بازار سهام

شتاب فروش پس از جهش‌ شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۲۰۳ واحدی (۹۴/ ۱ درصدی) در سطح ۱۱۱ هزار و ۳۲۵ واحدی ایستاد. شناسایی سود میان معامله‌گران پس از جهش‌های اخیر (جهش ۲/ ۲۰ درصدی شاخص در ۹ روز)، تداوم افت قیمت‌ جهانی کالاها و نگرانی‌ها نسبت به برجام با ارائه بسته پیشنهادی اروپایی‌ها در روزهای آتی شاخص را برای دومین روز متوالی نزولی کرد. با وجود افت قیمت فولاد در بازار چین، نوسان مس و آلومینیوم نزدیک کف ۳‌ماهه (به ترتیب ۶۷۰۳ دلار و ۲۱۷۰ دلار) و روی نزدیک کف ۱۰‌ماهه (۲۸۴۰ دلار) اما سیگنال رشد دلار، قیمت‌های مناسب بورس کالا در کنار دورنمای رشد سود اسمی با رشد ۳ / ۴ درصدی نرخ تورم ماهانه خرداد و مذاکرات برای افزایش قیمت‌ها از جمله خودرو و شیر، عامل حمایت از شاخص است. خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین تغییر مالکیت ۶/ ۱۲۱ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد.

11 (1)

 

بازار ارز

تردید در روند آتی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4256 تومان معامله شد. پس از تشدید صعودی دلار با شکسته شدن سقف 2 هزار تومانی درهم و لمس سقف 9 هزار تومانی در ساعات پایانی یکشنبه، از دوشنبه با توافق دولت برای ایجاد بازار ثانویه ارز و ایجاد امکان معامله اظهارنامه‌های صادراتی در بازار سرمایه در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران نرخ دلار در معاملات غیررسمی روز سه‌شنبه تا نزدیک کف ۸ هزار تومانی رسید. روز چهارشنبه نیز عواملی از جمله افت نرخ درهم به ۲۱۰۰ تومان، شکسته شدن کف ۸ هزار تومانی و تشدید فضای امنیتی در بازار ارز غیررسمی عامل فشار بر دلار شد و تا میانه کانال ۷۷۰۰ تومانی افت داشت. با وجود اینکه برخی با شناسایی کف قیمتی رشد دلار را پیش‌بینی می‌کنند اما برخی معامله‌گران با فروکش هیجانات تداوم روند نزولی دلار غیررسمی را محتمل می‌دانند.

11 (2)

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به ارز غیررسمی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 5 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 825 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا طلا را نزدیک کف 6‌ماهه حفظ کرده است. در بازار ارز غیررسمی نیز از دوشنبه شاهد تشدید روند نزولی دلار پس از لمس سقف 9 هزار تومانی و افت دلار غیررسمی به میانه کانال 7700 تومانی بودیم. با وجود این، امنیتی بودن فضای بازار ارز با حرکت تقاضای محافظه‌کارانه به بازار سکه، تخمین برخی معامله‌گران از شناسایی فرصت خرید ارز و سیگنال آتی سکه (سررسید تیر در کانال 2 میلیون و 900 هزار تومان)، کم‌واکنشی سکه به افت بازارهای اثرگذار را رقم زد. بنابراین با وجود افت 70 هزار تومانی سکه با شناسایی سود روز سه‌شنبه، پس از جهش 1/ 21 درصدی طی 8 روز، دیروز افت محدودتر سکه رقم خورد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

نوسان محدود طلا در کف 6 ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1257 دلار معامله شد. با وجود تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران همچنان چشم‌انداز تشدید روند صعودی شاخص دلار و دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا نوسان طلا نزدیک کف 6‌ماهه را حفظ کرده است. در بازارهای سهام با تشدید ریسک‌های تجاری از جمله نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن اعمال تعرفه 25 درصدی به 36 میلیارد دلار واردات کالای چینی و مقابله به مثل چین در کنار تهدید اعمال تعرفه به خودروهای اروپایی و اقدام بررسی قانونی امنیت سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌های تکنولوژی‌محور آمریکا ریزش ۵/ ۱ هزار میلیارد دلاری بازارهای جهانی، افت شاخص بازارهای سهام نوظهور به کف ۱۰‌ماهه و نوسان یوآن چین در کف ۶ماهه را رقم زده است. وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا مانع از افت قابل توجه شاخص دلار است. آمار هزینه مصرف‌کننده آمریکا بر طلا اثرگذار است.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۲۰۳ تومان معامله شدند. پس از افت «تسه»ها از ۷۰ هزار تومان، در روزهای اخیر شاهد کم‌نوسانی اوراق در کانال ۶۶ تا ۶۷ هزار تومانی بودیم. روز گذشته آمار معاملات مسکن بانک مرکزی افت ۱/ ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن خرداد در تهران نسبت به اردیبهشت و افزایش ۹/ ۸ درصدی (جهش برای دومین ماه متوالی) قیمت مسکن ماهانه و افزایش ۸/ ۴۵ درصدی سالانه مسکن را نشان داد. با وجود این تداوم تقاضای سرمایه‌گذاری، سهم کمتر تقاضای مصرفی مسکن و سهم کوچک‌تر تامین مالی از طریق اوراق تسهیلات مسکن در کنار عرضه قابل توجه «تسه»ها رشد ۴/ ۵ درصدی «تسه»ها در خرداد و صعود برای دومین ماه متوالی را به دنبال داشت. نزدیک شدن به اوج تقاضای مسکن (میانه تابستان) چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را تقویت کرده است.

11 (5)

 

بازار نفت

فشار بر خریداران نفت ایران

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۷۱ دلار معامله شد. خواسته دولت آمریکا از خریداران نفت ایران برای توقف خرید از نوامبر و اعلام مقامات آمریکایی از عدم تمایل برای مذاکره در مورد به تعویق انداختن یا استثنا قائل شدن در مورد خرید نفت ایران، با تشدید نگرانی‌ها از کاهش عرضه، با جهش ۶/ ۳ درصدی قیمت WTI روز سه‌شنبه، قیمت نفت را به سقف یک‌ماهه رساند. با وجود این روز گذشته خبرها حاکی از مذاکرات ژاپن و کره‌شمالی با آمریکا بود. اختلال عرضه از سوی کانادا و گزارش موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۲/ ۹ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری پیش از گزارش رسمی عامل دیگر حمایت از نفت شد. دورنمای افزایش تولیدات عربستان به ۱۱ میلیون بشکه در روز در جولای در راستای تصمیم اخیر اوپک فشار بر نفت را حفظ کرده است.

11 (6)