بازار سهام

سیگنال‌های مثبت به شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۵۸۲ واحدی (۱۸/ ۱ درصدی) همراه شد. شناسایی فرصت خرید پس از اصلاح گروه‌های کالایی (افت ۱۳ درصدی شاخص فرآورده‌های نفتی و کاهش ۸ درصدی شاخص فلزات اساسی در ۴ روز)، در کنار سیگنال بورس کالا از شاخص حمایت کرد. با وجود بازگشت قیمت پایه پالایشی‌‌ها به دلار رسمی در بورس کالا و برداشتن سقف معاملات این محصولات رشد بیش از ۱۴۰ درصدی قیمت وکیوم باتوم نسبت به قیمت پایه، در شرایط عدم تغییر لوب‌کات نسبت به نرخ پایه، از پالایشی‌ها حمایت کرد. رشد ۵۰ درصدی مس مفتول «فملی» در کنار «فولاد»، «شبندر»، «شپنا» و«شتران» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. خودرویی‌ها در شرایط انتظار برای تصمیم شورای رقابت در مورد افزایش قیمت‌ها نزدیک سقف مجاز صعودی شدند. اما تضعیف سمت تقاضا در کنار هزینه‌های مالی سنگین این شرکت‌ها، می‌تواند مانع از پایداری رشد خودرویی‌ها شود.

31-01

 

بازار ارز

جهش 1200 تومانی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با جهش 1200 تومانی به نرخ 12 هزار و 800 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار در کانال 10 هزار و 500 تومانی در روزهای ابتدایی شهریور، سیگنال‌‌های سیاسی داخلی با استیضاح چند وزیر و طرح سوال از رئیس جمهور عبور دلار از مرز ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی را رقم زد. با وجود مقاومت مقطعی سطح ۱۱ هزار تومانی، از ابتدای هفته اخبار منتشرشده در مورد احتمال کاهش صادرات نفت ایران بیش از پیش‌بینی‌ها، با تقویت نگرانی‌ها نسبت به احتمال تضعیف سمت عرضه، ۹ هفته مانده به شروع دور دوم تحریم‌ها (۵ نوامبر) در کنار تقاضای محافظه‌کارانه روند صعودی دلار را تشدید کرد. با شکسته شدن مقاومت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، تشدید تقاضای سفته‌بازی در کنار ممانعت از عرضه، دیروز سنجش سقف جدید دلار زیر ۱۳ هزار تومان رقم خورد.

31-02

 

بازار سکه

جهش سکه با سیگنال ارز

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 230 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد. در شروع کم‌نوسان طلای جهانی، جهش نرخ دلار عامل حمایت از سکه شد. با وجود اینکه روز شنبه شاهد احتیاط سکه برای عبور از سقف 4 میلیون و 100 هزار تومانی بودیم. اما رشد 510 تومانی دلار روز یکشنبه در کنار دستور تعطیلی معاملات آتی سکه در بورس کالا، جهش قیمت سکه را رقم زد. به این ترتیب در ۳ روز اخیر جهش ۵۶۰ هزار تومانی سکه رقم خورد. پس از عبور دلار از ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، قرار گرفتن معامله‌گران در سمت خرید و خروج از موقعیت فروش نوسانات صعودی دلار را شدت بخشید. به صورتی که جهش ۱۷۱۰ تومانی دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه رقم خورد. همچنان عرضه سکه‌های پیش‌فروش می‌تواند نوسانات صعودی سکه را محدود کند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا حول 1200 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1199 دلار معامله شد. در شرایط نوسان شاخص دلار در سقف یک‌هفته، طلا حول 1200 دلار نوسان داشت. در شرایط تعطیلی بازارهای آمریکا، بازارهای سهام دو مسیر متفاوت داشتند. احتمال اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی در کنار تداوم نگرانی‌ها نسبت به اقتصادهای نوظهور با نگرانی‌ها نسبت به ترکیه و آرژانتین، بر بازارهای سهام آسیا و نوظهور فشار آورد. سیگنال بانک مرکزی ترکیه برای احتمال افزایش نرخ بهره تا حدی از لیر حمایت کرد. کمترین رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای اروپا بازارهای سهام اروپا را نزولی کرد. نگرانی‌ها از نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با فشار بر پوند از شاخص دلار و بازار سهام انگلیس حمایت کرد. دورنمای رشد شاخص دلار، دارایی‌های بزرگ‌ترین‌ صندوق طلا (SPDR) را با کاهش ۱۳ درصدی از آوریل مواجه کرده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌تحرکی «تسه»ها نزدیک پایان فصل رونق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۶۷۳ تومان معامله شدند. در تیر و مرداد نیز با وجود قرار داشتن در فصل اوج تقاضای مسکن، به ترتیب افت ۳/ ۳ درصدی و ۹/ ۱ درصدی قیمت «تسه»ها رقم خورد و کم‌نوسانی «تسه»ها در شهریور را شاهد هستیم. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با رشد ۱/ ۶۲ درصدی میانگین قیمت مسکن تهران در مرداد نسبت به سال گذشته و سطح پایین پوشش وام مسکن (سقف ۱۸۰ میلیون تومانی وام صندوق یکم بانک مسکن، میانگین قیمت در سطح ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هر متر مربع در ۵ ماه اول ۹۷) فشار را بر تقاضا حفظ کرده است. جهش قیمت نهاده‌های تولید و افزایش نرخ ارز، گزارش «دنیای اقتصاد» از کاهش ساخت‌ و ساز در ماه‌های اخیر دورنمای بازگشت مسکن به رکود را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

شروع کم‌نوسان نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۶۹ دلار معامله شد. پیش‌بینی‌ها از کاهش بیش از انتظارات صادرات نفت ایران(سومین تولیدکننده اوپک) ۹ هفته مانده به شروع دور دوم تحریم‌ها رشد حدود ۱۰ درصدی برنت را در ۲ هفته رقم زد. اما تخمین‌ها از افزایش تولیدات اوپک در اوت به میزان ۲۲۰ هزار بشکه در روز، به سقف ۷۹/ ۳۲ میلیون بشکه در روز و گزارش‌ها از افزایش ۲۵۰ هزار بشکه در روز تولیدات روسیه در ماه‌های ژوئن و ژوئیه نزدیک سقف ۲۰۱۶، (سطح ۲۱/ ۱۱ میلیون بشکه در روز) مانع از رشد قابل توجه نفت شد. رشد (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و افزایش ۳۰ درصدی تولیدات آمریکا از میانه ۲۰۱۶ تا سقف ۱۱ میلیون بشکه در روز و کمترین رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای چین (Caixin) در آگوست در یک سال اخیر فشار را بر نفت حفظ کرد.

31-06