بازار سهام

سقف‌شکنی مجدد شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۶۰۶ واحدی (۸۷/ ۱ درصدی) در سقف تاریخی ۱۴۲ هزار و ۲۳۴ واحدی ایستاد. با وجود فشار فروش ابتدای معاملات در فلزات اساسی، دورنمای رشد سودآوری با فروش صادراتی این نمادها را صعودی کرد. پالایشی‌ها با برداشتن سقف معاملات بورس انرژی پس از برداشته شدن سقف معاملات بورس کالا با رشد همراه شدند. علاوه بر حمایت رشد قیمت اوره بالاتر از ۳۰۰ دلار از پتروشیمی‌های اوره‌ساز، مجوز بانک مرکزی برای ورود ارز صادرات با خوش‌بینی به تسعیر ارز، از پتروشیمی‌ها حمایت کرد. فروکش هیجان بازارهای موازی و دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها، رشد ۴۸ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین شهریور رقم زد. حرکت نقدینگی در گروه‌های کوچک‌تر، رشد ۷/ ۱۳ درصدی شاخص کل هموزن را در مقابل رشد ۹/ ۳ درصدی شاخص کل را از ابتدای شهریور رقم زده است.

31-01

 

بازار ارز

مهار دلار پس از جهش

هر دلار آمریکا با افت 200 تومانی به نرخ  13 هزار تومان معامله شد. ورود تقاضای خرد و سیگنال‌های سیاسی داخلی با استیضاح چند وزیر سقف ۱۱ هزار تومانی دلار را شکست. خروج معامله‌گران از سمت فروش و هیجانی شدن فضای بازار، با ورود تقاضای خفته، جهش ۳۱ درصدی (۳۲۱۰ تومانی) دلار را در ۸ روز معاملاتی رقم زد. با وجود لمس نزدیک سقف ۱۵ هزار تومانی، مقاومت ۱۴ هزار تومانی برابر دلار رقم خورد. از شنبه، اقدام بازارساز برای عرضه ارز، اخبار ورود محموله اسکناس ارزی صرافان و مجوز ورود اسکناس ارزی صادرکنندگان افت دلار را تا کف ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومانی در میانه معاملات یکشنبه رقم زد. اما شناسایی کف قیمتی، دلار را صعودی کرد. با وجود دورنمای کاهش عرضه ارز با نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها، اقدام بازارساز و سیگنال‌های سیاسی می‌تواند اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

نوسانات سکه با سیگنال دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 100 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. پس از جهش 860 هزار تومانی (5/ 22 درصدی) قیمت سکه از شنبه ۳ تا سه‌شنبه ۱۳ شهریور، توقف روند صعودی نرخ دلار نزدیک سقف ۱۴ هزار تومانی، سکه را نزولی کرد. علاوه بر افت دلار، پیشروی سکه از دلار از ابتدای سال در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران و دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در مهر و آبان، عامل کم‌واکنشی سکه به رشد دلار شد. بیش‌واکنشی سکه به افت دلار، تا حدی حباب (بیشتر بودن ارزش بازاری از قیمت) سکه را تخلیه کرد. دیروز با افت دلار تا کف ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان در میانه معاملات سکه به صورت مقطعی تا کف ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومانی نزولی شد، اما در ادامه با رشد دلار، سکه نیز مجددا صعودی شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به نشست بانک‌های مرکزی

هر اونس طلای جهانی با افت 4/ 0 درصدی مواجه شد. آمار اشتغال آمریکا در آگوست بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار ثبت بیشترین رشد ماهانه نرخ دستمزد از ۲۰۰۹، با دورنمای افزایش نرخ بهره در نشست آتی فدرال رزرو (سپتامبر) و دسامبر فشار بر طلا را حفظ کرد. اعلام ترامپ بر آمادگی برای اعمال تعرفه بر ۲۶۷ میلیادر دلار  «در صورت تمایل» و نگرانی‌ها نسبت به اقتصادهای نوظهور، با افت روپیه به کف تاریخی، تنش‌های ترکیه، افت رند آفریقای جنوبی با ورود اقتصاد این کشور به رکود و افزایش اخیر نرخ بهره آرژانتین به ۶۰ درصد (بالاترین جهان) از شاخص دلار حمایت کرد. مذاکرات NAFTA، نرخ تورم آمریکا و نشست بانک انگلیس و بانک مرکزی اروپا بر طلا اثرگذار است. نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۷ نفر روند صعودی، ۵ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها در پایان فصل رونق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 421 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها هستیم. با وجود تداوم روند صعودی قیمت مسکن (رشد 1/ 6 درصدی در مرداد) اما با تداوم روند نزولی معاملات، شاهد کاهش شتاب رشد قیمت مسکن هستیم. همچنان رشد تورم، افزایش قیمت نهاده‌های تولید ساختمان در کنار رشد قیمت زیربنای مسکونی موانع افت قابل توجه قیمت مسکن هستند. کارشناسان ۷۰ درصد از قیمت مسکن را مربوط به زمین می‌دانند. مرکز آمار ایران رشد قیمت هر مترمربع زمین کلنگی تهران را ۷/ ۳۳ درصد در بهار ۹۷ نسبت به بهار سال گذشته نشان داد. بنابراین دورنمای تداوم روند صعودی قیمت مسکن، در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و رسیدن سطح پوشش وام به کف سال ۹۲، نگرانی نسبت به بازگشت مسکن به رکود را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

دورنمای کمبود عرضه نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 9/ 2 درصدی به قیمت 75/ 67 دلار معامله شد. با وجود ثبت بیشترین افت هفتگی موجودی نفت تجاری آمریکا (3 / 4 میلیون بشکه در روز) در 4 هفته اخیر، اما رشد موجودی فرآورده‌های نفتی با پایان تابستان و تردیدها نسبت به سمت تقاضا، با تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، در کنار نگرانی از اقتصادهای نوظهور‌ نگرانی‌ها و رشد شاخص دلار عامل فشار بر نفت شد. با وجود افت صادرات چین در آگوست نسبت به جولای، اما رشد ۵/ ۶ درصدی واردات نفت چین در آگوست (بالاترین سطح از مه) با بازگشت تقاضای پالایشگاه‌های کوچک رقم خورد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اثر کاهش تقاضای اقتصادهای نوظهور را کمرنگ می‌داند و کاهش عرضه را پیش‌بینی می‌کند. دورنمای افت صادرات ایران بیش از پیش‌بینی‌ها، معاملات آتی برنت با دورنمای صعودی را به سقف ۲ ماهه رساند.

31-06