بازار سهام

افت شاخص پس از ۹ هفته

شاخص کل بورس پس از ۹ هفته صعودی با افت ۷/ ۲ درصدی مواجه شد و در سطح ۱۰۹ هزار و ۵۰۵ واحدی ایستاد. هفته گذشته افت ۶۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین نیمه اول تیر رقم خورد. شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشدهای اخیر، افت قیمت فلزات جهانی به کف یک‌ساله و فشار فروش برای جذب نقدینگی برای عرضه اولیه پتروشیمی پارس «پارس»، (روز چهارشنبه) از عوامل افت شاخص بودند. عرضه اولیه «پارس» با جذب ۷۴۱ میلیارد تومان نقدینگی صورت گرفت. راه‌اندازی بازار دوم ارز و رسمی شدن معاملات از سه‌شنبه با ایجاد شفافیت در بازار ارز عامل حمایت از صنایع بورسی است. روز جمعه با وجود کاهش ریسک جنگ تجاری، صعود شاخص دلار با افت مس به کف ۶۱۶۰ دلار، روی ۲۵۳۷ دلار و آلومینیوم ۲۰۳۰ دلار، می‌تواند بر فلزی-معدنی‌ها و افت قیمت نفت می‌تواند بر پالایشی‌ها فشار آورد.

31-01

 

بازار ارز

تردیدها نسبت به روند دلار

هر دلار آمریکا با رشد ۸/ ۰ درصدی به نرخ ۴۳۱۹ تومان معامله شد. با شروع به کار بازار دوم ارز در روز سه‌شنبه، اولین معامله درهمی در سطح ۲۰۵۰ تومان، با به‌رسمیت شناختن نرخ ارز غیررسمی و آغاز به کار مجدد صرافی‌ها عامل فشار بر دلار شد. اما دورنمای کاهش درآمدهای نفتی با بازگشت تحریم‌ها و تردیدها نسبت به برجام حمایت کف ۷۷۰۰ تومانی دلار را تقویت کرد. روز پنج‌شنبه اخباری از جمله دورنمای توقف همکاری یک بانک ژاپن با ایران، کاهش صادرات نفتی ایران به هند و اخبار مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد اختلال عرضه معاملات ارزی در امارات برای محدود کردن تجارت ایران، در میانه معاملات دلار را به ۷۸۰۰ تومان نزدیک کرد. اما ناکامی دلار برای عبور از ۷۸۰۰ تومان مجددا دلار را به کف ۷۷۰۰ تومان رساند. امری که به تردید معامله‌گران در روند آتی اشاره دارد.

31-02

 

بازار سکه

سنجش کف سکه

هر سکه طرح جدید با افت 9/ 2 درصدی و ثبت دومین هفته نزولی به قیمت 2 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. پس از افت 195هزارتومانی سکه (9/ 6 درصدی) در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه با افت نرخ دلار در بازار غیررسمی و در شرایط افت طلای جهانی، روز پنج‌شنبه شاهد رشد 20 هزار تومانی قیمت سکه بودیم. در بازار ارز غیررسمی با وجود افت دلار تا کف ۷۷۰۰ تومانی، تردیدها نسبت به روند آتی ارز رفت و برگشت دلار را رقم زد. این عامل در کنار دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده تیر، سکه را تا کف ۲ میلیون و ۶۵۰هزار تومانی رساند. اما افزایش خریداران در سطح مزبور، رشد آرام سکه را رقم زد. در بازار طلای جهانی به نظر می‌رسد کف تکنیکال ۱۲۳۸ دلار از طلا حمایت می‌کند. همچنان توجه معامله‌گران سکه به دلار است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا در کانال 1240 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1240 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و بازارهای سهام، طلا را روز جمعه به کف 7ماهه (6/ 1238 دلار) نزدیک کرد. با وجود بررسی اعمال تعرفه 10 درصدی بر 200 میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا (نیمی از صادرات چین به آمریکا) در شرایط رسیدن میزان صادرات ژوئن چین به آمریکا به رکورد، عدم مقابله به مثل چین و اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با چین، توجه معامله‌گران را به گزارش‌های فصلی شرکت‌ها معطوف کرد. رشد تورم آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها و افت پوند با اظهارات ترامپ مبنی‌بر «از بین بردن معاملات» آمریکا و انگلیس با برنامه برگزیت ترزا می از شاخص دلار حمایت کرد. با وجود احتمال رشد بازارهای سهام، دورنمای پایان چرخه رونق اقتصادی و تخمین کارشناسان از آغاز بحران در یک تا ۲ سال آینده، از طلا حمایت می‌کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

دومین هفته رشد «تسه»ها

روز پنج‌شنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 8/ 1 درصدی به قیمت 69 هزار و 299 تومان معامله شدند. از ابتدای تیر با رشد تدریجی تقاضا، قیمت اوراق تسهیلات مسکن از حبس بازه‌ای خارج شد و در میانگین ۶۷ هزار و ۸۵۴ تومان قرار گرفت. پیش‌تر از ابتدای فروردین با جهش قیمت مسکن و تقویت سمت عرضه اوراق، شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح ۶۰ تا ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان بودیم. اما با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن، روند نزولی «تسه»ها از ابتدای اردیبهشت (پس از ۶ ماه) متوقف شد. در شرایط کنونی با وجود رشد تدریجی تقاضا، احتیاط اوراق تسهیلات مسکن در عبور از سطح ۷۰ هزار تومانی را شاهد هستیم. با ورود نقدینگی به بازار مسکن، جهش قیمت مسکن تا ۴۵ درصد سالانه (۱۲ ماه منتهی به خرداد) عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن شده است.

31-05

 

بازار نفت

افت آرام نفت پس از سقوط

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۷۰ دلار معامله شد. تشدید نگرانی جنگ تجاری میان آمریکا و چین با بررسی افزایش تعرفه‌ها بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا، اعلام شرکت نفت لیبی از بازگشایی ۴ ترمینال نفتی (افزایش ۸۵۰ هزار بشکه در روز تولیدات) و اظهارات مایک پمپئو از بررسی استثنای برخی خریداران نفتی ایران روز چهارشنبه افت ۹/ ۶ درصدی برنت و کاهش ۵ درصدی WTI، بیشترین افت روزانه در ۲ سال اخیر را رقم زد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با وجود رشد تولیدات عربستان و روسیه، این موضوع را استفاده از ظرفیت مازاد تا حد ممکن دانست و مانع افت قابل توجه نفت اعلام کرد. بیشترین افت موجودی نفت تجاری آمریکا (۶/ ۱۲ میلیون بشکه در روز) در ۲ سال اخیر و  عدم مقابله به مثل چین نیز تا حدی از نفت حمایت کرد.

31-06