بازار سهام

بازگشت شاخص به روند صعودی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۲۴۳ واحدی (۱۴/ ۱ درصدی) در سطح ۱۰۹ هزار و ۹۳۷ واحدی ایستاد. پس از غلبه فضای اصلاح روز گذشته حمایت عوامل بنیادین شاخص را صعودی کرد. سیگنال‌های بورس کالا از جمله فروش مناسب محصولات «فخوز»، «فملی» و هفته‌های اخیر «فولاد»، رشد اخیر قیمت محصولات پتروشیمی، تصویب تسریع نرخ خوراک پتروشیمی‌ با دلار  ۳۸۰۰ تومانی (با وجود پیش‌خور شدن این عامل) از این نمادها حمایت کرد. با این وجود افت قیمت مس تا کف ۳ ماهه (۶۵۵۰ دلار) در کنار روند نزولی روی و آلومینیوم با تردیدها نسبت به تشدید جنگ تجاری رقم خورد. بازگشایی «دی»، نماد بانک دی پس از یک سال افت ۳/ ۵۰ درصدی قیمت این سهم را رقم زد. نرخ توافقی برای بازار ارز صادراتی غیرنفتی-معدنی، دورنمای تسویه بدهی دولت با پیمانکاران از طریق بدهی‌های بانکی و رشد سود اسمی از شاخص حمایت می‌کنند.

31-01

 

بازار ارز

تداوم رشد دلار با سکه

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵/ ۱ تومانی به نرخ ۵/ ۴۲۶۲ تومان معامله شد. با وجود افت دلار غیررسمی در ابتدای هفته با تمدید FATF به مدت ۴ ماه، همچنان دورنمای کاهش عرضه ارز با تشدید فشارهای آمریکا بر خریداران نفتی ایران، مانع از افت قابل توجه دلار شد. اعلام جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از ارائه نرخ توافقی برای حواله‌های صادراتی ارزی از طریق سامانه «سماصا» و امکان معامله از طریق سامانه «نیما» و بازار سرمایه تا حدی التهابات ارز را کاهش داد. با وجود این، مهلت ۲ ماه برای عرضه حواله‌های صادراتی (به جای ۶ ماه پیش‌تر) همچنان محدودیتی جدی برای صادرکنندگان محسوب می‌شود. اما از روز یکشنبه به تعویق افتادن عرضه اوراق پیش‌فروش سکه، با جهش قیمت سکه، رشد دلار غیررسمی تا ۸۳۳۰ تومان را رقم زد. همچنان بسته پیشنهادی اروپا می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

لمس سقف 3 میلیون تومانی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 74 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 994 هزار تومان معامله شد. در شرایط حرکت طلای جهانی نزدیک کف 6ماهه، به تعویق افتادن عرضه اوراق سکه قیمت سکه را از یکشنبه صعودی و در میانه معاملات دوشنبه بالاتر از سقف ۳ میلیون تومانی رساند. از روز یکشنبه سقف دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی شکسته و معاملات آتی سکه صعودی شد. روز دوشنبه معاملات آتی سررسید دی به سقف سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نیز افزایش یافت. همزمان با صعود سکه، نرخ دلار غیررسمی نیز بالاتر از ۸۴۰۰ تومان قرار گرفت. اما احتیاط معامله‌گران در قیمت بالاتر از ۳ میلیون تومان، و شناسایی سود میان معامله‌گران سکه و دلار غیررسمی را نزولی کرد. با وجود دورنمای کاهش درآمدهای ارزی (با کاهش فروش نفت) بسته پیشنهادی اروپا مورد توجه معامله‌گران ارزی است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در کف 6 ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1248 دلار معامله شد. با رشد شاخص دلار نزدیک به سقف یک‌ساله مجددا شاهد افت طلای جهانی به 1247 دلار، نزدیک به کف 6ماهه بودیم. با وجود افت بازارهای سهام با تشدید ریسک جنگ تجاری و افت یوآن به کف ۷‌ماهه (با تشدید جنگ تجاری و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) ژوئن کمتر از پیش‌بینی‌ها)، افت پوند و افت یورو (با تشدید تنش‌ها میان آنگلا مرکل و اعضای حزب با قوانین مهاجرتی اخیر) اما رشد تقاضای محافظه‌کارانه شاخص دلار، مانع از رشد طلای جهانی شد. رشد نرخ هزینه مصرف‌کننده (تورم) آمریکا به ۲ درصد برای اولین بار در ۶ سال، دورنمای کاهش کسری بودجه این کشور با جنگ تجاری و تسریع روند افزایش نرخ بهره عوامل حمایت از شاخص دلار هستند. صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو و آمار اشتغال آمریکا مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد تقاضای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 2/ 1 درصدی به قیمت 67 هزار و 771 تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد رشد دسته جمعی «تسه»ها بودیم. پس از افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن از سقف 70 هزار تومانی در هفته ابتدایی تیر، رشد تدریجی تقاضا در فصل اوج تقاضای مسکن، از ابتدای هفته قیمت اوراق را به تدریج صعودی و روز گذشته قیمت اکثر «تسه»ها در کانال 68 هزار تومانی قرار گرفت. در بازار مسکن تهران با وجود افت ۲۲ درصدی تعداد معاملات در خرداد ماه، اما همچنان جهش ۹/ ۸ درصدی میانگین قیمت مسکن نسبت به اردیبهشت رقم خورد. با این وجود «تسه»ها در خرداد با رشد ۴/ ۵ درصدی همراه شدند. همچنان پایین‌ بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن است. رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن تلاش برای ایجاد امکان پیش‌خرید مسکن توسط «صندوق یکم» را اعلام کرد.

31-05

 

بازار نفت

همگرایی WTI و برنت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 74 دلار معامله شد. افزایش تولیدات روسیه و عربستان بر نفت برنت فشار آورد. اما همچنان اختلالات عرضه از سوی کانادا (۳۵۰ هزار بشکه در روز) در کنار کاهش (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و تداوم کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا، کم‌نوسانی WTI‌ را به دنبال داشت. پس از توافق اوپک و غیراوپک برای رشد تولیدات تا سطح ۱۰۰ درصدی تعهد به توافق، آمارها افزایش ۷۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات عربستان (۷۲/ ۱۰ میلیون بشکه در روز) و رشد تولیدات روسیه از ۹۷/ ۱۰ در مه به ۰۶/ ۱۱ میلیون بشکه در روز را نشان می‌دهند. با این وجود، تشدید فشارها بر خریداران نفت ایران در کنار کاهش تولیدات ونزوئلا و لیبی، مانع از افت قابل توجه نفت است. تشدید جنگ تجاری با فشار تقاضا نیز عامل دیگر فشار بر نفت است.

31-06