بازار سهام

جهش ۱۱ درصدی شاخص در ۵ روز

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۷۰ واحدی (۸۸/ ۱ درصدی) در سقف تاریخی ۱۰۶ هزار و ۵۰۴ واحدی ایستاد. بازگشایی «فملی» پس از شفاف‌سازی شناسایی درآمد فروش کاتد صادراتی در سال ۹۷، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. اما بسیاری از نمادها از جمله «فولاد»، «کاوه»، «ومعادن»، «فاسمین» به دلیل تشدید نوسانات (۲۰ درصدی در ۵ روز) متوقف شدند. ورود نقدینگی به بازار سهام، شناسایی ارزندگی قیمت سهام و دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها، جهش ۱۰ هزار و ۶۵۷ واحدی، ۱/ ۱۱ درصدی شاخص به ویژه با حمایت فلزی-معدنی و پتروشیمی‌‌ها را طی ۵ روز رقم زد. با وجود شناسایی سود حقیقی‌ها، خرید حقوقی‌ها فضای مثبت را رقم زد. رشد شاخص دلار به سقف ۷ماهه و تشدید تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا، افت آلومینیوم به کف ۸ هفته (۲۱۹۲ دلار) و مس به کمترین سطح از ۱ ژوئن (۶۸۳۷ دلار) رقم خورد.

31-01

 

بازار ارز

تشدید نوسانات دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4244 تومان معامله شد. با وجود تشدید نوسانات در بازار ارز غیررسمی، پیش‌تر شنیده‌های غیررسمی از سه‌نرخی شدن ارز و شایعات مبنی بر اضافه شدن سامانه‌ برای ارز متقاضی، روز گذشته رئیس بانک مرکزی، سه نرخی شدن ارز را تایید نکرد و اعلام کرد کالاها به سه دسته تقسیم می‌شوند و همه کالاها با نرخ 4200 تومان عرضه می‌شوند. با این وجود، با اینکه نرخ دلار در ابتدای هفته زیر کانال 7 هزار تومانی قرار گرفت، اما بی‌توجهی به بازار غیررسمی و ارز متقاضی، می‌تواند با تشدید رفتارهای سفته‌بازی، عدم شفافیت بازار غیررسمی و پریمیوم ریسک امنیتی این معاملات، نوسانات ارز را تشدید کند. رشد نرخ حواله‌ای درهم دیروز به بالاتر از ۱۹۰۰ تومان تا مرز ۲ هزار تومان و رشد دلار نزدیک ۷۲۰۰ تومان نشانه‌ای برای این امر است.

31-02

 

بازار سکه

سنجش سقف سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 27 هزار تومانی به قیمت 2میلیون و 502 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد سکه تا 2میلیون و 530 هزار تومان (22 خرداد)، روز پنج‌شنبه 24 خرداد با اعلام ارائه گواهی اوراق سکه، سکه دو کف حمایتی را شکست و به 2 میلیون و 395 هزار تومان رسید.  با وجود تداوم روند نزولی سکه، حمایت کف 2 میلیون و 300 هزار تومانی در کنار بازگشت دلار غیررسمی بالاتر از 7 هزار تومان، با تشدید روند صعودی سکه را بالاتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان قرار داد. اما روز دوشنبه شاهد مقاومت سطح مزبور بودیم. روز جمعه کف حمایتی 1290 دلاری و روز سه‌شنبه کف حمایتی 1278 دلاری طلا شکسته شد. با این وجود، سیگنال دلار غیررسمی و بازار آتی سکه کم‌واکنشی سکه به طلای جهانی را رقم زده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا به کف حمایتی پایین‌تر

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1272 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به سقف 7ماهه با شکستن حمایت سطح 1278 دلاری، طلا را نزدیک کف حمایتی پایین‌تر، 1270 دلار قرار داد. اعلام ماریو دراگی از احتمال به تعویق انداختن زمان اتمام خرید اوراق قرضه دولتی که هفته پیش اعلام شده بود و خروج «صبورانه» و «تدریجی» از سیاست‌های انبساطی فشار بر یورو را تشدید کرد. دستور بررسی اعمال ۱۰ درصد تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی پس از اعمال تعرفه از سوی چین بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی آمریکا از ۶ جولای (برای مقابله به مثل با عمل مشابه آمریکا) با افت بازارهای سهام چین به کف ۲ ساله و افت یوآن به کف ۵ ماهه، رشد شاخص دلار را تا حدی محدود کرد. همچنان سخنان پاول روز چهارشنبه مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها پس از جهش

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت یک درصدی به قیمت 69 هزار و 4 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان از ابتدای فروردین تا سه‌شنبه (22 خرداد) از چهارشنبه تشدید نوسانات بازار سهام و ورود نقدینگی به این بازار، رشد 8 درصدی قیمت «تسه»ها طی 4 روز، سقف 70 هزار تومانی شکسته شد. با وجود رشد 278 درصدی تعداد معاملات مسکن اردیبهشت، تنها ۳ درصد رشد ماهانه اوراق را شاهد بودیم. بنابراین ارزندگی قیمت «تسه»ها، ورود نقدینگی، رشد تقاضای سفته‌بازی (با وجود محدودیت انتظار ۴ ماهه برای فروش) و نزدیک شدن به تابستان از عوامل رشد «تسه»ها است. جهش قیمت مسکن به دلیل رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، افزایش ۳۲ درصدی قیمت هر متر مربع زمین در یک سال و جهش قیمت نهاده‌های تولید، عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

فشار دوگانه بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 64 دلار معامله شد. با دستور ترامپ برای بررسی اعمال تعرفه 10 درصدی بر 200 میلیارد دلار کالای چینی، پس از اعمال تعرفه 25 درصدی بر 50 میلیارد دلار کالای چینی از 6 جولای و مقابله به مثل چین و اختلاف نظر اعضای اوپک پیش از نشست 22 – 23 ژوئن، فشار را بر نفت حفظ کرد. افت  ۴۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات لیبی با حمله نظامی به یکی از ترمینال‌های نفتی این کشور، افت برنت را تا حدی محدود کرد. با وجود احتمال پیشنهاد روسیه برای افزایش ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز تولیدات اوپک و روسیه، اما کارشناسان توافق بر افزایش ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز را در نشست آتی اوپک پیش‌بینی کردند. مخالفت ایران، ونزوئلا و عراق برای افزایش تولیدات، دورنمای تشدید تنش‌ها را میان اعضا نشان می‌دهد.

31-06