بازار سهام

بیشترین رشد شاخص از تیر ۸۲

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۹۳/ ۴ درصدی و رشد ماهانه ۸/ ۲۵ درصدی در سطح ۱۳۶ هزار و ۹۱۱ واحدی ایستاد. اجرای بسته جدید ارزی، دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها در کنار فروکش التهابات بازارهای موازی، افزایش ۴۷ درصدی ارزش معاملات را در مرداد نسبت به تیر رقم زد. سه‌شنبه عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا با دلار ۴۲۰۰ تومان، افت ۱۲/ ۰ درصدی شاخص و «فملی»، «فخاس» و «فارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. همچنین دورنمای رشد سودآوری خرید حقوقی‌ها در این نمادها را رقم زد. با وجود بازگشت قیمت‌های جهانی از کف‌های پیشین، بی‌نتیجه ماندن مذاکرات‌ آمریکا و چین، مس نزدیک کف ۶ هزار دلاری و روی در ۲۵۰۰ دلار نوسان داشت. خودرویی‌ها با تصویب دلار ۴۲۰۰ برای قطعات و احتمال افزایش قیمت، صعودی شدند. گزارش‌های مرداد، سیاست‌های ارزی و بازگشایی نمادهای بانکی بر شاخص اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار در مرداد

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی صفر درصدی به نرخ 10500 تومان معامله شد. با وجود تشدید نوسانات دلار آزاد،  لمس سقف 12 هزار تومانی در هفته دوم مرداد، اجرایی شدن بسته ارزی بانک مرکزی از ۱۶ مرداد، رسمی شدن معاملات ارز آزاد و بازگشت تدریجی صرافی‌ها به چرخه معاملات، دلار را نزولی و نوسان دلار در هفته گذشته را در بازه ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان محدود کرد. در صورت احتساب نرخ ارز آزاد، رشد ماهانه ۱۹ درصدی دلار رقم خورد. با وجود رشد ۱۴۰ تومانی دلار روز سه‌شنبه (۱۰ هزار و ۵۹۰ تومان)، در عدم تغییر عوامل بنیادین، نوسان‌گیری معامله‌گران دلار را پنج‌شنبه نزولی کرد. با وجود حمایت دورنمای کاهش عرضه با افت درآمدهای نفتی  و تردیدها نسبت به «برجام»، سیگنال‌های گشایش‌های بین‌المللی و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه می‌تواند نوسانات صعودی دلار را محدود کند.

31-02

 

بازار سکه

ششمین ماه صعودی سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 7/ 2 درصدی به قیمت 3 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد و در مرداد رشد ماهانه 1/ 19 درصدی سکه رقم خورد. با وجود افت 45 دلاری طلای جهانی (6 / 3 درصدی) در ماه گذشته، رشد 19 درصدی دلار از سکه حمایت کرد. با وجود تشدید نوسانات سکه در هفته دوم مرداد همگام با دلار (تا سقف 4 میلیون و 500 هزار تومان) از نیمه دوم مرداد اجرایی شدن بسته ارزی و دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش، افت سکه را تا کف 3 میلیون و 230 هزار تومان رقم زد. اما در ادامه سیگنال بازارساز به بازار سکه و تعیین کف 3 میلیون و 100 هزار تومان و وصول طرح ممنوعیت عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده بدون محدودیت در مجلس (با وجود تردید نسبت به تصویب آن) حمایت کف 3 میلیون و 700 هزار تومانی را تقویت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال «پاول»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1191 دلار معامله شد. در روزهای اخیر نوسان طلا در بازه 1180 تا 1200 دلار رقم خورد. با وجود رشد طلا به 1296 دلار با انتقاد ترامپ از سیاست‌های پولی فدرال رزرو، همچنان دورنمای 2 بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری در صورت‌جلسه اخیر فدرال رزرو و لزوم تداوم رشد نرخ بهره برای ممانعت از رشد قابل توجه اقتصادی آمریکا، عامل فشار بر طلا است. اما تشدید تنش‌های تجاری عامل کند شدن رشد اقتصادی ذکر شد. بی‌نتیجه ماندن مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا عامل تردید بازارهای سهام است. روز جمعه، انتظار برای سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و تنش‌های داخلی واشنگتن فشار را بر شاخص دلار حفظ کرد. دورنمای نزولی طلا، دارایی‌های بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه طلا (SPDR) را با افت ۱۲ درصدی از آوریل مواجه کرده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

روند کاهشی «تسه»ها در مرداد

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با رشد هفتگی 2/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 899 تومان معامله شدند. اما افت ماهانه 9/ 1 درصدی «تسه»ها رقم خورد. میانگین قیمت «تسه»ها در مرداد در سطح 66 هزار و 530 تومان، در مقابل 68 هزار و 360 تومان تیر قرار گرفت. با وجود رشد 28 درصدی حجم معاملات «تسه»ها در تیر نسبت به تیر سال گذشته، در مرداد رشد تنها 9/ 2 درصدی حجم معاملات نسبت به مرداد 96 و افت 12 درصدی ارزش معاملات در مرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته (میانگین قیمت مرداد 96 در سطح 77 هزار تومان) رقم خورد. با وجود قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن، پایین‌ بودن قدرت خرید متقاضیان، کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن با التهاب بازارهای موازی و گزارش‌های اولیه از افت حدود ۱۳ درصدی معاملات تهران، عامل فشار بر «تسه»ها شد.

31-05

 

بازار نفت

رشد نفت در سایه تردید

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۶۸ دلار معامله شد. پس از ثبت طولانی‌ترین روند نزولی WTI از ۲۰۱۵ (۷ هفته افت متوالی) هفته گذشته WTI‌ از کف بازگشت. اعتصاب کارگران میدان‌ نفتی دریای شمال در کنار نزدیک شدن به دور دوم تحریم ایران، گزارش‌ پلاتس از کاهش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران در نیمه اول اوت، به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز (به ۶۸/ ۱ میلیون بشکه در روز) نسبت به ژوئیه و پیش‌بینی موسسه FGE از کاهش صادرات ایران پس از تحریم‌ها به زیر یک میلیون بشکه در روز مانع از افت نفت است. کاهش ۴۸/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، بیش از پیش‌بینی‌ها از نفت حمایت کرد. اما تولیدات آمریکا در ۱۱ میلیون بشکه در روز و تردید به تقاضا با تداوم تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، بر نفت فشار می‌آورد.

31-06