ۶ جولای و مقابله به مثل چین، تا حدی از طلا حمایت کرد. اما تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (۲ بار دیگر در ۲۰۱۸) و سخنرانی ماریو دراگی و جروم پاول کم‌نوسانی طلا را رقم زد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

احتیاط «تسه»ها در کانال 70 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 5/ 1 درصدی به قیمت 69 هزار و 672 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها از ابتدای فروردین تا 20 خرداد در میانگین 64 هزار و 500 تومانی، از 21 خرداد همگام با سیگنال ورود نقدینگی به بازار سهام، رشد 8 درصدی قیمت «تسه»ها طی 4 روز معاملاتی رقم خورد. به این ترتیب حبس بازه‌ای «تسه»ها (60 تا 66 هزار و 900 تومان از ابتدای فروردین) شکسته شد. روز گذشته با نشانه‌های تقویت احتیاط در بازار سهام، رشد دسته‌جمعی «تسه»ها نیز متوقف شد. به این ترتیب برخی اوراق در کانال 70 هزار تومان روند کم‌نوسان داشتند. با وجود جهش معاملات مسکن در اردیبهشت، رشد تنها ۳ درصدی قیمت «تسه»ها در این ماه رقم خورد. نزدیک شدن به تابستان، تقاضای سفته‌بازی و شناسایی ارزندگی قیمت اوراق را می‌توان از دلایل جهش قیمت «تسه»ها دانست.

31-05

 

بازار نفت

واگرایی برنت و WTI

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۴ دلار معامله شد. با نزدیک شدن به نشست ۲۳-۲۲ ژوئن اوپک رشد برنت و افت WTI به کف ۲ماهه (۵۹/ ۶۳ دلار) رقم خورد. با وجود انتظار پیشنهاد روسیه برای افزایش تولیدات اوپک به سطح اکتبر ۲۰۱۶ (۵/ ۱ میلیون بشکه در روز) پیش‌بینی کارشناسان از افزایش ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز از برنت حمایت کرد. گلدمن‌ساکس چشم‌انداز رشد تولیدات اوپک و روسیه و تخمین افزایش به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال جاری، تشدید جنگ تجاری و دورنمای کاهش تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور را عامل فشار بر نفت در ۳ هفته اخیر اعلام کرد. با وجود رشد تولیدات آمریکا تا ۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز، اعمال تعرفه بر واردات آمریکا از سوی چین (از بزرگ‌ترین واردکننده‌های نفت آمریکا) می‌تواند کاهش صادرات این کشور را رقم بزند.

31-06