بازار سهام

استراحت شاخص پس از جهش ۸ ‌روزه

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۵۶ واحدی (۲/ ۰ درصدی) در سطح ۱۳۳ هزار و ۵۸۴ واحدی ایستاد. پس از جهش ۵/ ۲۲ درصدی (۲۴ هزار و ۵۳۰ واحدی) شاخص طی ۸ روز معاملاتی با سیگنال عرضه ارزهای صادرکنندگان فلزی‌معدنی و پتروشیمی در بازار دوم و سیگنال عرضه فولادی‌ها در بورس کالا با نرخ ارز بازار دوم در کنار رشد سود اسمی شرکت‌ها، روز گذشته شناسایی سود فضای استراحت در بازار سهام را رقم زد. با عرضه حقوقی‌ها در نمادهای پیشران و شروع دور اول تحریم‌ها، در ابتدای معاملات افت ۸۰۰ واحدی شاخص رقم خورد. همچنان شناسایی فرصت خرید، با ارزندگی قیمت سهام تغییر جهت شاخص و تغییر مالکیت ۵/ ۱۳۱ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد. با اصلاح بزرگ‌ترها شاهد چرخش نقدینگی به سمت خودرویی‌ها با وجود تداوم ابهام نسبت به برجام و رشد هزینه‌ها در کنار استقبال از سیمانی‌ها بودیم.

31-01

 

بازار ارز

شروع اجرای سیاست ارزی

دیروز هر دلار آمریکا به نرخ ۹۴۰۰ تومان معامله شد. با اجرایی شدن بسته ارزی دولت، شامل عرضه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و فلزی‌معدنی‌ها در بازار ارز دوم و بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات، شاهد تداوم کاهش نرخ دلار بودیم. به این ترتیب طبق گزارش بانک مرکزی روز گذشته ۸ معامله شامل معاملات یورو، درهم و دلار انجام شد. درهم ۲۲۰۰ تومان، دلار ۸۹۵۰ تومان و یورو ۹۳۳۰ تومان قیمت‌گذاری شد. در صرافی‌ها، همچنان حالت انتظاری برای ابلاغ دستورالعمل را شاهد بودیم. با وجود شروع کاهشی دلار غیررسمی در کانال ۹ هزار تومانی و افت تا سطح ۹۱۵۰ تومان، با شناسایی کف قیمتی، مجددا روند صعودی دلار رقم خورد. همچنان تعامل سیاست‌گذار با صرافی‌ها با توجه به دورنمای رشد تقاضا بر دلار اثرگذار است. تداوم حمایت جدی کف ۹ هزار تومانی از دلار محتمل است.  

31-02

 

بازار سکه

افت 28 درصدی سکه در 7 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 180 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 230 هزار تومان معامله شد. در شرایط حبس طلا در بازه ۱۲۱۵ تا ۱۲۰۵ دلاری در روزهای اخیر و نوسان نزدیک کف یک‌ساله، افت دلار در بازار غیررسمی پس از اجرایی شدن سیاست‌های جدید ارزی دولت و رسیدن دلار به ۹۴۰۰ تومان، افت سکه به میزان یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان (۲۸ درصد) در ۷ روز رقم خورد. در بازار غیررسمی دلار تا کف ۹ هزار و ۱۵۰ تومان افت داشت. اما شرایط انتظاری برای شروع فعالیت صرافی‌ها، دلار را تا ۹۴۰۰ تومان رساند. این عامل در کنار کاهش تقاضای محافظه‌کارانه سکه با قابلیت خرید دلار از صرافی‌ها، عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده با بیش‌واکنشی سکه به افت دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا حدی کوچک‌تر کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد محدود طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1213 دلار معامله شد. افت شاخص دلار از نزدیک سقف یک‌ساله تا حدی از طلا حمایت کرد. پیش‌تر روز دوشنبه، نوسان پوند در کف 11‌ماهه و افت یورو طلا را تا 1206 دلار رساند. اما روز سه‌شنبه با وجود رشد بازارهای سهام، افت شاخص دلار با رشد پوند و یورو در کنار رشد یوآن عامل حمایت از طلا شد. اعلام یکی از مقامات چین با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی، بیشترین رشد بازار سهام چین در ۲ سال اخیر را رقم زد. همچنین گزارش‌های بهتر از پیش‌بینی چهار‌پنجم شرکت‌ها عامل حمایت از بازارهای سهام شد. بنابراین کاهش تقاضای محافظه‌کارانه و دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، نوسان طلا را در کانال ۱۲۱۰ دلاری محدود کرده است. در هفته جاری نرخ تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده آمریکا مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

ادامه کم‌نوسانی اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۹۰۲ تومان معامله شدند. شاهد نوسان «تسه»ها در کانال ۶۶ و ۶۷ هزار تومانی هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۲/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. همچنان با وجود قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن، تقویت سمت عرضه اوراق در کنار کاهش قدرت خرید متقاضیان (با توجه به جهش ۵۴ درصدی قیمت مسکن در تیر نسبت به تیر گذشته) مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است. به این ترتیب با وجود رشد ۲۸ درصدی حجم معاملات «تسه»ها از ابتدای فروردین تا ۱۵ مرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، پایین‌تر بودن قیمت (میانگین ۶۶ هزار و ۱۳۰ تومان در مقابل ۷۵ هزار تومانی در سال ۹۶) رشد ۵/ ۱۲ درصدی ارزش معاملات را رقم زده است.

31-05

 

بازار نفت

نوسان محدود نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۶۹ دلار معامله شد. شروع دور اول تحریم‌ها علیه ایران و پیش‌بینی‌ها از کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا (۳ میلیون بشکه) در کنار افت شاخص دلار تا حدی از نفت حمایت کرد. با وجود پایین بودن احتمال به صفر رسیدن صادرات نفت ایران با ممانعت چین (خریدار ۲۶ درصد از نفت ایران) از قطع کامل خرید، همچنان تردیدها نسبت به میزان کاهش صادرات نفت ایران وجود دارد. مورگان استنلی، کاهش یک میلیون بشکه در روز صادرات ایران به ۷/ ۲ میلیون بشکه در روز در سه‌ماه چهارم را تخمین زده است. هشدارها نسبت به تشدید گرمای هوا در سه‌ماه چهارم با پدیده ال‌نینو با افزایش تقاضا از نفت حمایت می‌کند. اما تداوم جنگ تجاری و تقابل عوامل، کمترین بازه نوسانی نفت (۳دلار) از سال ۲۰۰۳ از ابتدای آگوست را رقم زده است.

31-06