بازار سهام

شاخص در سقف ۱۴۰ هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۷۲۷ واحدی (۲۵/ ۱ درصدی) در سطح ۱۴۰ هزار و ۳۰۹ واحدی ایستاد. نمادهای پالایشی «شپنا»، «شبندر»، «شتران» در کنار هلدینگ‌های شیمیایی «پارسان» و «وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش قیمت پایه ۱۲ محصول فرآورده نفتی (شنبه) مجددا این گروه را صدرنشین کرد. اعلام فرمول جدید نرخ‌گذاری مس بورس کالا همراه با توقف کوتاه‌مدت «فملی» (افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز رسمی ضربدر قیمت LME) و برداشته شدن سقف معاملات بورس کالای مس و آلومینیوم، تا حدی از فلزات اساسی حمایت کرد. با وجود رشد فولادی‌ها با گزارش مناسب «کاوه» همچنان نرخ‌گذاری بورس کالا بر مبنای دلار رسمی، مانع از رشد قابل توجه این نمادها است. در بازار جهانی، در تعطیلی بورس کالای لندن (LME) در بازار شانگهای رشد روی رقم خورد. گزارش‌های ماهانه مورد توجه است.

31-01

 

بازار ارز

خروج دلار از حبس بازه‌ای

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۸۰ تومانی به نرخ ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. با کاهش التهابات بازار ارز از نیمه دوم مرداد با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، از ۲۹ مرداد تا یکشنبه ۴ شهریور شاهد کم‌نوسانی دلار در بازه ۱۰ هزار و ۴۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان بودیم. با این وجود، همچنان تردیدهای بین‌المللی در کنار نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها و احتمال کاهش درآمدهای نفتی، مانع از افت قابل توجه دلار شد. از ابتدای هفته، افزایش تقاضای خرد در بازار ارز با رشد تقاضای مسافرتی، تقاضای ارز دانشجویی و شناسایی فرصت خرید از سوی معامله‌گران دلار را صعودی کرد. اما روز دوشنبه توجه معامله‌گران به استیضاح برخی وزرا و اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس با رشد تقاضای محافظه‌کارانه سقف‌شکنی دلار را رقم زد. سیگنال‌های سیاسی بر دلار اثرگذار است.

31-02

 

بازار سکه

بیشترین جهش سکه در 3 هفته

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 100 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 970 هزار تومان معامله شد. رشد دلار بیشترین رشد روزانه سکه در 3 هفته اخیر را رقم زد. در شرایط کم‌نوسان طلای جهانی، حمایت کف 1200 دلاری مورد تردید است. در بازار ارز پس از حبس بازه‌ای دلار در کانال 10 هزار و 300 تا 10 هزار و 600 تومان، روز گذشته سقف مزبور شکسته شد. افزایش تقاضای خرد در کنار تنش‌های داخلی عامل حمایت از دلار شد. بنابراین پس از روند کم‌نوسان سکه در کانال 3 میلیون و 800 هزار تومانی در 6 روز معاملاتی اخیر، دیروز مقاومت سقف 3 میلیون و 900 هزار تومانی شکسته شد. بیش‌واکنشی سکه به دلار و کم‌واکنشی سکه به افت 40 دلاری طلا در یک ماه اخیر، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ‌تر کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت آرام طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1203 دلار معامله شد. پس از ثبت بیشترین رشد روزانه طلا در 15 ماه (روز جمعه)، دوشنبه افت آرام طلا با رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام رقم خورد. اقدام بانک مرکزی چین برای افزایش ارزش یوآن (تغییر نحوه نرخ‌گذاری و کاهش اثرپذیری یوآن از بازار) در کنار ارائه سیگنال تدریجی بودن افزایش نرخ بهره از سوی رئیس فدرال رزرو عامل حمایت از بازارهای سهام شد. با وجود تداوم تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا و بدون نتیجه ماندن مذاکرات اخیر، خوش‌بینی‌ها به رسیدن توافق بر سر مذاکرات NAFTA میان آمریکا، مکزیک و کانادا و اعلام ترامپ در توئیتر خود از «توافق بزرگ تجاری» عامل تقویت ریسک‌گریزی در بازارها بود. اما همچنان تنش‌های داخلی واشنگتن (اتهامات ترامپ) و احتمال تشدید تنش در مورد سوریه، عوامل تردید در بازارهای جهانی است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۶۳ هزار و ۱۲۶ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف اردیبهشت، روز گذشته شناسایی کف قیمتی تا حدی از «تسه»ها حمایت کرد. پیش‌تر در مرداد بر خلاف مرداد سال گذشته، شاهد افت ۹/ ۱ درصدی قیمت «تسه»ها با کاهش تقاضا بودیم. گزارش «دنیای اقتصاد» از آمارهای دفتر اقتصاد مسکن، رشد ۷/ ۶ درصدی قیمت مسکن تهران در مرداد نسبت به تیر و رشد ۶۱ درصدی نسبت به مرداد سال ۹۶ را نشان داد. امری که کاهش شیب رشد قیمت مسکن  (رشد ۴/ ۸ درصدی خرداد، ۲/ ۷ درصدی تیر) را نشان می‌دهد. همچنین حجم معاملات کاهش ۵ درصدی نسبت به تیر و افت ۳۳ درصدی را نسبت به مرداد سال گذشته نشان می‌دهد. امری که نگرانی‌ها نسبت به بازگشت مسکن به رکود را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

شروع کم‌نوسان نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۶۸ دلار معامله شد. روز دوشنبه شرایط انتظاری برای نشست کمیته فنی اوپک و تردید درباره تقاضا با تداوم جنگ تجاری آمریکا و چین بر نفت فشار آورد. با این وجود، افت (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در کنار خوش‌بینی به مذاکرات NAFTA (میان آمریکا، مکزیک و کانادا) مانع از افت نفت شد. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از رسیدن تولیدات آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز (نزدیک تولیدات عربستان و روسیه)، همچنان کند شدن روند تولیدات این کشور، کمبود زیرساخت انتقال نفت به ویژه از سوی منطقه پرمیان، از نفت حمایت می‌کند. همچنان دورنمای کاهش صادرات ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز از میانه مه، با وجود دورنمای افزایش تولیدات عربستان و روسیه به میزان یک میلیون بشکه در روز، عامل حمایت از نفت است.

31-06