بازار سهام

حرکت نقدینگی در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۴۰۹ واحدی (۱۹/ ۲ درصدی) همراه شد. ورود نقدینگی جدید و عوامل بنیادین از شاخص حمایت کرد. با وجود فشار جنگ تجاری و شاخص دلار بر قیمت جهانی فلزات، دورنمای رشد سودآوری فلزی-معدنی‌ها با رشد دلار‌ و سیگنال‌های اخیر بورس کالا، تصویب دلار ۳۸۰۰ تومانی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، هلدینگ «فارس» و «پارسان» در کنار «فولاد» و «کگل» پس از بازگشایی بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. خودرویی‌‌ها با دورنمای عرضه قطعه‌سازان زیرمجموعه‌های «خساپا» و نگرانی‌ها نسبت به عوامل بنیادین با تعدیل منفی‌های سود اخیر، با فشار فروش مواجه شدند. رشد قیمت نفت از پالایشی‌ها و حرکت متانول در سطح ۴۰۰ دلار از پتروشیمی‌های متانول‌ساز حمایت کرد. سیاست‌های پولی و ارزی در کنار بسته پیشنهادی اروپا بر بازار سهام و خودرویی‌ها اثرگذار است.  

31-01

 

بازار ارز

سیگنال راه‌اندازی بازار ثانویه به دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 5/ 7 تومانی به نرخ 4270 تومان معامله شد. با وجود لمس سقف 8400 تومانی دلار در بازار غیررسمی در میانه معاملات روز دوشنبه، در ادامه اعلام وزارت اقتصاد از ایجاد ساز و کارهای لازم برای عرضه ارز توافقی و شروع به کار این بازار در ۴۸ ساعت آینده افت دلار را روز سه‌شنبه تا سطح ۸۱۰۰ تومان در ساعت ۴ بعدازظهر رقم زد. برخی معامله‌گران شناسایی سود و اصلاح پس از رشدهای اخیر را عامل افت روز گذشته دلار عنوان کردند. اما همچنان اعتقاد دارند تردیدها نسبت به نحوه اجرایی شدن معاملات بازار ثانویه (حواله‌های صادراتی)، مانع از افت قابل توجه دلار است. همچنان دورنمای کاهش درآمدهای ارزی با کاهش صادرات نفت ایران، بسته پیشنهادی اروپا، نحوه اجرایی شدن معاملات ثانویه ارزی و سیاست‌ها در مورد نرخ سود بانکی بر بازار ارز اثرگذار است.

31-02

 

بازار سکه

افت سکه با سه عامل

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 44 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 950 هزار تومان معامله شد. لمس کف 7ماهه طلای جهانی، افت دلار بازار غیررسمی و شناسایی سود میان معامله‌گران با مقاومت سقف 3 میلیون تومانی در مقابل رشد سکه، با چرخش انتظارات در بازار سکه، عوامل فشار بر قیمت سکه بودند. در بازار طلای جهانی شکسته شدن کف تکنیکال ۱۲۴۶ دلاری، با تشدید نگرانی‌ معامله‌گران طلا را به کف ۱۳۳۷ دلاری رساند. در بازار ارز نیز با چشم‌انداز گشایش بازار توافقی دلار نرخ دلار غیررسمی تا کانال ۸۱۰۰ تومانی افت داشت. اما تردیدها نسبت به نحوه اجرایی شدن معاملات و انتظار برای بسته پیشنهادی اروپا مانع از افت شدید دلار شد. اما همچنان در معاملات آتی سکه سررسید تیر بالاتر از ۳ میلیون و سررسید دی در کانال ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان نوسان داشت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

لمس کف 7ماهه طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1245 دلار معامله شد. با وجود افت شاخص دلار با رشد یورو، شکسته شدن کف تکنیکال 1246 دلاری، لمس کف 7ماهه ، 1237 دلار طلا را رقم زد. بازارهای سهام آسیا با نزدیک شدن به 6 ژوئیه و شروع اعمال تعرفه بر 34 میلیارد دلار کالای چینی، کف 9ماهه را لمس کردند. اما احتمال مداخله بانک خلق چین برای بازگرداندن ثبات به یوآن، از این ارز حمایت کرد. رشد یورو با توافق میان مرکل و اعضای حزب بر سر قوانین مهاجرتی نیز عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنان صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو، احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و آمار اشتغال آمریکا مورد توجه معامله‌گران است. کاهش کسری تراز تجاری آمریکا با جنگ تجاری (حمایت از شاخص دلار) و دورنمای اتمام چرخه رونق اقتصادی بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 1/ 0 درصدی به قیمت 67 هزار و 714 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 68 هزار تومانی بودیم. با قرار گرفتن در فصل اوج تقاضای مسکن، شاهد افزایش تدریجی تقاضای اوراق تسهیلات مسکن هستیم. امری که می‌تواند حمایت کف ۶۷ هزار تومانی را در مقابل «تسه»ها تقویت کند. همچنان جهش ۴۵ درصدی قیمت مسکن در خرداد نسبت به خرداد سال گذشته و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن است. همچنین قابلیت نقدشوندگی بالاتر واحدهای کم‌متراژتر از جمله عوامل اقبال متقاضیان است (سهم ۵۴ درصدی واحدهای زیر ۸۰ متر در خرداد). در این راستا، مدیر امور اعتباری بانک مسکن، اولویت وام مسکن و ارائه سقف‌های بالاتر به سازندگان واحدهای زیر ۷۵ متر و بافت فرسوده را اعلام کرد.

31-05

 

بازار نفت

لمس سقف 5/ 3 ساله WTI

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۷۴ دلار معامله شد. تداوم اختلال عرضه از سوی لیبی و کانادا در کنار پیش‌بینی‌ها از کاهش (۳/ ۳ میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا برای چهارمین هفته متوالی با افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های این کشور، WTI‌ را به سقف ۵/ ۳ ساله (۸۴/ ۷۴ دلار) بازگرداند. تشدید تنش‌های داخلی لیبی با اعطای مدیریت بنادر صادراتی این کشور به ارتش این کشور (رقیب دولت) کاهش ۸۵۰ هزار بشکه در روز صادرات این کشور را رقم زده است. کاهش ۳۶۰ هزار بشکه در روز تولیدات میدان نفتی Syncrude کانادا نیز از WTI حمایت می‌کند. با وجود این دورنمای رشد تولیدات اوپک، افزایش ۳۲۰ هزار بشکه در روز در ژوئن و رشد صادرات عربستان تا ۵/ ۷ میلیون بشکه در روز در ماه‌های اخیر در کنار دورنمای رشد تولیدات روسیه تا حدی فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06