بازار سهام

برآیند صفر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت اندک ۲ واحدی (کمتر از ۰۱/ ۰ درصدی) مواجه شد. روز گذشته «فولاد» پس از بازگشایی در نیمه معاملات (با شفاف‌سازی افزایش ۷۸ ریالی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها) با رشد قیمت‌ محصولات در بورس کالا و «فارس» پیش از عرضه اولیه پتروشیمی پارس (با مالکیت ۶۰ درصدی از این پتروشیمی)، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما همچنان فشار فروش حقوقی‌ها را در «فولاد» شاهد بودیم. با وجود رشد قیمت عرضه پتروشیمی‌ها در معاملات ۱۰ تیر بورس کالا، معاملات هفته جاری این کالاها بدون تغییر صورت گرفت. با این وجود تولیدکنندگان متانول، با خوش‌بینی‌ها به نرخ ارز و قیمت متانول در سطح ۳۹۵ دلار رشد اندکی را ثبت کردند. تردیدها نسبت به نرخ ارز، تداوم مذاکرات «برجام» با اروپایی‌ها و نوسان قیمت‌های جهانی فلزات نزدیک کف‌های اخیر عامل تردید در بازار سهام است.

31-01

 

بازار ارز

سیگنال آرامش در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 4301 تومان معامله شد. با وجود لمس سقف 9 هزار تومانی دلار غیررسمی در روزهای ابتدایی تیر، در ادامه سیگنال‌های راه‌اندازی بازار ارز دوم (معامله اظهارنامه‌های صادرات غیرنفتی، معدنی، فلزات رنگی و فولادی) و شناسایی سود میان معامله‌گران بر دلار فشار آورد. به این ترتیب دلار پنج‌شنبه هفته گذشته کف 7750 تومانی را لمس کرد. اما شناسایی فرصت خرید در سطح مزبور و عدم شفافیت در بازار دوم ارز حبس بازه‌ای دلار در کانال ۷۷۵۰ تا ۸۲۵۰ را به دنبال داشت. روز گذشته سازمان توسعه تجارت دستورالعمل جدید واردات مقابل صادرات را اعلام کرد. شنیده‌ها حاکی از انجام محدود معاملات روز سه‌شنبه به صورت رسمی در بازار ارز دوم است. با این وجود، تشدید فشار آمریکا بر خریداران نفت ایران و تردید نسبت به مذاکرات «برجام» مانع از افت قابل‌توجه دلار است.

31-02

 

بازار سکه

افت سکه زیر کف حمایتی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 95 هزار تومانی به قیمت دو‌میلیون و 780 هزار تومان معامله شد. افت دلار غیررسمی و طلای جهانی روند نزولی سکه را تشدید کرد. در بازار ارز غیررسمی پس از روند کم‌نوسان دلار زیر سطح 8 هزار تومان، با گشایش رسمی بازار ارز دوم، نرخ دلار غیررسمی به کف 7900 تومانی رسید. همچنان دورنمای کاهش درآمدهای ارزی با کاهش فروش نفت و تردید نسبت به «برجام» مانع از تشدید افت دلار است. طلای جهانی نیز با رشد شاخص دلار مجددا وارد کانال ۱۲۴۰ دلاری شد. بنابراین با وجود حمایت کف دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در معاملات سکه در میانه روز، در ساعات پایانی روز کف مزبور شکسته شد. در بازار آتی سکه نیز شاهد روند نزولی سکه و قرار گرفتن سررسید تیر در کانال دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بودیم.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به نزدیک کف 7ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1248 دلار معامله شد. تشدید روند صعودی شاخص دلار در کنار رشد بورس‌ها افت طلا از سقف 2 هفته (1265 دلار) را رقم زد. در شرایط انتظاری برای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و فروکش نسبی نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری، رشد آرام بازارهای سهام در معاملات کم‌حجم رقم خورد. تشدید تنش‌های داخلی بریتانیا در مورد خروج از اتحادیه اروپا و استعفای ۳ وزیر این کشور و گمانه‌زنی‌ها از عدم رای اعتماد به ترزا می در کنار آمارهای اقتصادی نامناسب افت پوند را تشدید کرد. امری که در کنار افت یورو، روند صعودی شاخص دلار را تشدید کرد. همچنین اظهاراتی از جمله ممانعت چین در مقابل خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی از سوی «ترامپ»، دیدار با ترامپ در مذاکرات سران «ناتو» و ریسک‌های ژئوپلیتیک تا حدی از طلا حمایت می‌کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

عبور آرام «تسه»ها از 70 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 1/ 0 درصدی به قیمت 68 هزار و 865 تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها در بازه 60 تا 66 هزار و 900 تومان، در هفته سوم خرداد سقف 67 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها شکسته شد و در خرداد دومین ماه صعودی اوراق تسهیلات مسکن (پس از ثبت 6 ماه نزولی از آبان تا انتهای فروردین) رقم خورد. با نزدیک شدن به مرداد شاهد رشد تدریجی «تسه»ها در فصل اوج تقاضای مسکن قیمت اوراق بالاتر از سطح ۷۰ هزار تومانی نیز قرار گرفت. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. همچنان تشدید روند صعودی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، رشد ۴۵ درصدی سالانه در خرداد و با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، فشار را بر تقاضای مصرفی مسکن حفظ کرده است.

31-05

 

بازار نفت

تشدید نگرانی از اختلال عرضه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 74 دلار معامله شد. بسته شدن یکی از میدان‌های نفتی نروژ با اعتصاب صدها کارگر در کنار اختلال عرضه کانادا، لیبی، ونزوئلا و دورنمای کاهش صادرات ایران رشد برنت نزدیک کانال ۸۰ دلار (۲۹/ ۷۹ دلار) را رقم زد. در صورت تشدید اعتصابات نروژ (۲۲۰۰ نفر کارگر) کارشناسان کاهش ۲۷/ ۱ میلیون بشکه در روز را تخمین می‌زنند. با تشدید اختلافات داخلی تولید لیبی از سقف ۲۸/ ۱ میلیون بشکه در روز در فوریه به ۵۲۷ هزار بشکه در روز رسیده است. تشدید فشارهای ترامپ بر خریداران نفتی ایران با آغاز دور دوم تحریم‌ها از ۴ نوامبر، نیز احتمال ارسال آخرین محموله‌های نفت به ژاپن در ماه سپتامبر و ممانعت از صدور بیمه‌نامه برای محموله‌ها از جولای شده است. بنابراین با وجود دورنمای رشد تولیدات عربستان، روسیه و رشد تولیدات آمریکا همچنان احتمال کمبود عرضه وجود دارد.

31-06