بازار سهام

صعود ۵ کانالی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۴۱۴ واحدی (۷۸/ ۳ درصدی)، با ثبت بیشترین رشد درصدی روزانه از ۴ شهریور ۸۸ در سقف تاریخی ۱۲۱ هزار و ۱۷۳ واحدی ایستاد. مصوبه شورای پول و اعتبار و در ادامه سخنان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از عرضه مازاد ارز فولادی‌ها در بازار دوم در کنار سیگنال‌های سیاسی، رشد ۴/ ۱۱ درصدی شاخص طی ۴ روز را رقم زد. تداوم صف خرید در فلزی-معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها و خوش‌بینی‌ها به عوامل سیاسی و شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر خودرویی‌ها را نیز با صف خرید همراه کرد. با وجود این، مس در جولای افت ۱/ ۶ درصدی، بیشترین از آگوست ۲۰۱۶ و روی افت ۲/ ۱۰ درصدی، بیشترین از اکتبر ۲۰۱۲ را ثبت کرد. همچنان رشد سود اسمی شرکت‌ها با رسیدن نرخ تورم تولیدکننده تیر ۳/ ۱۰ درصد و کاهش ریسک‌های سیاسی می‌تواند از شاخص حمایت کند.

31-01

 

بازار ارز

فروکش هیجان بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4407 تومان معامله شد. در بازار غیررسمی با وجود نوسان دلار در کانال 9400 تومانی در میانه هفته گذشته، از پنج‌شنبه ممنوعیت معاملات آتی سکه با جهش سکه و سیگنال به بازار ارز و تردیدها به عوامل سیاسی با نزدیک شدن به دور اول تحریم‌ها دلار را به 10 هزار تومان نزدیک کرد. با شروع معاملات شنبه در سقف 10 هزار تومانی، شاهد تداوم روند صعودی دلار تا نزدیک سقف ۱۲ هزار تومان روز دوشنبه بودیم. تاکید جهانگیری، معاون رئیس جمهور بر بسته پیشنهادی بازار ارز و اعلام عرضه ارز مازاد فولادی‌ها در بازار دوم، در کنار سیگنال سیاسی رئیس جمهور آمریکا، از ابتدای روز سه‌شنبه افت دلار تا میانه کانال ۱۰ هزار تومانی را رقم زد. همچنان سیاست‌های ارزی و سیگنال‌های سیاسی می‌تواند عامل تداوم روند نزولی دلار شود.

31-02

 

بازار سکه

رکوردشکنی افت روزانه سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با ریزش 510 هزار تومانی (33/ 11 درصدی)، ثبت رکورد افت روزانه، به قیمت 3 میلیون و 990 هزار تومان معامله شد. از سه‌شنبه 26 تیر، عدم عرضه سکه‌های تحویل‌گرفته شده، ممنوعیت معاملات آتی سکه و نزدیک شدن به دور اول تحریم‌ها (6 آگوست) با رشد دلار غیررسمی تا نزدیک سقف 12 هزار تومانی در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه، سکه را تا سقف 4 میلیون و 500 هزار تومان نزدیک کرد. رشد یک میلیون و 720 هزار تومانی سکه، 9/ 61 درصدی در 12 روز رقم خورد. اما روز گذشته با سیگنال بسته ارزی بانک مرکزی و کاهش التهابات بازار ارز با سیگنال‌های سیاسی و شناسایی سود سکه را تا کف ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان نزدیک کرد. اما حمایت کف مزبور تغییر جهت سکه را رقم زد. با تداوم افت دلار، کاهش بیشتر سکه محتمل است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

چهارمین ماه نزولی طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1220 دلار معامله شد. با وجود افت 2/ 0 درصدی شاخص دلار در جولای، دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا افت حدود 5/ 2 درصدی طلا در جولای برای چهارمین ماه نزولی را رقم زد. روز سه‌شنبه در شرایط انتظاری پیش از آغاز نشست دوروزه فدرال رزرو، شاهد کم‌نوسانی طلای جهانی در بازه 1217 تا 1222 دلاری بودیم. در میانه معاملات رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم اروپا بیش از پیش‌بینی‌ها، با رشد یورو عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنان پس از دو بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸، وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا احتمال دو بار دیگر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، معاملات آتی با چشم‌انداز نزولی طلا را به رکورد ثبت‌شده رساند. نشست بانک انگلیس، آمارهای نرخ تورم آمریکا و آمار اشتغال آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 66 هزار و 58 تومان معامله شدند. کاهش تدریجی تقاضا، قیمت اوراق را از هفته سوم تیر نزولی کرد. بنابراین با وجود قرار گرفتن میانگین «تسه»ها در سطح 67 هزار و 665 تومان در تیر، از ابتدای مرداد میانگین «تسه»ها به سطح 65 هزار و 680 تومان رسید. به دلیل قرار گرفتن در فصل اوج تقاضای مسکن افت قابل توجه «تسه»ها دور از انتظار است. احتیاط خریداران در سمت خرید، با افت 22 درصدی تعداد معاملات مسکن در خرداد و افت ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات در تیر در کنار تقویت سمت عرضه اوراق نیز مانع از رشد جدی قیمت «تسه»ها است. بنابراین با وجود رشد ۲۵ درصدی ارزش معاملات از ابتدای فروردین نسبت به دوره مشابه سال گذشته، شاهد رشد تنها ۱۱ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها بودیم.

31-05

 

بازار نفت

بیشترین افت ماهانه برنت در 2 سال

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۶۹ دلار معامله شد. در جولای افت ماهانه WTI و برنت به حدود ۶ درصد رسید که بیشترین افت ماهانه برنت از جولای ۲۰۱۶ بود. با وجود رشد ۱ / ۲ درصدی WTI روز دوشنبه بالاتر از ۷۰ دلار، روز سه‌شنبه WTI نزولی شد. تخمین‌ها از افزایش ۷۰ هزار بشکه در روز تولیدات اوپک در جولای به ۶۴/ ۳۲ میلیون بشکه در روز (بالاترین سطح تولیدات ۲۰۱۸) و گزارش Interfax از رشد تولیدات روسیه به ۲۲/ ۱۱ میلیون بشکه در روز و افزایش تولیدات قزاقستان به ۹۱/ ۱ میلیون بشکه در روز عامل فشار بر نفت شد. کاهش تولیدات ونزوئلا، لیبی و ایران و توقف تولیدات سه میدان نفتی دریای شمال با اعتصاب کارگران اما مانع از افت جدی نفت است. اعلام آمادگی ترامپ برای مذاکره با ایران، تا حدی کاهش ریسک‌ ژئوپلیتیک را رقم زد.

31-06