بازار سهام

بازگشت رشد پرشتاب شاخص

دیروز شاخص کل بورس با جهش ۲۶۶۰ واحدی (۴۳/ ۲ درصدی) در سقف تاریخی ۱۱۲ هزار و ۶۱ واحدی ایستاد. با وجود کاهش شتاب رشد شاخص در روز شنبه با سیگنال‌های افت قیمت‌های جهانی و شناسایی سود میان معامله‌گران، رشد قیمت فلزات در بورس کالا (افزایش ۱۰ درصدی محصولات «فخوز» و مس کاتد «فملی» نسبت به قیمت پایه عرضه) صعود دلار غیررسمی با توجه به سهم ۶۰ درصدی صنایع صادرات‌محور بورس و ورود نقدینگی افزایش ۱۷ درصدی شاخص (۱۶ هزار واحدی) طی ۸ روز معاملاتی را رقم زد. به این ترتیب «فولاد»، «فخوز» پس از بازگشایی در کنار «فملی»، «کگل» در کنار نمادهای پتروشیمی و هلدینگ‌های معدنی و پتروشیمی با اقبال معامله‌گران همراه شدند. با وجود حمایت عوامل بنیادین و دورنمای رشد سود اسمی، احتمال شتاب فروش پس از جهش‌های اخیر، روند قیمت‌های جهانی کالاها و گزارش‌های خرداد شرکت‌ها بر شاخص اثرگذار هستند.

31-01

 

بازار ارز

تشدید نوسانات در بازار غیرشفاف ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4251 تومان معامله شد. در بازار غیررسمی، با شکسته شدن مقاومت سقف 7300 تومانی دلار، از ابتدای هفته تداوم سقف‌شکنی دلار رقم خورد. با شکسته شدن مقاومت سطح 2 هزار تومانی نرخ درهم و در ادامه تشدید روند صعودی آن تا نزدیک 2300 تومان در روز یکشنبه، با توجه به نرخ برابری ثابت 67/ 3 دلار و درهم، روز یکشنبه مقاومت سقف 8 هزار تومانی دلار غیررسمی شکسته شد. در بازارهای مرزی نیز دلار تا کانال 8400 تومان رشد داشت. با وجود شنیده‌ها از فروکش آرام جهش دلار، اما همچنان نرخ دلار در میانه معاملات در کانال 8500 تومانی بود. عدم شفافیت معاملات ارزی و معاملات کم‌حجم در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه، ممنوعیت گسترده واردات، عدم تمایل صادرکنندگان به عرضه در نرخ دلار رسمی و عدم دسترسی به ارز متقاضی عوامل تشدید نوسانات دلار غیررسمی است.

31-02

 

بازار سکه

دو کانال‌شکنی سکه در یک روز

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 160 هزار تومانی به سقف 2 میلیون و 840 هزار تومان رسید. با وجود سه کف‌شکنی طلای جهانی در هفته‌های اخیر و لمس کف 6ماهه (1261 دلاری) اما تشدید نوسانات صعودی دلار غیررسمی و رشد تقاضای محافظه‌کارانه کم‌واکنشی سکه به طلای جهانی را رقم زد. با اینکه پیش‌تر شاهد مقاومت سقف 2 میلیون و 500 هزار تومانی در برابر رشد سکه بودیم. اما از چهارشنبه گذشته قیمت سکه بالاتر از سطح مزبور تثبیت شد. با شکسته شدن مقاومت سطح ۲ هزار تومانی درهم، روند صعودی دلار غیررسمی تشدید و روز گذشته سقف ۸۵۰۰ تومانی دلار غیررسمی شکسته شد. اما با احتمال بازگشت دلار از سطح کنونی شاهد کم‌واکنشی سکه به جهش دلار بودیم. افت بیشتر طلای جهانی و شناسایی سود می‌تواند نوسانات صعودی سکه را تا حدی محدود کند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

هر اونس طلای جهانی با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 9/ 1268 دلار معامله شد. پس از رسیدن طلا به کف 1261 دلاری با رشد شاخص دلار به سقف 11ماهه، روز جمعه افت شاخص دلار (با رشد یورو به دلیل آمارهای مناسب اقتصادی ژوئن و رشد پوند با احتمال خروج از سیاست‌های انبساطی) تا حدی از طلا حمایت کرد. با وجود تداوم ریسک جنگ تجاری و تهدید اخیر ترامپ از اعمال تعرفه ۲۰ درصدی بر خودروهای اروپایی، در کنار چشم‌انداز پایان تدریجی چرخه رونق اقتصادی، دورنمای مذاکرات میان مقامات چینی و آمریکا و چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، احتمال مقاومت سقف ۱۲۷۰ دلاری در برابر طلا را تقویت کرد. آمارهای اقتصادی آمریکا بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۰ نفر روند صعودی، ۵ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تشدید نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 3/ 2 درصدی به قیمت 67 هزار و 816 تومان معامله شدند. پس از جهش 7 درصدی قیمت «تسه»ها از 21 تا 29 خرداد، در روزهای ابتدایی تیر شاهد تشدید نوسانات «تسه»ها هستیم. دیروز افت دسته‌جمعی «تسه»ها تا کانال 67 هزار تومانی رقم خورد. ورود نقدینگی به بازار اوراق همگام با تشدید نوسانات بازار سهام و نزدیک شدن به تابستان، در هفته سوم خرداد سقف ۶۷۰۰ تومان را (پس از روند کم‌نوسان در بازه ۶۰ تا ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومانی از ابتدای فروردین) شکست. اما گزارش معاملات مسکن افت ۶۶ درصدی تعداد معاملات در خرداد نسبت به اردیبهشت (پس از جهش ۲۷۸ درصدی نسبت به فروردین) را نشان می‌دهد. جهش اخیر قیمت مسکن با ورود تقاضای سرمایه‌گذاری و کاهش سهم متقاضیان مصرفی (با پایین بودن قدرت خرید) دورنمای تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها را نشان می‌دهد.

31-05

 

بازار نفت

سیگنال توافق اوپک به بازار

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۴ هفته نزولی با رشد ۴/ ۵ درصدی به قیمت ۵۸/ ۶۸ دلار معامله شد. با وجود مخالفت ایران، عراق و ونزوئلا پیش‌تر در مقابل رشد تولیدات اوپک، با شروع نشست دو روزه اوپک و توافق برای افزایش تولیدات و رساندن سطح تعهد توافق (کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز که از ابتدای ۲۰۱۷ میان اوپک و غیراوپک اجرایی شد) به ۱۰۰ درصد (از ۱۷۲ درصد در آوریل) از قیمت نفت حمایت کرد. پیش‌تر انتظار افزایش ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز از سوی روسیه مطرح بود، اما پس از نشست عربستان افزایش یک میلیون بشکه در روز را مطرح و روسیه افزایش ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات در نیمه دوم ۲۰۱۸ را اعلام کرد. اما همچنان میزان دقیق افزایش تولیدات مشخص نیست. تداوم روند صعود نفت با بازگشایی بازارها مورد انتظار است.

31-06