بازار سهام

حرکت نقدینگی به سمت کوچک‌ترها

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۸۸ واحدی (۵۴/ ۰ درصدی) مواجه شد. افت قیمت‌های جهانی به کف یک‌ساله از جمله پنجمین هفته نزولی مس با تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، در کنار ریسک‌های سیاسی با تشدید فشارهای آمریکا و مذاکرات مقامات با روسیه و طرف‌های اروپایی، عامل فشار بر شاخص شد. به این ترتیب روز گذشته نماد تازه‌وارد «پارس» با صف خرید معادل ۴۲۲۰ میلیارد تومان نقدینگی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. اما «فملی»، «کگل»، «کچاد» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. با وجود این قیمت فولاد در بازار چین با بازگشت فشارهای زیست‌محیطی صعودی شد. حرکت به نمادهای کوچک‌تر از جمله خودرویی و سیمانی‌ها رشد ۳/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. همچنان ریسک برجام و دورنمای بنیادین نامناسب گزارش‌های ۳ماهه شرکت‌های خودرویی عدم پایداری رشدها را تقویت کرده است.

31-01

 

بازار ارز

رشد دلار با چاشنی هیجان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۸ تومانی به نرخ ۴۳۲۷ تومان معامله شد. رسمی شدن معاملات ارز در بازار دوم (اولین معامله ۷۵۲۳ تومان) و آغاز به کار مجدد صرافی‌ها دلار غیررسمی را در هفته گذشته زیر ۸ هزار تومان رساند و افت دلار تا کف ۷۷۰۰ تومانی را رقم زد. با وجود تردید در مسیر آتی دلار در روز پنج‌شنبه، روز شنبه خبری با عنوان «رد FATF از سوی شورای نگهبان» عامل تشدید هیجانات در بازار ارز شد و دلار را در ساعات پایانی به ابتدای کانال ۷۹۰۰ تومانی رساند. کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایرادات متعدد بر بندهای مصوبه را اعلام و اظهار کرد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی باید از طریق رئیس‌ قوه قضائیه ارجاع شود. دورنمای کاهش درآمدهای ارزی، مذاکرات ایران با طرف‌های اروپایی و دیدار ترامپ با روسیه همچنان از دلار حمایت می‌کند.

31-02

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 110 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 810 هزار تومان معامله شد. پس از افت 195 هزار تومانی (9/ 6 درصدی) سکه طی سه روز از یکشنبه هفته گذشته، روز پنج‌شنبه شاهد رشد قیمت سکه بودیم. به رسمیت شناخته شدن نرخ بازار ارز غیررسمی با شروع بازار دوم و آغاز به کار صرافی‌ها، عامل کاهش دلار و سیگنالی برای کاهش قیمت سکه شد. در این شرایط شاهد روند کم‌نوسان طلا در کانال ۱۲۴۰ دلاری بودیم. بنابراین در کم‌توجهی به طلای جهانی، رشد دو کانالی دلار روز شنبه تا ۷۹۰۰ تومان، از سکه حمایت کرد. شناسایی کف ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی سکه نیز عامل دیگر حمایت از سکه است. همچنان با وجود کاهش احتمال افت قابل توجه دلار، بازگشت شفافیت به بازار ارز می‌تواند کاهش نوسانات سکه را نیز به دنبال داشته باشد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 1/ 1 درصدی به قیمت 1241 دلار معامله شد. از ابتدای هفته شاهد روند کم‌نوسان طلای جهانی در کانال 1240 دلاری بودیم. با وجود تشدید جنگ تجاری در میانه هفته گذشته با احتمال تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد کالای چینی از سوی آمریکا (نیمی از ارزش واردات این کشور)، رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار، فشار بر طلا را حفظ کرد. افت پوند با اظهارات ترامپ از «کشتن روابط تجاری آمریکا و انگلیس» با «برگزیت» پیشنهادی ترزا می، دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با نرخ تورم بیش از انتظارات و گزارش نیمه اول سال فدرال رزرو به کنگره از رشد «مناسب» اقتصادی آمریکا، عامل حمایت از شاخص دلار شد. همچنان با وجود احتمال رشد بازارهای سهام در صورت مناسب بودن گزارش‌های مالی شرکت‌ها، اما اتمام چرخه رونق اقتصادی هشداری برای افت بازارها در میان‌مدت است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت مقطعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2 درصدی به قیمت 67 هزار و 895 تومان معامله شدند. پس از دو هفته رشد قیمت «تسه»ها به نظر می‌رسد همچنان مقاومت سقف 70 هزار تومانی در مقابل رشد، افت دسته‌جمعی اوراق تسهیلات مسکن به زیر سطح مزبور را رقم زد. با قرار داشتن در تابستان (فصل اوج تقاضای مسکن) رشد تدریجی «تسه»ها مورد انتظار است. اما به دلیل تقویت سمت عرضه، جهش قیمت دور از انتظار است. با وجود رشد کمتر از ۲ درصدی قیمت مسکن ماهانه در تابستان ۹۶، از آذر با سیگنال ورورد نقدینگی با کاهش نرخ سود بانکی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری صعود قیمت مسکن تا بیش از ۸ درصد ماهانه در خرداد رقم خورد. کمیسیون اقتصادی مجلس برای تسهیل معاملات مسکن در حال آماده‌سازی طرحی دوفوریتی برای کاهش مالیات فروشندگان عادی و سازندگان مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

بیشترین افت نفت در ۷ هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۸/ ۳ درصدی به قیمت ۰۱/ ۷۱ دلار معامله شد. با وجود رشد WTI به ۷۴ دلار در ابتدای هفته با اختلال عرضه از سوی نروژ، روز چهارشنبه تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین (با اعلام بررسی تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی)، دورنمای افزایش تولیدات لیبی به میزان ۸۵۰ هزار بشکه در روز و اعلام مایک پمپئو از بررسی استثنا برای خرید نفت ایران، افت ۹/ ۶ درصدی برنت و کاهش ۵ درصدی WTI، بیشترین افت روزانه نفت در ۲ سال اخیر را رقم زد. با وجود این، گزارش (IEA) از استفاده تا حد ممکن از مازاد ظرفیت نفت را مانعی برای افت قابل توجه نفت اعلام کرد. اعلام ترامپ از احتمال فروش نفت موجودی اضطراری نفت آمریکا (تخمین‌ها از ۵ تا ۳۰ میلیون بشکه در روز) می‌تواند بر نفت فشار آورد.

31-06