بازار سهام

هیجان منفی در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۵۴۳ واحدی (۵۳/ ۲ درصدی) در سطح ۱۳۶ هزار و ۷۶۶ واحدی ایستاد. اعلام قیمت پایه اصلاح‌شده فرآورده‌های نفتی بورس کالا از سوی پالایش و پخش، عصر دوشنبه و بازگشت به نرخ ارز رسمی (پس از اعلام افزایش قیمت پایه‌ ۱۲ فرآورده نفتی ۳ شهریور)، با عدم اطمینان به سیاست‌گذاری و سیگنال‌های سیاسی با تشدید هیجان منفی پس از جهش ۳۹۶۶ واحدی در ۲ روز، شاخص را نزولی و افت بیش از ۹ درصدی اکثر پالایشی‌ها را رقم زد. پتروشیمی‌هایی که از کاهش نرخ خوراک مایع منتفع می‌شوند نیز در فضای عدم اطمینان نزولی شدند. با وجود رشد برخی نمادهای کوچک‌تر فلزات اساسی، تردیدها نسبت به سیاست‌گذاری و گزارش‌های ماهانه کمتر از پیش‌بینی‌ها فشار فروش را در این نمادها رقم زد. بعد از ۶ روز، تغییر مالکیت (۷۳ میلیارد تومان) به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

31-01

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 160 تومانی به نرخ 10 هزار و 910 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار در کانال 10 هزار و 400 تا 10 هزار و 600 تومان ورود تدریجی تقاضای خرد به بازار، از ابتدای هفته دلار را صعودی کرد. دوشنبه با استیضاح چند وزیر و اعلام طرح سوال از رئیس جمهوری در مجلس، سقف ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی شکسته شد. روز سه‌شنبه با طرح سوال از رئیس جمهوری و عدم رضایت نمایندگان در کنار نگرانی‌ها نسبت به «برجام» با تشدید فضای ابهام دلار را ساعت ۱۱ بدون معامله تا سقف ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومانی افزایش داد. با وجود رشد دلار تا سقف ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان، اما افزایش عمق بازار ارز پس از بازگشت صرافی‌ها، مانع از تشدید هیجانات صعودی بازار شد و در ساعات پایانی دلار را نزولی کرد.

31-02

 

بازار سکه

عبور سکه از 4 میلیون تومان

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 80 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان سکه پیش‌تر در کانال 3 میلیون و 800 هزار تومان، از دوشنبه سقف‌شکنی دلار، سقف 3 میلیون و 900 هزار تومانی سکه را شکست. با وجود افت طلا تا کف 1160 دلاری در هفته‌های میانی مرداد، کم‌واکنشی سکه به طلا، همبستگی میان سکه و طلا را به ۵۷/ ۰ درصد از ابتدای مرداد رسانده است. با وجود رشد طلا روز گذشته تا ۱۲۱۴ دلار، همچنان شاهد توجه معامله‌گران سکه بیشتر به دلار بودیم. ریسک‌گریزی معامله‌گران با استیضاح برخی وزرا و طرح سوال از رئیس‌جمهوری جهش دلار میانه سه‌شنبه تا سقف ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان و لمس سقف ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان سکه را رقم زد. اما با کاهش التهابات بازار ارز، سکه اندکی نزولی شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

حمایت شاخص دلار از طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1212 دلار معامله شد. پس از روند کم‌نوسان طلا در کانال 1180 تا 1200 دلاری، از ساعات پایانی روز جمعه با سیگنال رئیس فدرال رزرو از مناسب بودن رشد تدریجی افزایش نرخ بهره، طلا به بالاتر از 1200 دلار رسید. با تداوم روند نزولی شاخص دلار و رسیدن نزدیک به کف یک ماهه روز سه‌شنبه طلا بالاتر از سطح 1210 دلاری قرار گرفت. با وجود اظهارات ترامپ نسبت به اینکه اکنون زمان مناسبی برای مذاکرات با چین نیست. اما اقدام اخیر بانک خلق چین عامل افزایش یوآن شد. همچنان اعلام توافق‌نامه تجاری میان آمریکا و مکزیک و دورنمای شمول کانادا در این توافق‌نامه به جای توافق NAFTA (توافق ۲۴ ساله) رشد بازارهای سهام را رقم زد. کارشناسان تکنیکال با عبور طلا از ۱۲۰۹ دلار، سقف ۱۲۲۴ دلاری را مقاومت بعدی تخمین می‌زنند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

شیب آرام رشد «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 5/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار و 73 تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد بازگشت آرام «تسه»ها از کف اردیبهشت بودیم. پس از ثبت رشد 8 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 2 ماه اردبیهشت و خرداد (پس از 6 ماه نزولی)، در تیر افت 3/ 3 درصدی و در مرداد کاهش 9/ 1 درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد. گزارش بانک مسکن از تحولات بازار مسکن تهران، در مرداد افت 2/ 11 درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به تیر و افت ۲/ ۳۳ درصدی نسبت به مرداد سال گذشته را نشان داد. رشد ماهانه قیمت مسکن ۱/ ۶ درصد و نسبت به مرداد افزایش ۱/ ۶۲ درصدی را به دنبال داشت. با توجه به رشد ماهانه ۹/ ۸ درصدی قیمت ماهانه در خرداد و ۱/ ۷ درصدی در تیر، شتاب رشد قیمت در مرداد کاهش پیدا کرده است.

31-05

 

بازار نفت

صعود آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 68 دلار معامله شد. پیش‌بینی‌ها از کاهش (49/ 1 میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا، دورنمای توافق آمریکا و مکزیک، کاهش ۹ درصدی تولیدات اوپک در ژوئیه بیش از سطح مورد توافق، از WTI حمایت کرد. پس از توافق میان روسیه و عربستان برای افزایش تولیدات و رساندن سطح تعهد به توافق به ۱۰۰ درصد، اما همچنان در ژوئیه سطح تعهد به ۱۰۹ درصد (در مقابل سطح تعهد ۱۴۷ درصدی مه) رسید. با وجود تداوم تنش‌های تجاری چین و آمریکا چشم‌انداز کاهش عرضه ایران به میزان ۶۵۰ هزار تا ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز پس از شروع دور دوم تحریم‌ها و هشدار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از اختلال بیشتر عرضه ونزوئلا نیز از نفت حمایت می‌کند. تولیدات ونزوئلا در دو سال اخیر نصف و به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

31-06