بازار سهام

توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین

شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه با افت ۲۰۰ واحدی (۱۸/ ۰ درصدی) مواجه شد. پس از ریزش بورس در روز شنبه، خوش‌بینی‌ها به عوامل بنیادین روند نزولی شاخص را یکشنبه تعدیل کرد. «فارس» با مالکیت ۶۰ درصدی پتروشیمی پارس و «پارسان» با مالکیت ۲۰ درصدی پیش از عرضه اولیه این پتروشیمی با نماد «پارس» در کنار «رانفور» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود رشد ۱۰ درصدی قیمت محصول بلوم «فخوز» و محصولات «فملی» بورس کالا، تردیدها نسبت به نرخ ارز و افت اخیر قیمت‌های جهانی فلزات، تردید در این نمادها را رقم زد. اما نمادهای روی با رشد همراه شدند. دوشنبه بازگشت مس از کف یک‌ساله به کانال ۶۳۷۰ دلار و آلومینیوم به ۲۱۰۰ دلار رقم خورد. با وجود احتمال فشار فروش مقطعی برای عرضه‌ اولیه «زبینا» سه‌شنبه و «پارس» چهارشنبه، جذب نقدینگی عامل مثبت برای بورس در میان‌مدت است.

31-01

 

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار غیررسمی

روز یکشنبه هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4293 تومان معامله شد. پیش‌تر در بازار ارز غیررسمی خوش‌بینی‌ها به گشایش بازار ارز دوم، امکان معامله اظهارنامه‌های صادرات غیرنفتی/ معدنی و پیش‌بینی‌ها از توافقی بودن نرخ در بازار دوم در کنار خوش‌بینی‌ها به مذاکرات «برجام» با اروپایی‌ها دلار را روز پنج‌شنبه تا کف 7750 تومان رساند. با وجود این بدون نتیجه ماندن مذاکرات «برجام»، شناسایی کف قیمتی و در ادامه روز شنبه عدم شفافیت در معاملات بازار دوم ارز، با تداوم تردیدها نوسان نرخ دلار نزدیک کانال 8 هزار تومانی را رقم زد. همچنان تشدید فشار ترامپ بر خریداران نفتی ایران و دورنمای کاهش سمت عرضه ارز در کنار تردیدها نسبت به ایجاد سقف یا بازه مجاز نوسان در بازار ارز دوم، همچنین پریمیوم ریسک ناشی از فضای امنیتی بازار ارز غیررسمی موانع افت قابل توجه دلار غیررسمی محسوب می‌شوند.

31-02

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

روز یکشنبه هر سکه طرح جدید با افت 5 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 875 هزار تومان معامله شد. پس از لمس سقف 2میلیون و 994 هزار تومانی سکه (11 تیر) با به تعویق افتادن طرح فروش اوراق گواهی سکه، شناسایی سود میان معامله‌گران، امنیتی شدن بازار سکه و افت تدریجی دلار غیررسمی، افت 214 هزار تومانی سکه (14/ 7 درصدی) طی 3 روز معاملاتی را رقم زد. با وجود اینکه پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به راه‌اندازی بازار ارز دوم عامل فشار بر دلار شده بود اما تردیدها نسبت به نرخ‌گذاری در این بازار و رشد تقاضای محافظه‌کارانه سکه پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات «برجام» رشد 100 هزار تومانی سکه را در روز شنبه رقم زد. روز دوشنبه با نوسان دلار غیررسمی زیر 8 هزار تومان، سکه کاهش اندکی را ثبت کرد. رشد طلای جهانی روز دوشنبه می‌تواند سیگنال مثبتی برای سکه باشد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در سقف 2 هفته

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1265 دلار معامله شد. پس از لمس کف 7ماهه (1237 دلار) طلا، افت تدریجی شاخص دلار و روز دوشنبه لمس کف 6 هفته شاخص دلار با رشد یورو، پوند و یوآن، طلا به سقف 2 هفته رسید. با وجود افت یوآن به کف 7ماهه در میانه هفته با دورنمای آغاز اعمال تعرفه 25 درصدی بر 34 میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا (روز جمعه) اما خوش‌بینی‌ها به اتخاذ سیاست‌های انبساطی برای بازگشت رونق از سوی چین و توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین پیش از انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، رشد یوآن، رشد بازارهای سهام اروپا و افزایش یورو را به دنبال داشت. پوند نیز با خوش‌بینی به توان مهار بحران دولت توسط ترزا می صعودی شد. سخنرانی ماریو دراگی مقابل پارلمان اروپا، آمار تجارت چین و نرخ تورم آمریکا مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد تدریجی «تسه»ها

روز یکشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 1/ 0 درصدی به قیمت 68 هزار و 806 تومان معامله شدند. رشد تدریجی قیمت اوراق از هفته دوم تیر رشد «تسه»ها روز یکشنبه تا سقف 70 هزار تومان را رقم زد. ورود نقدینگی به بازار مسکن با رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، نزدیک شدن به فصل اوج تقاضا (تابستان) رشد بیش از ۸ درصدی ماهانه در اردیبهشت و خرداد (رشد ۴۵ درصدی قیمت خرداد نسبت به ۱۲ ماه سال گذشته) را رقم زد. بنابراین با وجود رشد ۳۳ درصدی حجم معاملات «تسه»ها از ابتدای سال تا نیمه اول تیر نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اما افزایش عرضه اوراق، رشد ۱۸ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها و میانگین ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان از ابتدای سال ۹۷ در مقابل ۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان در بازه مشابه سال ۹۶ را رقم زده است.

31-05

 

بازار نفت

کم‌نوسانی نفت در تقابل عوامل

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۷۳ دلار معامله شد. روز دوشنبه شاهد کم‌نوسانی قیمت نفت در تقابل عوامل بودیم. با وجود اینکه رشد (۵ موردی) تعداد دکل‌های آمریکا پس از دو هفته متوالی نزولی به گزارش بیکرهیوز، چشم‌انداز رشد تولیدات اوپک تا یک میلیون بشکه در روز در نتیجه نشست اخیر اوپک و احتمال افزایش بیشتر تولیدات از سوی عربستان (از مازاد ظرفیت) فشار را بر نفت حفظ کرد. اما تشدید فشار آمریکا برای به «صفر» رساندن فروش نفت ایران از نوامبر، تحریم ونزوئلا و کاهش تولیدات لیبی با مشکلات داخلی، تردیدها نسبت به توانایی سایر اعضای اوپک و روسیه برای جایگزینی تولیدات از نفت حمایت می‌کند. قرار داشتن موجودی کوشینگ اوکلاهاما در پایین‌ترین سطح در ۵/ ۳ سال اخیر در کنار اختلالات عرضه از سوی کانادا (۳۶۰ هزار بشکه در روز) عامل حمایت از WTI‌ است.

31-06