بازار سهام

افت ناهمگن بورس

شاخص کل سهام طی روز گذشته ۲۷۰ واحد(معادل ۲/ ۰ درصد) کاهش یافت. بیشترین فشار بر شاخص کل در جریان معاملات دیروز از جانب نمادهای «کگل»، «فارس»، «فملی» و «فخوز» رقم خورد. در نقطه مقابل، تداوم تقاضای قدرتمند در نمادهای پالایشی به لطف عرضه آزاد محصولات در بورس کالا بیشترین حمایت را از دماسنج بازار به ثبت رساند. علاوه بر ضعف تقاضای سنتی در روزهای چهارشنبه، عدم اصلاح موثر قیمت محصولات فولادی در بورس کالا از عوامل اثرگذار بر افت ارزش سهام بزرگان فلزی-معدنی و در نتیجه، تنزل شاخص کل محسوب می‌شود. با این حال، رشد یک درصدی شاخص‌های هم‌وزن حکایت از قدرت تقاضا در سهام شرکت‌های کوچک‌تر در روز گذشته داشت که در بین آنها، رشد دسته‌جمعی سهام گروه قندی جالب‌توجه بود. کاهش هیجان کاذب در بازارهای موازی و بازگشت ثبات می‌تواند به انتقال نقدینگی به سهام کمک کند.

11-01

 

بازار ارز

عقبگرد دلار از سقف تاریخی

دیروز هر دلار آمریکا با ۱۰۰ تومان کاهش به نرخ ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. از ابتدای این هفته با تشدید هیجانات کاذب در بازار ارز، شاهد رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی دلار بودیم. به نظر می‌رسد وضعیت سیاسی حاکم با استیضاح‌های سریالی در مجلس از محرک‌های رشد دلار بوده است. ضمن اینکه انتظار کمبود منابع ارزی با افت حدود ۵۰ درصدی خرید نفت ایران از سوی هند، کره جنوبی و اروپا در ماه قبلی میلادی بر التهاب بازار ارز افزود. همچنین شائبه قطع همکاری یکی از بانک‌های چین با تجار ایرانی به این فضای ملتهب دامن زد. به این ترتیب، تداوم تقاضای محافظه‌کارانه و سفته‌بازی در بازاری با عمق کم سبب شد تا نرخ دلار در روز گذشته تا مرز ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان برود اما در ادامه شاهد اصلاح این قیمت و بازگشت به زیر سطح روانی ۱۴ هزار تومان بودیم.

11-02

 

بازار سکه

 پیروی سکه از دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 220 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 460 هزار تومان معامله شد. عقبگرد دلار از سقف تاریخی قیمت سکه را در معاملات دیروز تحت فشار قرار داد. گر‌چه دامنه نوسان قیمت‌ها همچون روزهای ابتدای هفته بسیار بالا بود اما در نهایت سکه با دلار همراه شد و از سقف تاریخی بازگشت. این در حالی است که در روزهای ماقبل شاهد کم‌واکنشی سکه نسبت به دلار به دلیل عرضه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه سکه پیش‌فروش در مهر و آبان بودیم. به‌طور کلی چشم‌انداز تحویل سکه‌های پیش‌فروش طی ماه‌های آتی عامل فروکش‌کردن فضای هیجانی سکه به شمار می‌رود. از سوی دیگر، روند رو به رشد شاخص دلار و تاثیر منفی آن بر قیمت طلای جهانی نیز یکی از موانع بنیادی پیش‌روی سکه است.

11-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلای جهانی در تلاقی تنش و بحران‌ها

هر اونس طلا در ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۱۱۹۵ دلار معامله شد. بحران ارزی آرژانتین یکی از عوامل موثر در رشد تقاضای طلا به‌عنوان دارایی امن در روز گذشته بود. برآوردهای بلومبرگ از تورم ۴۰ درصدی آرژانتین(۸ واحد درصد بالاتر از برآورد قبلی) در پایان سال جاری میلادی حکایت دارد. بحران ارزی در دیگر کشورهای نوظهور از جمله ترکیه و اندونزی هم عامل رشد تقاضای طلاست. از طرف دیگر، با وجود از سرگیری مذاکرات آمریکا و کانادا بر سر «نفتا»، مناقشات تجاری چین و آمریکا(احتمال وضع تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی در روز پنج‌شنبه) و ضعف اقتصادهای نوظهور، عامل رشد ارزش دلار و فشار بر طلا شد. با وجود تاثیر ضعیف شاخص مدیران خرید اقتصادهای بزرگ اروپایی و قوت این شاخص در انگلستان، تصمیم بانک مرکزی کانادا در مورد نرخ بهره در شامگاه چهارشنبه بر دلار و طلا اثرگذار است.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه‌»ها بر مدار 65 هزار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 9/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار و 149 تومان معامله شدند. طی سه روز گذشته شاهد رشد نسبی قیمت اوراق بودیم. با این حال، در معاملات پایان هفته فشار عمومی عرضه در معاملات اوراق، متوسط قیمت‌ها را در این بازار تنزل داد. افزایش 6 درصدی قیمت مسکن در مرداد و همچنین افزایش ۶۲ درصدی متوسط قیمت مسکن در شهر تهران، حاکی از رشد قابل‌ملاحظه قیمت‌ها در این بخش از اقتصاد نسبت کل است. به این ترتیب، انتظار می‌رود با تورم محسوس در این بخش، قدرت خرید متقاضیان کاهش بیابد. از سوی دیگر، درصد پایین پوشش وام با رسیدن متوسط قیمت هر متر‌مربع مسکن در تهران به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از ضعف تقاضای اسمی در این بازار حکایت دارد. این عوامل در کنار هم دورنمای بازگشت رکود به مسکن را تقویت کرده است.

11-05

 

بازار نفت

اصلاح بهای نفت با تغییر مسیر «گوردون»

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۳ درصدی به قیمت ۶۹ دلار رسید. روز سه‌شنبه با انتظار وقوع توفان «گوردون» در خلیج مکزیک قیمت نفت به سقف ۲۰ روزه رسید. خارج‌کردن کارکنان از سکوهای نفتی این منطقه سبب شد تا حدود ۹ درصد از تولید نفت و گاز آمریکا در خلیج مکزیک متوقف شود. اهمیت نفتی خلیج مکزیک به این دلیل است که محل تولید ۱۵ درصد از نفت و ۵ درصد از گاز طبیعی آمریکاست. اما تغییر مسیر توفان گوردون در روز گذشته، موجب بازگشت قیمت نفت از سقف ۲۰ روزه شد. ضمن اینکه اعلام افزایش ۷۵۴ هزار بشکه‌ای موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۴آگوست مانع از پیشروی بیشتر قیمت نفت شد. از سوی دیگر، افزایش ارزش دلار نیز از مجرای فشار بر قدرت خرید متقاضیان غیردلاری بر قیمت نفت تاثیر منفی گذاشت.

11-06