بازار سهام

اهرم دلاری شاخص

دیروز شاخص کل بورس با جهش ۳۰۷۸ واحدی (۸۳/ ۲ درصدی) همراه شد. مصوبه شورای پول و اعتبار برای تخصیص دلار رسمی تنها برای کالاهای اساسی و دارو و مبادله ارز صادرات پتروشیمی و فلزی-معدنی در بازار ارز دوم، بیشترین رشد روزانه شاخص از ۲۷ خرداد را رقم زد. با اینکه پیش‌تر نیز گزارش‌های مناسب سه‌ماهه شرکت‌ها و عقب ماندن رشد بازار سهام از رشد بازارهای موازی، ارز و سکه عامل حمایت از شاخص بود، اما تردیدها نسبت به سیاست‌گذاری ارزی عامل احتیاط معامله‌گران بود. تغییر مالکیت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها رقم خورد. به این ترتیب «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «ککل» و «پارس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. «فایرا» پس از بازگشایی با رشد ۵/ ۲۱ درصدی همراه شد. اما رشد هزینه خودرویی‌ها در صورت اجرایی شدن این مصوبه، تشدید فشار فروش در این نمادها را رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

نشانه‌های سفته‌بازی در بازار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 4403 تومان معامله شد. از پنج‌شنبه (28 تیر) تردیدهای سیاسی، سیگنال توقف معاملات آتی سکه و تشدید هیجانات، رشد حدود 1300 تومانی دلار غیررسمی را رقم زد. اما از چهارشنبه با تغییر رئیس کل بانک مرکزی و شناسایی سود، معامله‌گران در سمت خرید احتیاط می‌کردند. با ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیگنال توقف مجدد معاملات آتی سکه، شروع دلار روز شنبه در سطح ۹۵۰۰ تومانی را رقم زد. اخبار مصوبه شورای پول و اعتبار برای عرضه دلار پتروشیمی و فلزی-معدنی‌ها در بازار دوم، موجب افت دلار تا کف ۹۴۰۰ تومانی شد. اما با تمایل معامله‌گران به کسب سود، تغییر روند دلار، مجددا معامله‌گران بزرگ‌تر را وارد بازار کرد و رشد دلار تا کانال ۹۶۰۰ تومان را تسهیل کرد. شناسایی سود و اجرایی شدن عرضه ارز صادراتی صنایع مزبور در بازار دوم،‌ می‌تواند بر دلار فشار آورد.

31-02

 

بازار سکه

تداوم سقف‌شکنی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 230 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 680 هزار تومان معامله شد. با ممنوعیت موقعیت تعهدی فزاینده فروش، پس از ممنوعیت اخیر خرید فزاینده در بازار آتی سکه، مطابق روال هفته‌های اخیر با تشدید هیجانات در بازار سکه، روز شنبه سکه در سطح 3 میلیون و 540 هزار تومان آغاز به کار کرد. با وجود افت سکه همگام با دلار غیررسمی در میانه معاملات تا کف 3 میلیون و 510 هزار تومانی، اما بازگشت هیجانات صعودی به بازار ارز، از سکه حمایت کرد. در 10 روز معاملاتی اخیر، رشد 900 هزار تومانی (4/ 32 درصدی) سکه رقم خورد. همچنان احتمال افت دلار در صورت اجرایی شدن مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای عرضه ارزهای پتروشیمی و فلزی-معدنی در بازار دوم در کنار شناسایی سود می‌تواند مانع از تداوم رشد سکه شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

سومین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت 7/ 0 درصدی برای سومین هفته نزولی شد. در هفته اخیر شاهد کم‌نوسانی طلای جهانی در کانال 1220 دلاری بودیم. با وجود افت طلا نزدیک کف یک‌ساله، 1216 دلار در میانه روز جمعه با رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سه‌ماهه دوم آمریکا به بیشترین سطح از 2014، اما در ادامه مجددا رشد طلا رقم خورد. تردیدها نسبت به پایداری رشد با تعرفه‌های تجاری و تاکید رئیس فدرال رزرو بر کاهش بهره‌وری با محدودیت‌های تجاری مانع از پایداری رشد شاخص دلار شد. افت بازارهای سهام با سهام شرکت‌های تکنولوژی نیز تا حدی از طلا حمایت کرد. با وجود احتمال تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا، برخی کارشناسان شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر و بازگشت تقاضای فیزیکی رشد طلا را محتمل دانستند. در هفته جاری آمار اشتغال آمریکا و رشد اقتصادی اروپا بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد «تسه»ها به پیش از تابستان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۳/ ۱ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شدند. با نزدیک شدن به فصل تابستان در هفته سوم خرداد مقاومت سقف ۶۷ هزار تومانی «تسه»ها (پس از حبس بازه‌ای در سطح ۶۰ تا ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان از ابتدای فروردین تا هفته سوم خرداد) شکسته شد. به تدریج در میانه تیر افزایش تقاضا قیمت اوراق را تا کانال ۷۰ هزار تومانی نیز افزایش داد. اما در ادامه کاهش تقاضا، «تسه»ها را روز گذشته به کمترین سطح از ۲۱ خرداد رساند. با وجود قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن، جهش قیمت مسکن (رشد ۱/ ۷ درصدی در تیر و رشد ۲/ ۵۴ درصدی سالانه)، افت ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به خرداد (پس از افت ۲۲ درصدی در خرداد) را رقم زد. اما شناسایی کف قیمتی می‌تواند تا حدی از اوراق حمایت کند.

31-05

 

بازار نفت

توقف نزول نفت پس از ۳ هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۳ هفته نزولی با رشد ۶۳/ ۰ درصدی همراه شد. تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک با حمله حوثی‌ها به دو نفتکش عربی در تنگه باب‌المندب دریای سرخ و اعلام عربستان از توقف عبور نفت از این تنگه تا حدی از نفت حمایت کرد. با وجود ثبت بیشترین رشد سه‌ماهه تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا از ۲۰۱۴ و مذاکرات مثبت میان اروپا و آمریکا، تعرفه بر کالاهای وارداتی چین و هشدار رئیس فدرال رزرو بر کاهش بهره‌وری با محدودیت‌های تجاری، فشار را بر نفت حفظ کرد. وزیر انرژی روسیه، نواک اعلام کرد افزایش تولیدات اوپک و غیراوپک بیش از یک میلیون بشکه در روز نخواهد بود. اما همچنان رشد تولیدات آمریکا و افزایش (۳ موردی) تعداد دکل‌های نفتی پس از ۳ هفته، معاملات آتی با چشم‌انداز نزولی نفت را به بیشترین سطح در یک ماه اخیر رساند.

31-06