بازار سهام

صعود شاخص به سقف تاریخی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۸۱۹ واحدی (۱۴/ ۲ درصدی) در سقف تاریخی ۱۳۴ هزار و ۳۵۵ واحدی ایستاد. با وجود چرخش نقدینگی روز شنبه به سمت گروه‌های کوچک‌تر، در میانه معاملات خبر لغو عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالا، در ساعات پایانی شنبه از کالایی‌ها حمایت کرد. یکشنبه با خوش‌بینی به تغییر سیاست نرخ‌گذاری بورس کالا، «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «پارس» و «پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. اما همچنان از میانه معاملات تقویت احتیاط رقم خورد. با وجود تاکید وزارت صمت بر استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومان، شنیده‌ها از توقف عرضه محصولات با قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا تا اطلاع ثانوی از طرف شورای عالی بورس عامل تردید است. بازگشایی بازارهای جهانی پس از ثبت بیشترین افت هفتگی روی از ۲۰۱۱ و نوسان مس در کانال ۵۹۰۰ دلار، بازگشایی «های‌وب»، مجامع بانکی و گزارش‌های مرداد بر شاخص اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

ادامه روند نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 70 تومانی به نرخ 10 هزار و 380 تومان معامله شد. از 20 مرداد، کاهش التهابات بازار ارز و مقاومت سقف ۱۱ هزار تومان دلار را کاهشی کرد. با وجود رشد نرخ دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه، کم‌واکنشی بازار به اخبار روز شنبه دلار را ۵۰ تومان پایین‌تر از پنج‌شنبه قرار داد. با وجود تداوم روند نزولی دلار در ابتدای معاملات یکشنبه و افت دلار تا کف ۱۰ هزار و ۲۶۰ تومان، در میانه معاملات اعلام وصول طرح ممنوعیت واگذاری سکه‌های پیش‌فروش‌شده در مجلس، با وجود تردید نسبت به تصویب آن، سیگنال افزایش قیمت سکه و دلار شد. اما همچنان به دلیل پایین‌ بودن حجم معاملات با تعطیلی بازارهای مرزی و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه صعود دلار محدود شد. شوک تقاضا و تقویت حجم معاملات مرزی می‌تواند بازگشت نوسانات به بازار ارز را رقم بزند.

31-02

 

بازار سکه

نشانه‌های تردید در بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 20 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و تداوم افت دلار، تردید نسبت به عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده از سکه حمایت کرد. در ابتدای معاملات یکشنبه، با تداوم روند نزولی دلار و انتظار برای عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده، سکه تا کف 3 میلیون و 660 هزار تومان افت داشت. اما در میانه معاملات اعلام وصول طرح ممنوعیت عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده به مجلس، سکه را به سرعت بالاتر از 3 میلیون و 750 هزار تومان رساند. همچنان تردید نسبت به تصویب آن، ابتدا در کمیسیون اقتصادی و سپس در صحن علنی مجلس وجود دارد. همچنان احتمال تشدید نوسانات دلار در صورت شوک تقاضا و رشد حجم معاملات، شفاف‌تر شدن دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش در کنار روند طلای جهانی بر سکه اثرگذار است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

ششمین هفته نزولی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 2/ 2 درصدی، بیشترین افت در 15 ماه اخیر را ثبت کرد. رشد شاخص دلار به سقف 14‌ماهه، طلای جهانی را به کف 1160 دلار در میانه معاملات پنج‌شنبه رساند. اما افت شاخص دلار از سقف مزبور تا حدی طلا را صعودی کرد. در پایان هفته، اقدامات بانک مرکزی ترکیه برای کاهش روند نزولی لیر و دورنمای ازسرگیری مذاکرات میان چین و آمریکا، تا حدی آرامش را بازگرداند. اما همچنان افت یوآن، دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، احتمال کاهش کسری بودجه و کاهش کسری تراز تجاری آمریکا مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا است. در هفته جاری سخنرانی جروم پاول و صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۴ کارشناس) ۸ نفر روند صعودی، ۵ کارشناس حرکت نزولی و یک نفر روند خنثی را پیش‌بینی کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کاهش تقاضای مسکن در مرداد

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۰۲/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۴۰۵ تومان معامله شدند. با وجود لمس سقف ۷۰ هزار تومانی «تسه»ها در میانه تیر، کاهش تدریجی تقاضای مسکن از میانه تیر، میانگین «تسه»ها را به ۶۷ هزار و ۶۰۰ تومان رساند. در مرداد اما افت تدریجی تقاضا، «تسه»ها را در بازه ۶۴ تا ۶۷ هزار تومان قرار داد. پس از جهش ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت، افت ۱/ ۲۲ درصدی تعداد معاملات در خرداد و افت ۹ درصدی در تیر رقم خورد. گزارش اولیه از سامانه معاملات، افت ۱۳ درصدی تعداد معاملات مرداد در تهران را نسبت به تیر نشان می‌دهد. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان (سهم ۳/ ۵۶ درصدی معاملات تیر از واحدهای زیر ۵۰۰ میلیون تومان) و خروج بخشی از تقاضای سرمایه‌ای با تشدید نوسان بازارهای موازی، از عوامل افت تقاضا است.

31-05

 

بازار نفت

نفت در انتظار نشست اوپک

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۵/ ۲ درصدی و ثبت هفتمین هفته متوالی، طولانی‌ترین روند کاهشی از ۲۰۱۵ را ثبت کرد. نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی چین (سرمایه‌گذاری ثابت به کمترین سطح در ۱۸ سال اخیر) با تنش‌های تجاری آمریکا و چین و تردید به تقاضای اقتصادهای نوظهور با بحران اخیر ترکیه، فشار را بر نفت حفظ کرد. اما دورنمای از سرگیری مذاکرات میان چین و آمریکا و دیدار شی‌جین‌پینگ و ترامپ در نوامبر بر نفت اثرگذار است. با وجود افت تولیدات عربستان در جولای، تردید نسبت به سیاست اوپک، پس از توافق عربستان و روسیه برای افزایش یک میلیون بشکه در روز برای جایگزینی کاهش تولیدات ایران و ونزوئلا و تاکید مقامات ایران بر لزوم بیرون نگه‌داشتن سیاست از گروه پیش از نشست و تاکید بر عدم امکان گرفتن سهم اعضای اوپک از یکدیگر، بر بازار اثرگذار است.

31-06