بازار سهام

روز کم‌نوسان بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۴۵۱ واحدی (۳۴/ ۰ درصدی) مواجه شد. پس از جهش ۵/ ۲۲ درصدی شاخص از ۳ تا ۱۵ مرداد با دورنمای جهش فروش صادراتی فلزی‌معدنی و پتروشیمی‌ها، اما قیمت‌گذاری محصولات فلزات اساسی و پتروشیمی در بورس کالا با دلار رسمی و تسریع ارز خوراک پتروشیمی‌ها با دلار رسمی، با تشدید نوسانات میانگین نوسان شاخص را از ۱۶ مرداد به ۱۴۲۱ واحد رساند. با وجود تمایل برخی به کسب سودهای کوتاه‌مدت، دورنمای رشد سودآوری شرکت‌ها مانع از افت قابل توجه شاخص است. با عرضه محصولات فولادی «هرمز» در بورس کالا به نرخ دلار رسمی، «فولاد» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. در بازار جهانی مس زیر ۶ هزار دلار و روی به کف ۲۴۰۰ دلاری نزدیک شد. پتروشیمی‌ها با فروش مواجه شدند و تولیدکنندگان روانکار با رشد قیمت همراه شدند. گزارش‌های مرداد و سیاست‌های ارزی بر شاخص اثرگذار است.

11-01

 

بازار ارز

نشانه‌های آرامش در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 100 تومانی به نرخ 10 هزار و 550 تومان معامله شد. با وجود کاهش التهابات بازار ارز در میانه هفته و نوسان دلار در کانال 10 هزار و 400 تومانی، روز سه‌شنبه شاهد جهش ناگهانی دلار بودیم. با وجود اینکه معاملات پشت خطی شب دوشنبه باعث شد روز سه‌شنبه دلار 350 تومان بالاتر از روز گذشته آغاز به کار کند. اما از میانه معاملات دوشنبه شاهد کاهش نرخ دلار بودیم. چهارشنبه نیز با کاهش التهابات بازار ارز، دلار در بازه 10 هزار و 580 تا 10 هزار و 650 تومان نوسان داشت و در ساعات پایانی کاهشی شد. با وجود اعتقاد برخی از احتمال عرضه دلارهای دپوشده با سیگنال‌های گشایش بین‌المللی، اما برخی دیگر با احتمال تشدید نوسانات دلار با نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها، تقویت تقاضا را در میان‌مدت محتمل می‌دانند.

11-02

 

بازار سکه

افت سکه با دورنمای تقویت عرضه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 90 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. افت طلای جهانی به کف بیش از 18‌ماهه (کف 1183 دلاری) در کنار افت نرخ دلار عامل فشار بر سکه شد. با وجود تشدید التهابات در بازار ارز از شب دوشنبه، اما نزولی شدن دلار از میانه معاملات روز سه‌شنبه، روز چهارشنبه شاهد کاهش نوسانات دلار بودیم. همچنان در صورت وارد نشدن عامل شوک به بازار، نوسان دلار در بازه 10 هزار و 300 تا 10 هزار و 900 تومانی مورد انتظار است. افت دلار و طلای جهانی در کنار احتمال عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده در هفته آینده سکه را در میانه معاملات تا کف 3 میلیون و 780 هزار تومان کاهش داد. با وجود رشد از سطح مزبور، افت بیشتر طلا و کم‌نوسانی دلار می‌تواند فشار بر سکه را تشدید کند.

11-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 18‌ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1187 دلار معامله شد. روز چهارشنبه طلای جهانی به کف بیش از 18 ماهه (1/ 1183 دلار) رسید. با وجود جهش 7 درصدی ارزش لیر ترکیه پس از لمس کف تاریخی (3/ 7 دلار) با اعمال محدودیت نهادهای مالی ترکیه روی حجم معاملات سوآپ لیر با دلار (برای کاهش حجم معاملات موقعیت فروش لیر موسسات مالی)‌ اما لیر مجددا نزولی شد. نگرانی‌ها نسبت به سرایت بی‌ثباتی اقتصادی ترکیه به اقتصادهای نوظهور در کنار تداوم تنش‌های تجاری، افت فلزات و نفت عامل فشار بر بازارهای سهام بود. با شروع مذاکرات «برگزیت» در بروکسل افت پوند به کف ۱۴‌ماهه و نگرانی‌ها نسبت به ریسک نکول ترکیه به بانک‌های اروپایی افت یورو به کف ۱۴ماه را تشدید کرد. بنابراین رشد شاخص دلار و دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا است.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

تردید نسبت به بازار مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 5/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار و 773 تومان معامله شدند. روز گذشته افت دسته‌جمعی «تسه»ها رقم خورد. با وجود افت تعداد معاملات مسکن تهران در تیر (افت ۷ درصدی نسبت به تیر ۹۶)، اما همچنان افزایش ۳/ ۲۲ درصدی حجم معاملات «تسه»ها از ابتدای تیر تا ۲۳ مرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته و کم‌نوسانی «تسه»ها رقم خورد. با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، افزایش ۵۴ درصدی قیمت مسکن در تیر مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. در این راستا، افزایش قیمت زمین، افزایش قیمت نهاده‌های ساختمان (رشد ۳/ ۲۷ درصدی در بهار نسبت به بهار گذشته) از جمله جهش ۴۷ درصدی قیمت محصولات آهنی و رشد نرخ ارز با تقویت دورنمای تداوم رشد قیمت مسکن، نگرانی‌ها از بازگشت رکود به بازار مسکن را تقویت کرده است.

11-05

 

بازار نفت

3 عامل فشار بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 66 دلار معامله شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش 66/ 3 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا پیش از گزارش رسمی، شاخص دلار در سقف 14ماهه و تداوم تنش‌های تجارت جهانی در کنار نگرانی از سرایت ریسک‌های اقتصادی ترکیه به اقتصادهای نوظهور عامل فشار بر نفت شد. با وجود عدم اعمال تعرفه وارداتی از سوی چین به نفت آمریکا، اما گزارش موسسه تامسون اند رویترز واردات نفت آمریکا به چین در آگوست را صفر اعلام کرد (در مقایسه با ۳۰۰ هزار بشکه در روز در ژوئن و ژوئیه). از سمت عرضه با وجود تخمین‌ها از کاهش یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران، رشد تولیدات لیبی به بیش از یک میلیون بشکه در روز، رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی نسبت به میانه ژوئیه عامل دیگر فشار بر نفت شد. 

11-06