بازار سهام

تداوم روند اصلاح شاخص

 دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۸۳۴ واحدی (۵۴/ ۲ درصدی) در سطح ۱۰۸ هزار و ۶۹۴ واحدی ایستاد. پس از جهش ۲/ ۲۰ درصدی شاخص، تداوم اصلاح شاخص با شناسایی سود رقم خورد. همچنان عرضه مناسب روز گذشته «فخوز» در بورس کالا و پیش‌تر «فملی» و «فولاد» و پتروشیمی‌ها با تداوم روند صعودی قیمت‌ها با دورنمای رشد نرخ ارز عامل حمایت از فلزی-معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها است. رشد نرخ فروش با عامل دلاری اثر افت اخیر قیمت جهانی فلزات را جبران کرده است. رشد نرخ تورم تولیدکننده به ۱۲ درصد در خرداد (نسبت به ۱۲ ماه گذشته) با وجود رشد هزینه‌ تمام‌شده شرکت‌ها، در کنار توافق‌های اخیر برای افزایش قیمت برخی محصولات از جمله شیر، احتمال افزایش سیمان و تایر، دورنمای رشد سود اسمی خرید خالص ۱۰۲ میلیارد تومانی حقوقی‌ها را رقم زد. عرضه اولیه پتروشیمی پارس می‌تواند جذب نقدینگی جدید را رقم بزند.

31-01

 

بازار ارز

‌سیگنال سکه به بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4261 تومان معامله شد. در بازار ارز غیررسمی با وجود افت دلار در ابتدای هفته با تمدید توافق FATF به مدت ۴ ماه و شکستن حمایت کف ۸ هزار تومانی در ساعات پایانی روز شنبه، روز یکشنبه همگام با بازگشت قیمت سکه به روند صعودی (با به تعویق افتادن عرضه حواله‌های پیش‌فروش سکه در بورس کالا) نرخ دلار تا کانال ۸۲۰۰ تومانی رشد داشت. از ابتدای تیر میانگین نرخ دلار غیررسمی در سطح ۸۲۰۰ تومان قرار گرفته است. همچنان دورنمای کاهش سمت عرضه ارز با تشدید فشار آمریکا بر خریداران نفتی ایران و درخواست به «صفر» رساندن خرید از نوامبر، در کنار ابهامات در مورد نحوه اجرایی شدن معامله حواله‌های صادراتی در بورس و پریمیوم ریسک ناشی از فضای ناامن معاملات در بازار غیررسمی  موانع افت قابل توجه دلار غیررسمی هستند.

31-02

 

بازار سکه

صعود سکه با تعویق عرضه اوراق

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 25 هزار تومانی به سقف تاریخی دو میلیون و 920 هزار تومان رسید. با وجود افت قیمت سکه روز شنبه و شروع معاملات یکشنبه در سطح دو میلیون و 860 هزار تومان (30 هزار تومان پایین‌تر از شنبه) ، اما اعلام به تعویق افتادن عرضه حواله‌های پیش‌فروش سکه در بورس کالا از میانه معاملات روز یکشنبه سکه را به بالاتر از دو میلیون و 900 هزار تومان رساند. خبرگزاری‌ها از سوی یک منبع آگاه «ابهام در عرضه‌ها» و عدم آمادگی بانک مرکزی را از دلایل به تعویق افتادن عرضه‌ها اعلام کرده‌اند. با این وجود، همچنان شاهد احتیاط معامله‌گران در سطوح بالاتر از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بودیم. همچنان حرکت تقاضای محافظه‌کارانه در بازار سکه و تردیدها نسبت به نحوه اجرایی شدن معاملات بازار ارز ثانویه، مانع از افت قابل توجه سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سیگنال‌های آمریکا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 3/ 1 درصدی و افت ماهانه 8/ 3درصدی (بیشترین افت در 19 ماه) به قیمت 4/ 1252 دلار معامله شد. با وجود رشد بازبینی تولید ناخالص داخلی (GDP) سه‌ماه اول آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها‌، همچنان رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار آمریکا و دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو لمس کف 6ماهه (1245 دلار) طلای جهانی را رقم زد. با وجود تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و سایر کشورها و بررسی امنیت سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور، برخی کارشناسان به دلیل کاهش کسری تراز تجاری آمریکا با جنگ تجاری، دورنمای تقویت شاخص دلار را ارائه می‌دهند. در هفته جاری صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، آمار اشتغال آمریکا مورد توجه است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۵ کارشناس) ۸ نفر روند نزولی، ۳ کارشناس حرکت صعودی و ۴ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

سنجش کف جدید «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۳/ ۱درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۹۹۴ تومان معامله شدند. از ابتدای تیر شاهد تشدید نوسانات «تسه»ها و حرکت در بازه ۶۵ تا ۷۰ هزار تومانی بودیم. پیش‌تر از ابتدای فروردین تا هفته سوم خرداد، کم‌نوسانی «تسه»ها در بازه ۶۰ تا ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان را شاهد بودیم. اما به نظر می‌رسد با افزایش تدریجی تقاضا در فصل اوج تقاضای مسکن، به تدریج حمایت کف ۶۷ هزار تومانی از «تسه»ها تقویت شود. همچنان با وجود جهش ۳۶ درصدی حجم معاملات «تسه»ها از ابتدای سال جاری تا کنون، اما افزایش عرضه «تسه»ها کاهش قیمت «تسه»ها و رشد تنها ۲۰ درصدی ارزش معاملات اوراق را رقم زده است؛ به این ترتیب میانگین سه ماه اول سال جاری ۶۵ هزار و ۴۰۰ تومان در مقابل ۷۴ هزار تومان سال گذشته است.

31-05

 

بازار نفت

بیشترین رشد هفتگی نفت در ۲ ماه

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۱/ ۸ درصدی به قیمت ۱۵/ ۷۴ دلار، سقف ۵/ ۳ ساله معامله شد. تخمین‌ها از افزایش تولیدات عربستان به ۱۱ میلیون بشکه در روز در ژوئیه و روز گذشته توئیت ترامپ در مورد درخواست از عربستان برای افزایش تولید به میزان ۲میلیون بشکه در روز، مورد توجه قرار گرفت. اما هشدار مقامات ایران از اقدام به این کار  که به منزله خارج شدن عربستان از توافق اوپک است کاهش التهابات را به دنبال داشت. همچنان اختلال عرضه لیبی با واگذاری بنادر صادرات نفتی به رقیب دولت در کنار تشدید فشار ترامپ بر خریداران نفت ایران برای به «صفر» رساندن خرید تا نوامبر، همچنین اختلالات عرضه کانادا (کاهش ۳۶۰ هزار بشکه در روز) و افت (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی از WTI حمایت کرد.

31-06