بازار سهام

افت شاخص در فصل مجامع

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۲۹ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۱۰۷ هزار و ۷۸۱ واحدی ایستاد. روز گذشته نماد تازه‌وارد «پارس» به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصدی در ۵ روز متوقف شد. با وجود شفاف‌سازی، اما مجمع این شرکت روز یکشنبه، می‌تواند مدت بازگشایی این نماد را محدود و صف خرید این نماد را تا حدی کاهش دهد. با وجود تردیدها نسبت به عوامل سیاسی، اما اظهارات فدریکو موگرینی از ایجاد مصونیت برای شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ها، عامل مثبتی است. با وجود رشد اندک فلزات، تداوم تنش‌های تجاری نوسان مس در ۶۲۰۰ دلار و روی در ۲۵۰۰ دلار را رقم زد. نمادهای فلزات اساسی با فشار فروش مواجه شدند. اما همچنان شناسایی کف قیمتی برخی از این نمادها را در انتهای معاملات با رشد همراه کرد. به دلیل قرار داشتن در فصل مجامع، شاهد توقف حدود ۴۰ نماد بورسی بودیم.

31-01

 

بازار ارز

دلار غیررسمی در مرز 8000 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 4342 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار غیررسمی به کف 7700 تومانی، در ابتدای هفته با سیگنال هیجانی از جمله رد لوایح FATF و در ادامه تعلیق ثبت سفارش با نرخ دلار رسمی بانک مرکزی، رشد دلار تا 8200 تومان رقم خورد. اما با مقاومت سطح مزبور دلار از دوشنبه نزولی شد و روز گذشته در بازه 7900 تا 8100 تومان نوسان داشت. همچنان چشم‌انداز کاهش درآمدهای ارزی (تخمین کارشناسان از کاهش صادرات نفت ایران ) از ۴ نوامبر و تردیدها نسبت به «برجام» با وجود سیگنال حمایت از شرکت‌های اروپایی در مقابل تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا، موانع افت قابل توجه دلار هستند. بنابراین حبس بازه‌ای دلار در کانال ۷۷۰۰ تا ۸۲۰۰ تومانی از ۱۲ تیر را شاهد هستیم.

31-02

 

بازار سکه

روز پرتلاطم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 40 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 820 هزار تومان معامله شد. با رشد دلار غیررسمی، قیمت سکه سقف ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را در میانه معاملات روز یکشنبه لمس کرد. روز دوشنبه با دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش، افت ۹۰ هزار تومانی سکه رقم خورد. روز سه‌شنبه با وجود افت دلار تا سطح ۷۹۰۰ تومانی، در پایان معاملات دلار در ابتدای کانال ۸ هزار تومانی نوسان داشت. در این شرایط، آغاز عرضه سکه‌های پیش‌فروش سکه را تا کف ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی کاهشی کرد. اما در ادامه با عدم عرضه سکه‌ها در بازار، سکه تا سقف ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و در ادامه نزولی شد. با وجود احتمال فشار عرضه سکه‌های پیش‌فروش، در شرایط حبس بازه‌ای دلار غیررسمی و کم‌نوسانی طلای جهانی، کاهش نوسانات سکه دور از انتظار نیست.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال رئیس «فد»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1241 دلار معامله شد. شاهد تداوم روند کم‌نوسان طلای جهانی با کم‌نوسانی شاخص دلار و افت بازارهای سهام بودیم. شرایط انتظاری برای سخنرانی جروم پاول در مقابل کنگره و پیش‌بینی‌ها از ارائه تصویر «رشد مناسب اقتصادی» فشار را بر طلا حفظ کرده است. همچنان با وجود روند کم‌نوسان بازارهای سهام، توجه معامله‌گران به گزارش‌های فصلی شرکت‌ها بود. افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر بازارهای نوظهور با بالا رفتن هزینه‌های مالی دلاری شرکت‌ها است. صندوق بین‌المللی پول (IMF) با وجود عدم تغییر نرخ رشد اقتصاد جهانی، ریسک تشدید جنگ تجاری، کند شدن رشد اقتصادی اروپا و ژاپن را ریسک منفی اقتصاد جهانی اعلام کرد. کارشناسان نشانه‌های پایان یافته چرخه رونق اقتصادی را نیز عامل ریسک می‌دانند. اظهارات جروم پاول و آمارهای اقتصادی آمریکا از جمله تولیدات صنعتی بر طلا اثرگذار هستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن95 (تسه9512) با افت 2/ 0 درصدی به قیمت 67 هزار و 715 تومان معامله شدند. پس از مقاومت سطح 70 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها به تدریج شاهد افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. اما به نظر می‌رسد سطح 67 هزار تومانی همچنان از «تسه»ها حمایت می‌کند. با وجود رشد 278 درصدی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت، از خرداد افت 22 درصدی تعداد معاملات مسکن رقم خورد. همچنین آمارهای معاملات مسکن تهران تا ۲۱ تیر افت ۱۴ درصدی تعداد معاملات نسبت به خرداد (با وجود قرار داشتن در فصل رونق مسکن) به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و تشدید نوسان بازارهای موازی را نشان می‌دهد.  موضوعی که حبس بازه‌ای «تسه»ها را رقم زده است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۲/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

31-05

 

بازار نفت

کم‌نوسانی نفت پس از سقوط

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۶۸ دلار معامله شد. پس از افت ۴/ ۲ درصدی قیمت WTI در روز دوشنبه، دیروز روند کم‌نوسان نفت رقم خورد. بازگشت تولیدات لیبی، احتمال عرضه بخشی از ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا، ایجاد استثنا از سوی آمریکا برای برخی خریداران نفتی ایران، رشد ۶ درصدی صادرات عراق در نیمه اول ژوئیه و رشد صادرات عربستان عوامل فشار بر نفت هستند. با وجود ایجاد استثنا برای برخی خریداران نفت ایران، کارشناسان کاهش صادرات نفت ایران را قطعی می‌دانند. پوتین و ترامپ در دیدار اخیر خود تمایل به ایجاد ثبات در بازار نفت را اعلام کردند. اما گلدمن‌ساکس سیاست‌های آمریکا و فشار به عربستان با تردید نسبت به زمان کمبود عرضه را عامل تشدید نوسانات نفت اعلام و رشد برنت تا ۸۰ دلار در پایان سال‌ را پیش‌بینی کرد.

31-06