بازار سهام

رشد بورس با حذف «سقف رقابت»

شاخص کل بورس تهران روز گذشته در ادامه رکوردشکنی‌های خود ضمن رشد ۱۵۷۹ واحدی، در ارتفاع جدید ۱۴۸ هزار و ۵۷۸ واحدی ایستاد. اگر چه اصلاح قیمت نمادهای پتروپالایشی از شتاب رشد شاخص کاست اما انتشار خبر حذف سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا، معاملات سهام وابسته را تحت‌الشعاع قرار داد. به این ترتیب، دماسنج بازار به لطف صف‌نشینی متقاضیان در نمادهای فولادی-سنگ‌آهنی نظیر «فولاد»، «کگل» و «کچاد» طی یک رفت‌وبرگشت، برای اولین بار در کانال ۱۴۸ هزار واحد ایستاد. در جبهه کوچک‌تر‌ها نیز کاشی‌سازان، سیمانی‌ها، انبوه‌سازی‌ها در کنار قندی‌ها و غذایی‌ها در کنار بسیاری از تک‌سهم‌ها به رشد فزاینده خود ادامه دادند. گروه خودرو با انتقال نقدینگی به سمت سهام فلزی- معدنی‌ها، تحت فشار عرضه با افت شاخص مواجه شد. معاملات بانکی‌ها نیز با پایداری صف خرید «وبملت» و «وتجارت» به پایان رسید.

31-01

 

بازار ارز

نوسان دلار در سقف

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴۵۰ تومانی به نرخ ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. با وجود عقبگرد دلار تا مرز ۱۳ هزار تومان طی روز یکشنبه، شاخص ارزی کشور در دو روز اخیر صعود پرنوسانی را تجربه کرد. انتظار می‌رفت بازار با افزایش عرضه خرد از مجرای تزریق اسکناس ارزی، به سمت سطح تعادلی خود حرکت کند. اما نرخ دلار پس از اصلاح نسبی، در معاملات دو روز گذشته بر خلاف انتظارات به روند صعودی بازگشت. به نظر می‌رسد بخشنامه‌های بانک مرکزی اثر محسوسی در بازار خرد نداشته است. از طرف دیگر، نگرانی‌ها از تنگنای ارزی کشور با نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها نیز به التهاب بازار ارز و رشد تقاضای احتیاطی افزوده است. ضمن اینکه نگرانی از کاهش خرید نفت ایران از سوی مشتریان آسیایی در کنار سرنوشت لوایح FATF نیز به رشد دلار دامن زد.

31-02

 

بازار سکه

تداوم صعود سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 130 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 430 هزار تومان رسید. دیروز، همزمان با رشد دلار، قیمت سکه نیز به صعود خود ادامه داد. علاوه بر همگرایی سکه با دلار در روز گذشته، دو خبر معاملات این بازار را تحت تاثیر قرار داد. یکی، خبر دریافت مالیات از خریداران سکه بود که در نوسان قیمت این فلز گرانبها موثر بود. رئیس سازمان امور مالیاتی روز گذشته اعلام کرد که خرید سکه تا ۲۵ قطعه از مالیات معاف است اما بیش از آن را بر‌اساس جدول مشخصی ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند. برای مثال، خریداران بیش از یک‌هزار سکه باید تا ۳۵ درصد مالیات بپردازند. از طرف دیگر،  اظهارات یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در ماه‌های پیش‌رو، از پیشروی سکه در روز گذشته پیشگیری کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در دورنمای تنش‌های تجاری

هر اونس طلای جهانی دیروز ساعت 16 با رشد 2 دلاری به قیمت 1194 دلار معامله شد. انتشار آمار فراتر از انتظار بازار کار آمریکا(رکوردشکنی رشد ماهانه دستمزدها طی ۹ سال اخیر و پیشی‌گرفتن تاریخی نرخ رشد تولید از بیکاری ۹/ ۳ درصدی) منجر به تقویت ارزش دلار طی هفته اخیر و در نتیجه، عقب‌نشینی اونس طلا از مرز ۱۲۰۰ دلاری شد. با این حال، نگرانی از وضع تعرفه دولت ترامپ بر تمام کالاهای چینی همچنان عامل حمایت از طلاست. ضمن اینکه با اعلام خوش‌بینی مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا از احتمال دستیابی به توافق در زمینه خروج بریتانیا از اتحادیه، ارزهای اروپایی بر دلار آمریکا فشار و از طلا حمایت کردند. در نقطه مقابل، انتشار فراتر از انتظار گزارش فرصت‌های شغلی آمریکا طی روز گذشته موجب بهبود در رشد شاخص دلار و فشار بر طلا شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت دسته‌جمعی «تسه»‌ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 2 درصدی به قیمت 63 هزار و 266 تومان معامله شدند. تقریبا تمام اوراق تسهیلات در معاملات دیروز تحت فشار فروش با افت قابل‌توجهی مواجه شدند. روند کاهشی «تسه‌»ها در حالی رقم می‌خورد که شهریور سال گذشته قیمت تسه‌ها در کانال 75 تا 80 هزار تومان نوسان داشت. به نظر می‌رسد روند نزولی قیمت «تسه»ها که بر خلاف روند سال‌های گذشته از تیرماه آغاز شده است با نزدیک‌شدن به فصل پاییز و عبور از فصل پرتقاضای مسکن ادامه یابد. به بیان دیگر، انتظار فعالان بازار مسکن این است که با کاهش ادواری تقاضا در پاییز، قیمت‌ها در این بازار وارد مدار نزولی شوند و در نتیجه تقاضا به دلیل افت تقاضای موثر افت کند. البته محرک‌های سیاست‌گذار برای تقویت تقاضا از مجرای وام‌دهی می‌تواند در این روند چرخش ایجاد کند.

31-05

 

بازار نفت

نوسان نفت در انزوای عرضه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۷ دلار معامله شد. محدودیت‌های صادرات نفت ایران همچنان مهم‌ترین‌ عامل اثرگذار بر بازار نفت است. چشم‌انداز انقباض بیشتر عرضه جهانی نفت با تشدید فشارهای آمریکا بر نفت ایران در حالی رخ می‌دهد که واشنگتن از تلاش مستمر برای جبران خلأ نفت ایران در بازار جهانی بازنایستاده، اما روند قیمت‌ها نشان‌دهنده ناباوری فعالان این بازار به جبران کسری نفت از سوی متحدان آمریکاست. گر چه تولید نفت از سوی بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان-روسیه، آمریکا و عربستان- نسبت به تحریم‌های قبلی به میزان ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است اما همچنان بیم کاهش عرضه-نسبت به مصرف روزانه ۱۰۰ میلیون بشکه‌ای- در بازار به چشم می‌خورد. در همین راستا، روز گذشته، موسسه انرژیFACTS قطع صادرات نفت ایران را به‌منزله نفت ۱۰۰ دلاری دانست.

31-06