بازار سهام

حرکت معامله‌گران در تک‌نمادها

دیروز شاخص کل بورس با افت ۸۴۴ واحدی (۷۸/ ۰ درصدی) مواجه شد. افت فلزات به کف یکساله و بیشترین افت هفتگی نفت در ۷ هفته، تردیدها نسبت به بازار ارز با توقف عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان، در کنار تداوم مذاکرات ایران با طرف‌های اروپایی و روسیه، افت ۶۴ درصدی ارزش معاملات را نسبت به سه هفته ابتدای تیر رقم زد. روز گذشته نماد تازه‌وارد «پارس» با صف خرید قابل توجه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. «ومعادن» و «فارس» پس از بازگشایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در بورس کالا شاهد رشد ۱۰ درصدی قیمت محصولات «فخوز» و «فملی» نسبت به قیمت پایه بودیم. همچنان با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت، حرکت نقدینگی در سیمانی‌ها (با وجود عدم تغییر فروش) و تک‌نمادها از جمله برخی خودرویی‌ها (با وجود تداوم هزینه‌های مالی سنگین و تردید نسبت به «برجام») رقم خورد.

31-01

 

بازار ارز

شکستن سقف 8 هزار تومانی دلار

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4327 تومان معامله شد. در بازار ارز غیررسمی با وجود افت نرخ دلار در روزهای پایانی هفته گذشته تا کانال ۷۷۰۰ تومانی، از ابتدای هفته شناسایی کف قیمتی و  تردیدها نسبت به عوامل سیاسی (با ایرادات شورای نگهبان به لوایح FATF و ارجاع بررسی آن به قوه قضائیه) از روز شنبه دلار را صعودی کرد. اما همچنان شاهد مقاومت سقف ۸ هزار تومانی در مقابل دلار بودیم. با این وجود روز یکشنبه، دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعلیق ثبت سفارش واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی، در کنار کاهش واردات نفت کره جنوبی از ایران (تقویت دورنمای کاهش درآمدهای ارزی) و رشد درهم بالاتر از ۲۲۰۰ تومان، دلار را در میانه معاملات تا ۸۲۰۰ تومان رساند. همچنان بازار ارز دوم و شفاف‌تر شدن معاملات ارزی عاملی برای ثبات نسبی بازار ارز است.

31-02

 

بازار سکه

رشد آرام سکه با دورنمای افزایش عرضه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 60 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 870 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، صعود دلار غیررسمی از سکه حمایت کرد. پس از رسیدن دلار غیررسمی به کف 7700 تومانی با راه‌اندازی بازار ارز دوم، دلار روز شنبه در کانال 7900 تومان و روز یکشنبه در میانه معاملات در کانال 8200 تومانی قرار گرفت و سیگنال رشد سکه شد. با وجود رشد قیمت سکه در میانه معاملات تا نزدیک سقف دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی، اما شناسایی سود در سطح مزبور با دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده تیر از روز سه‌شنبه سکه را تا حدی نزولی کرد. همچنان با وجود احتمال شکسته شدن حمایت کف ۱۲۴۰ دلاری طلای جهانی، دورنمای تضعیف سمت عرضه ارز با کاهش درآمدهای نفتی و تردیدها نسبت به سیاست‌های ارزی عامل حمایت از سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تردیدها به حمایت کف 1240 دلاری

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 1/ 1 درصدی مواجه شد. تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین با افت یوآن و رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار در کنار دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، نوسان طلا در کانال 1240 دلاری را رقم زد. اما دورنمای مذاکرات با چین و عدم مقابله به مثل این کشور، توجه معامله‌گران به گزارش‌های مالی شرکت‌ها را رقم زد. با وجود کند شدن رشد اقتصاد جهانی با جنگ تجاری، اما کاهش کسری تراز تجاری (با ثبت بالاترین سطح صادرات چین به آمریکا در ژوئن) و کسری بودجه آمریکا از شاخص دلار حمایت می‌کند. گزارش‌های مالی شرکت‌ها، آمار تولید ناخالص داخلی(GDP) چین، آمارهای اقتصادی آمریکا و سخنان جروم پاول بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۱۲ نفر روند نزولی، ۴ کارشناس حرکت صعودی و ۳ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

توقف صعود «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3/ 0 درصدی به قیمت 68 هزار و 79 تومان معامله شدند. با وجود رشد 5 درصدی قیمت «تسه»ها در دو هفته میانی تیر، اما همچنان حجم قابل توجه عرضه و آمارها از کاهش تعداد معاملات مسکن در تیر، مقاومت سقف 70 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها را تقویت کرده است. پیش‌تر ورود نقدینگی به بازار مسکن با رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، عامل تشدید نوسانات مسکن بود. پس از جهش 278 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت و جهش 1/ 8 درصدی قیمت در این ماه نسبت به فروردین، در خرداد افت 1/ 22 درصدی تعداد معاملات نسبت به اردیبهشت (با وجود رشد 9/ 8 درصدی قیمت نسبت به اردیبهشت) رقم خورد. آمارهای معاملات مسکن تهران تا ۲۱ تیر، افت ۱۴ درصدی تعداد معاملات نسبت به خرداد بخشی به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان نشان می‌دهد.  

31-05

 

بازار نفت

دومین هفته نزولی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 8/ 3 درصدی مواجه شد. با وجود نوسان WTI‌ بالاتر از 74 دلار با اختلالات عرضه از سوی لیبی، نروژ، کانادا و دورنمای تحریم ایران ونزوئلا در ابتدای هفته، اما دورنمای بازگشت تولیدات لیبی با بازگشایی ۴ ترمینال نفتی (افزایش ۸۵۰ هزار بشکه در روز) در کنار احتمال ایجاد استثنا برای خریداران نفتی ایران، بیشترین افت روزانه نفت در ۲ سال را چهارشنبه رقم زد. اما هشدار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)نسبت به  استفاده تا بیشترین حد ممکن از مازاد ظرفیت با رشد تولیدات عربستان و روسیه، مانع از افت قابل توجه نفت شد. ترامپ در پاسخ به این عامل، احتمال عرضه (۵ تا ۳۰ میلیون بشکه) موجودی ذخایر اضطراری نفت آمریکا را اعلام کرد. عدم افزایش تعداد دکل‌های نفتی و بیشترین افت موجودی نفت تجاری آمریکا (۱۳ میلیون بشکه) در ۲ سال از نفت حمایت کرد.

31-06