بازار سهام

افت شاخص پس از ۳ هفته

شاخص کل بورس پس از رشد ۲۲ درصدی در ۳ هفته، با افت ۸/ ۰ درصدی همراه شد. با وجود دورنمای رشد سودآوری شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های کالایی صادرات‌محور، شناسایی سود میان معامله‌گران، تردید در ورود نقدینگی جدید به بازار سهام با ریسک‌های سیستماتیک افت ۴۰ درصدی حجم و کاهش ۵۳ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین هفته پیش‌ رقم زد. همچنان نحوه قیمت‌گذاری بورس کالا (نرخ ارز مورد محاسبه) در کنار تردید نسبت به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با حفظ فشار فروش بر فلزی‌معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها عامل تردید در بازار سهام است. در بازار جهانی، با نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصاد جهانی، رشد شاخص دلار و افت ارزش یوآن مس روز جمعه در کانال ۵۸۰۰ دلاری و روی در ۲۳۰۰ (پس از لمس کف نزدیک ۲ ساله ۲۲۸۳) نوسان داشت. گزارش‌های مرداد، مجامع بانک‌ها و احتمال بازگشایی «های‌وب»‌بر شاخص اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

محدود شدن نوسانات دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی به نرخ 10 هزار و 500 تومان معامله شد. مقاومت سقف 11 هزار تومانی در مقابل دلار، بازگشت تدریجی صرافی‌ها به معاملات نوسانات صعودی دلار را محدود کرد. با وجود جهش  دلار در معاملات پشت خطی شب دوشنبه (جهش 350 تومان در ابتدای معاملات سه‌شنبه به 10 هزار و 800 تومان) اما کاهش التهابات دلار را نزولی کرد. با تداوم روند نزولی دلار روز چهارشنبه، پنج‌شنبه نوسانات دلار در بازه 10 هزار و 500 تا 10 هزار و 590 تومان محدود شد. همچنان اقدامات بازارساز و سیگنال‌های سیاسی بر ارز اثرگذار است.  سیگنال‌های سیاسی بین‌المللی، جمعه دلار را در معاملات پشت خطی افزایشی کرد. با وجود تقویت سمت عرضه بازار دوم، دورنمای کاهش عرضه ارز با کاهش درآمدهای نفتی پس از شروع دور دوم تحریم‌ها (نوامبر) مانع از افت قابل توجه دلار است.

31-02

 

بازار سکه

دومین هفته نزولی سکه

هر سکه طرح جدید با افت 3 / 4 درصدی به قیمت 3 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. در شرایط تداوم افت طلای جهانی، کاهش نوسانات دلار و دورنمای ارائه سکه‌های پیش‌فروش شده بر سکه فشار آورد. با وجود لمس کف 3 میلیون و 230 هزار تومانی سکه همگام با اجرایی شدن بسته ارزی بانک مرکزی (۱۶ مرداد) و افت نرخ دلار، اما سیگنال بازارساز با عرضه سکه‌های پیش‌فروش (نرخ شناور) در سطح ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان سکه و صعود دلار مجددا سکه را صعودی کرد. اما در هفته گذشته بازگشت تدریجی آرامش به بازار ارز و تداوم روند نزولی طلای جهانی (لمس کف ۱۲۶۰ دلاری در ساعات پایانی پنج‌شنبه) روز پنج‌شنبه سکه تا کف ۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان نیز افت داشت. همچنان سیگنال دلار با سیاست‌های بین‌المللی و عرضه سکه‌های پیش‌فروش بر سکه اثرگذار است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف 19‌ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1176 دلار معامله شد. با وجود لمس کف 19ماهه طلای جهانی روز پنج‌شنبه، 96/ 1159 دلار در ادامه با افت اندک شاخص دلار از سقف 14‌ماهه طلای جهانی تا حدی صعودی شد. اما همچنان روز جمعه شاهد نوسان طلا نزدیک سطح 1175 دلاری بودیم. با وجود تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای سهام با بازگشت دورنمای مذاکرات میان چین و آمریکا، همچنان تاکید ترامپ بر انتظار ارائه پیشنهاد قابل توجه از سوی چین فشار را بر دارایی‌های آسیایی حفظ کرده است. همچنین تهدید استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از احتمال تشدید تحریم‌ها بر ترکیه در صورت تشدید تنش‌های سیاسی میان این دو کشور، عامل دیگر احتیاط در بازار جهانی است. دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا است. سخنرانی هفته آینده جروم پاول مورد توجه معامله‌گران است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت هفتگی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت هفتگی 7/ 1 درصدی مواجه شدند. با وجود رشد 8 درصدی قیمت «تسه»ها در دو ماه اردیبهشت و تیر (پس از 6 ماه نزولی)، از تیر مجددا افت 3/ 3 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. در مرداد نیز کم‌نوسانی «تسه»ها در میانگین 65 هزار و 800 تومانی را شاهد بودیم. پس از جهش 287 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت، در خرداد افت ۲۲ درصدی و کاهش ۹ درصدی در تیر رقم خورد. بخشی از کاهش تقاضا با کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری به دلیل جهش بازارهای موازی، ارز و سکه، رقم خورد. اما همچنان رشد تدریجی تقاضا، مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. با وجود رشد ۵۴ درصدی قیمت مسکن (سالانه در تیر)، همچنان دورنمای تورمی و جهش قیمت نهاده‌های تولید، با احتمال تداوم روند صعودی قیمت، فشار را بر تقاضای مصرفی مسکن حفظ کرده است.

31-05

 

بازار نفت

سایه کاهش تقاضا بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 65 دلار معامله شد. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی (EIA) از افزایش ۸۱/ ۶ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، بیش از پیش‌بینی‌ها، اما دورنمای ازسرگیری مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا در هفته‌های آتی تا حدی از نفت حمایت کرد. WTI روز پنج‌شنبه به صورت مقطعی کف ۲۰۰‌روزه (۶۵ دلار) را لمس کرد. بانک آمریکایی Jefferies «کمبود تقاضا» را برای فرآورده‌های نفتی پیش‌بینی و بانک DBS سنگاپور با بررسی داده‌های چین، «کاهش تدریجی» فعالیت اقتصادی چین با تنش‌های تجاری را اعلام کرد. با وجود دورنمای بازگشت کامل تولیدات Syncrude کانادا از سپتامبر، رشد تولیدات لیبی به بیش از یک میلیون بشکه در روز (۵۰ درصد بالاتر از میانه جولای)، کاهش صادرات نفت ایران (از ۲ میلیون بشکه در روز ماه جولای) با شروع تحریم‌ها مانع از افت قابل توجه نفت است.

31-06