بازار سهام

دو عامل فشار بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۳۴۴ واحدی (۲۱/ ۱ واحدی) مواجه شد. پس از روند کم‌نوسان شاخص روز سه‌شنبه، روز گذشته تشدید فشار فروش بخشی برای تامین نقدینگی «پارس» (پتروشیمی پارس) در کنار افت قیمت فلزات جهانی (روی و مس و سرب به کف یکساله) عوامل فشار بر شاخص بودند. روز گذشته پتروشیمی پارس با ارزش تقریبی ۷۲۰ میلیارد تومان برای اولین بار در بورس عرضه شد. در بازار جهانی با دورنمای اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی (علاوه بر تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار) افت ۶ درصدی روی به ۲۵۰۳ دلار، افت ۶/ ۴ درصدی مس به ۶۰۸۱ دلار و افت سرب به ۲۲۲۳ دلار رقم خورد. با وجود کشف قیمت دلار در معاملات بازار دوم ارز در سطح ۷۵۰۰ تومان و سیگنال به ارز غیررسمی، نشانه ثبات بازار ارز عامل حمایت از شاخص است.

11-01

 

بازار ارز

غلبه آرامش در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۹ تومانی به نرخ ۴۳۱۰ تومان معامله شد. با آغاز به کار بازار ارز دوم، حمایت کف ۷۷۰۰ تومانی دلار غیررسمی شکسته شد و دلار تا سطح ۷۶۸۰ تومان افت کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» اولین معامله رسمی در سامانه «نیما» حواله صادراتی درهم و به نرخ ۲۰۵۰ تومان، معادل دلار ۷۵۲۳ تومانی انجام شد. امری که سیگنالی برای به رسمیت شناختن نرخ دلار در بازار غیررسمی و به تدریج با حذف پریمیوم ریسک امنیتی در معاملات غیررسمی در کنار بازگشایی صرافی‌ها با بازگشت شفافیت به بازار ارز عامل افت دلار غیررسمی بود. احتمال ایجاد استثنا برای خرید نفت ایران از سوی آمریکا نیز کاهش التهاب بازار ارز را رقم زد. اما همچنان دورنمای کاهش درآمدهای نفتی ایران، مذاکرات با اروپایی‌ها و توجه به نشست «ناتو» مانع از افت قابل توجه دلار است.

11-02

 

بازار سکه

افت سکه به کف 3هفته

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 100 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 680 هزار تومان رسید. افت دلار در بازار غیررسمی در کنار تداوم روند کم‌نوسان طلای جهانی در کانال 1240 دلاری و دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش، قیمت سکه را به کمترین سطح در ۳ هفته اخیر (۲ تیر) رساند. آغاز به کار بازار ارز غیررسمی با کاهش التهاب در بازار ارز، افت ۱۳۰ تومانی نرخ دلار در بازار غیررسمی را رقم زد. با این وجود، دورنمای کاهش سمت عرضه ارز و تداوم تردیدها نسبت به «برجام» مانع از افت قابل توجه دلار است. به این ترتیب با وجود نوسان دلار در ابتدای هفته در کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی، اما بازگشت آرامش به بازار ارز از روز سه‌شنبه افت ۱۹۵ هزار تومانی سکه را در ۲ روز رقم زد. همچنان سیگنال بازار ارز غیررسمی مورد توجه معامله‌گران است.

11-03

 

بازار طلای جهانی

کاهش جذابیت محافظه‌کارانه طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1249 دلار معامله شد. تداوم صعودی شاخص دلار نوسان طلا زیر سطح 1250 دلاری را تداوم بخشید. اعلام لیستی از کالاهای صادراتی چین به آمریکا و احتمال تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی (پس از اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی)، در کنار مذاکرات ترامپ با سران اروپایی در نشست «ناتو» عامل فشار بر بازارهای سهام شد و شاخص دلار را نسبت به یوآن به سقف ۱۱‌ماهه رساند. با وجود احتمال افزایش نرخ تورم آمریکا با اعمال تعرفه‌ها، اما دورنمای کاهش رشد اقتصادی با این عامل می‌تواند بر روند افزایش نرخ بهره آمریکا (تخمین‌ها از حداقل ۲ بار دیگر افزایش در ۲۰۱۸ و ۳ بار در ۲۰۱۹) اثرگذار باشد. آمار تجارت چین، نرخ تورم آمریکا و مذاکرات آمریکا با اروپایی‌ها مورد توجه معامله‌گران است.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

احتیاط «تسه»ها در کانال جدید

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 69 هزار و 299 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 70 هزار تومانی هستیم. با وجود قرار داشتن در تابستان (فصل اوج تقاضای مسکن) اما آمارها از تقویت سمت عرضه اوراق، مانع از رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها است. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در 3 ماه ابتدای سال در سطح 64 هزار و 318 تومان، اما از ابتدای تیر میانگین در سطح 67 هزار و 854 تومان قرار گرفت. در معاملات مسکن در ماه‌های اخیر شاهد تشدید روند صعودی قیمت مسکن و ثبت رشد بیش از ۸ درصدی ماهانه اردیبهشت و خرداد، همگام با ورود نقدینگی و عدم شفافیت در بازار مسکن بودیم. برای کاهش نوسانات قیمت مسکن، طرح‌هایی از جمله راه‌اندازی بورس مسکن و اولویت ساخت واحدهای زیر ۸۰ متر مورد بررسی است.

11-05

 

بازار نفت

بازگشت WTI زیر 74 دلار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۷۳ دلار معامله شد. دورنمای افزایش صادرات لیبی با بازپس‌گیری بنادر نفتی این کشور توسط دولت در کنار عقب‌نشینی نسبی دولت آمریکا در مورد خریداران نفت ایران بر نفت فشار آورد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا احتمال بررسی استثنا برای خرید نفت ایران را اعلام کرد. پیش‌تر تاکید آمریکا بر به صفر رسیدن صادرات نفت ایران از ۴ نوامبر در کنار اختلال عرضه از سوی سایر کشورها از جمله ونزوئلا، لیبی، با احتمال عدم توان جبران کمبود عرضه، نفت را به سقف ۵/ ۳ ساله رساند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش‌بینی تولید آمریکا در سال ۲۰۱۹ را به ۸/ ۱۱ میلیون بشکه افزایش داد. اما همچنان کمبود زیرساخت‌های نفتی عامل تردید است. تخمین موسسه نفت آمریکا از کاهش ۸/ ۶ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری پیش از گزارش رسمی تا حدی از نفت حمایت کرد.

11-06