بازار سهام

رکوردشکنی رشد هفتگی شاخص

شاخص کل بورس با جهش هفتگی ۱۴ درصدی در سقف ۱۲۳ هزار و ۹۵۱ واحدی ایستاد. در هفته اخیر مصوبه شورای پول و اعتبار برای عرضه ارز فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها در بازار دوم عامل حمایت از این نمادها شد و رشد ۱۷۴ درصدی ارزش معاملات را رقم زد. اما در روز پایانی معاملات، ابلاغیه بورس کالا برای عرضه فولادی‌ها به نرخ دلار رسمی و با نوسان ۵ درصدی باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران شد. در بازار جهانی با تداوم رشد شاخص دلار و تشدید تنش‌ تجاری میان چین و آمریکا، مس روز جمعه کف ۲هفته (۶۰۷۴ دلار) را لمس کرد و روی در کانال ۲۵۰۰ دلاری و آلومینیوم نزدیک کف ۲۰۰۰ دلاری نوسان داشت. با وجود این، گزارش‌های مناسب فصلی و دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها عامل حمایت از شاخص است. بسته پیشنهادی ارزی و سیگنال‌های سیاسی مورد توجه معامله‌گران است.

31-01

 

بازار ارز

احتیاط در معاملات ارزی

هر دلار آمریکا با رشد 4/ 0 درصدی به نرخ 4411 تومان معامله شد. با نزدیک شدن به دور اول تحریم‌ها و جهش سکه با عامل هیجانی ممنوعیت معاملات آتی، روز شنبه دلار غیررسمی بالاتر از سقف 10 هزار تومانی آغاز به کار کرد. عدم عرضه و رشد تقاضا در فضای امنیتی دلار را تا دوشنبه به 11 هزار و 700 تومان رساند. اما دورنمای عرضه بسته ارزی بانک مرکزی و سیگنال‌های سیاسی دلار را به کانال ۱۰ هزار تومانی بازگرداند. روز پنج‌شنبه با وجود تمایل معامله‌گران برای رشد دلار با اخبار اما دلار در بازه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومانی نوسان داشت. انتظار برای بسته ارزی و بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات توان رشد دلار را به شدت کاهش داد. اما در صورت برآورده نشدن انتظار معامله‌گران، بازگشت التهاب به بازار ارز دور از انتظار نیست.

31-02

 

بازار سکه

سکه در انتظار سیگنال ارز

هر سکه طرح جدید با رشد 1/ 15 درصدی به قیمت 3 میلیون و 970 هزار تومان معامله شد. در شرایط نوسان طلا نزدیک کف یک‌ساله (روز جمعه به 1204 دلار) رشد تقاضای محافظه‌کارانه و جهش دلار رشد 47 درصدی سکه را طی 3 هفته رقم زد. از روز شنبه با ممنوعیت معاملات فزاینده خرید و فروش در بازار آتی سکه، سکه در کانال ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی (۲۰۰ هزار تومان بالاتر از پنج‌شنبه) آغاز به کار کرد. همراه با تشدید روند صعودی دلار (لمس سقف ۱۲ هزار تومانی) قیمت سکه در میانه معاملات دوشنبه سقف ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را نیز لمس کرد. همگام با افت دلار برای بسته پیشنهادی ارزی و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، مقاومت سقف ۴ میلیون تومانی در مقابل سکه روز پنج‌شنبه تقویت شد. همچنان بسته ارزی بانک مرکزی بر سکه اثرگذار است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک کف 1200 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1208 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار پیش از آمار اشتغال آمریکا طلا را روز جمعه به ۹/ ۱۲۰۴ دلار، کمترین سطح از مارس ۲۰۱۷ رساند. اعلام تداوم رشد اقتصادی آمریکا و تقویت بازار کار در نشست اخیر فدرال رزرو، با دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره حمایت کف ۱۲۱۰ دلاری طلا را شکست. اعلام چین از آمادگی برای مقابله به مثل با آمریکا، هشتمین هفته نزولی یوآن را رقم زد. تشدید جنگ‌های تجاری و تسریع روند افزایش نرخ بهره با توجه به هزینه مالی اعتبارات دلاری، می‌تواند فشار بر اقتصادهای نوظهور را تشدید کند. با وجود افزایش نرخ بهره از سوی بانک انگلیس به بالاترین سطح از ۲۰۰۹، اما اعلام مارک کارنی از احتمال بالای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق، با افت پوند روند صعودی شاخص دلار را تشدید کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

سومین هفته نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۶۴/ ۰ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شدند. پس از رسیدن میانگین قیمت «تسه»ها در تیر به سطح ۶۷ هزار و ۶۶۵ تومان، کاهش ۲/ ۹ درصدی تعداد معاملات در تیر، قیمت اوراق را نزولی کرد. میانگین «تسه»ها در مرداد به ۶۵ هزار و ۵۹۰ تومان رسید. اما با قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن، تشدید نوسانات نزولی «تسه»ها دور از انتظار است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با رشد ۵۴ درصدی قیمت مسکن عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن است. در روزهای اخیر رحیمی‌انارکی، مدیر عامل بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام از طریق اوراق به اندازه صندوق یکم بانک مسکن و افزایش عرضه وام صندوق یکم از واحدهای ۱۵ سال به ۲۰ سال را به بانک مرکزی ارائه کرد. امری که می‌تواند تا حدی سمت تقاضا را تقویت کند.

31-05

 

بازار نفت

تردید نسبت به عرضه و تقاضای نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 68 دلار معامله شد. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا از رشد موجودی نفت تجاری به میزان ۸/ ۳ میلیون بشکه، برخلاف پیش‌بینی‌ کارشناسان، اما رسیدن موجودی نفت کوشینگ اوکلاهاما، بزرگ‌ترین انبار نفتی بندری آمریکا به کمترین سطح از اکتبر ۲۰۱۴ و تخمین موسسه Genscape از تداوم روند کاهشی این انبار از نفت حمایت کرد. اما رشد ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات اوپک و غیراوپک (روسیه به ۲۱/ ۱۱ و عربستان به ۶۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و افزایش تولیدات عراق و امارات)، رسیدن سطح تعهد به ۱۰۴ درصد در ژوئیه در کنار تداوم تنش‌های تجاری فشار را بر نفت حفظ کرده است. با وجود تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک، اما اعلام مخالفت چین با قطع کامل خرید نفت ایران، همچنان تردیدها را نسبت به کاهش میزان صادرات نفت ایران تقویت کرده است.

31-06