بازار سهام

ابهام سیاست‌‌گذاری در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۵۰۸ واحدی (۹/ ۱ درصدی) در سطح ۱۲۹‌هزار و ۱۴ واحدی ایستاد. پس از جهش ۵/ ۲۲ درصدی شاخص از شنبه (۶ مرداد) تا دوشنبه (۱۵ مرداد)، از سه‌شنبه شناسایی سود عامل فشار بر شاخص شد. با وجود لمس سقف ۱۳۰۰ میلیارد تومانی ارزش معاملات، اما عدم ورود سرمایه‌گذاران جدید با تداوم ریسک‌های سیاسی، تردیدها نسبت به سیاست‌های ارزی، همچنین تمایل خریدهای اعتباری به کسب سودهای کوتاه‌مدت فشار فروش را در بازار سهام رقم زد. عرضه محصولات فولادی در بورس کالا به نرخ دلار رسمی، ابهام در خوراک پتروشیمی‌ها و سیگنال‌های بازارساز به بازار ارز آزاد، عوامل تردید به سیاست‌های ارزی است. پتروشیمی‌ها و فلزی‌معدنی‌ها «پارسان»، «فارس»، «جم» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. اما رشد درآمدهای شرکت‌های صادرات‌محور، دورنمای رشد سود اسمی و ورود نقدینگی عامل حمایت از شاخص است.

31-01

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 50 تومانی به نرخ 10 هزار و 500 تومان معامله شد. با وجود رسیدن دلار به کف 9400 تومانی، روز سه‌شنبه با اجرایی شدن بسته ارزی بانک مرکزی در ادامه عدم بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات در کنار عرضه سکه‌های پیش‌فروش (با شرایط قیمت شناور) در سطح ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، روز پنج‌شنبه دلار به بالاتر از ۱۰ هزار تومان بازگشت. روز شنبه شنیده‌ها از روانه شدن دلار به سمت ترکیه از سوی مناطق مرزی با لمس کف تاریخی لیر و احتمال فشار آمریکا برای کاهش عرضه دلار از مناطق مرزی عراق و افغانستان به ایران در کنار تردیدهای سیاسی، نوسان دلار را در میانه معاملات تا ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان هم رساند. اما کاهش التهابات بازار با تصویب اصلاحیه لایحه FATF در شورای نگهبان، در ساعات پایانی دلار را وارد روند نزولی کرد.

31-02

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 55 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 865 هزار تومان معامله شد. پیش‌تر با افت دلار آزاد از سقف 11 هزار و 700 تومانی قیمت سکه از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ریزش یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومانی (۲۸ درصدی) تا کف ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان طی ۷ روز معاملاتی (روز سه‌شنبه همگام با اجرایی شدن بسته جدید ارزی) را در شرایطی ثبت کرد که طلای جهانی پنجمین هفته نزولی را ثبت کرد. از سه‌شنبه عدم بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات و تردیدهای سیاسی با رشد دلار و عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده (با شرایط ۴ درصد زیر قیمت بازار) در سطح ۳ میلیون و ۱۰۰ تومان سکه را صعودی کرد. اما روز شنبه با افت دلار از میانه معاملات از نزدیک سقف ۱۱ هزار تومان، سکه در ساعات پایانی نزولی شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

پنجمین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت 17/ 0 درصدی با ثبت پنجمین هفته نزولی به قیمت 2/ 1211 دلار معامله شد. دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (2 بار دیگر افزایش در سال جاری) و رشد نرخ تورم بیش از پیش‌بینی‌ها از شاخص دلار حمایت کرد. تشدید نگرانی‌ها نسبت به ثبات اقتصادی ترکیه، با افت ۱۴ درصدی لیر در یک روز و رسیدن به کف تاریخی در کنار هشدار بانک مرکزی اروپا به احتمال عدم توان بازپرداخت بدهی‌های ارزی ترکیه و احتمال سرایت ریسک ترکیه به بانک‌های اروپایی، یورو را به کف ۱۳‌ماهه رساند. همچنین افت پوند به کف یک‌ساله و نوسان روبل در کف ۲‌ساله با تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، روز چهارشنبه شاخص دلار را به سقف ۱۳‌ماهه رساند. اما همچنان رشد اندک تقاضای محافظه‌کارانه طلا کم‌نوسانی این فلز گرانبها را رقم زد. ریسک‌های ژئوپولتیک و آمار اقتصادی آمریکا نیز بر قیمت طلا اثرگذار بود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

فشار تقاضا بر اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ناچیز ۰۳/ ۰ درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۸۹۶ تومان معامله شدند. از ابتدای مرداد شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۶۵ تا ۶۷ هزار تومانی هستیم؛ افت تعداد معاملات تهران، ۱/ ۲۲ درصد در خرداد و ۹ درصد در تیر بر تقاضای «تسه»ها فشار می‌آورد. گزارش «دنیای اقتصاد» از معاملات کلان‌شهرها نیز کاهش ۱۰ درصدی حجم معاملات در خرداد را نشان داد. این در حالی است که طبق این گزارش، رشد ۳۰ درصدی قیمت مسکن در کلان‌شهرها در خرداد نسبت به خرداد سال گذشته رقم خورد. بنابراین کمتر شدن قدرت خرید متقاضیان، احتمال بازگشت بازار مسکن به رکود را تقویت کرده است. در این راستا بانک مسکن پیشنهاد اولویت دادن وام ساخت به سازندگان متراژ متوسط و کوچک و افزایش سقف وام «تسه»ها به اندازه صندوق یکم را به بانک مرکزی ارائه داد.

31-05

 

بازار نفت

نفت نزدیک کف 7‌هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 3/ 1 درصدی و ثبت دومین هفته نزولی به قیمت 63/ 67 دلار معامله شد. در شرایط کم‌نوسانی WTI در بازه محدود 3 دلاری از ابتدای آگوست، از چهارشنبه افزایش موجودی نفت تجاری برخلاف پیش‌بینی‌ها عامل فشار بر نفت شد. همچنین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از افزایش عرضه ماه گذشته به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز با افزایش تولیدات عربستان، روسیه، امارات و کویت نفت را به کف ۷‌هفته نزدیک کرد. گزارش آژانس- با وجود رشد تولیدات اوپک- اما حفظ تعادل عرضه با شروع تحریم‌های ایران از نوامبر را برای بازار نفت «چالش‌ برانگیز» عنوان کرد. آمریکا کاهش ۷/ ۰ تا یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران را پیش‌بینی می‌کند. با وجود مشکلات زیرساخت انتقال نفت شیل از پرمیان، اما همچنان در هفته گذشته افزایش (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا رقم خورد.

31-06