بازار سهام

رشد سهام در ترافیک توقف‌ها

شاخص کل بورس دیروز ۳۵۵۲ واحد(۱/ ۲ درصد) دیگر افزایش یافت و به ارتفاع بی‌سابقه ۱۶۸ هزار و ۶۲۴ واحدی قدم نهاد. اگر‌چه توقف بیش از ۵۰ نماد بورسی در کنار موج شناسایی سود در دقایق ابتدایی معاملات دیروز از شتاب رشد شاخص کل کاست اما جذابیت‌های بنیادی سهام با انتشار اولین گزارش‌های عملکرد، تعادل را در سطوح بالاتر قیمتی فراهم کرد تا روند صعودی سهام به شکل قابل‌قبولی ادامه یابد. سهام بانک‌ها، فلزات و سرمایه‌گذاری‌ها مورد توجه خاص فعالان حقیقی قرار داشتند. واکنش به معاملات کالایی «فولاد»، این نماد را صدرنشین فهرست نمادهای موثر بر شاخص کرد. «فملی» نیز همچون «فولاد» با رشد قیمت محصولات در بورس کالا با صف خرید به کار خود پایان داد. همزمان تقاضا در گروه پتروپالایشی از قدرت کمتری نسبت به فلزی- معدنی‌ها برخوردار بود. انتشار گزارش عملکرد شرکت‌های بزرگ نقش ویژه‌ای در روند صعودی شاخص دارد.

31-01

 

بازار ارز

رکوردشکنی ادامه‌دار دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با رشد 520 تومانی به قیمت 15 هزار و 500 تومان رسید. تب دلار همزمان با سفر رئیس جمهوری به نیویورک برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل طی دو روز اخیر بالا رفته است. به نظر می‌رسد فعالان ارزی به حواشی این نشست بیش از اندازه وزن داده‌اند و با دمیدن هیجان به بازار به رشد نرخ‌ها دامن زده‌اند؛ اگرچه، محدودیت مبادی خرد و عرضه عمده ارز در سامانه نیما باعث شده است تا سفته‌بازان قدرت تاثیرگذاری بیشتری در بازاری کم‌عمق داشته باشند. در عین حال، افزایش نسبی جریان نقدینگی در روزهای نخست ماه نیز موجب هم‌افزایی تقاضای سفته‌بازی با تقاضای احتیاطی در این بازار و تحریک بیشتر قیمت‌ها شده است. البته دورنمای تشدید محدودیت‌های ارزی از مجرای تحریم‌های نفتی بر افزایش تقاضای غیرتجاری ارز افزوده است.

31-02

 

بازار سکه

سکه در قله تاریخی

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با رشد 100 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 705 هزار تومان معامله شد. همزمان با رکوردشکنی نرخ دلار در بازار آزاد، رکورد جدیدی در بازار سکه رقم خورد. از روز یکشنبه با تشدید تب دلار، سکه نیز رشد محسوسی را ثبت کرد. واکنش‌پذیری شدید ارز و سکه به اخبار سیاسی، در آستانه برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل و حرف و حدیث‌ها در مورد دیدار احتمالی ترامپ با حسن روحانی بر بار هیجان معاملات این بازار افزوده است. با وجود سقف‌شکنی سکه، میزان حباب قیمتی در این بازار به کمترین میزان طی سه ماه گذشته، یعنی رقم ۳۲۰ هزار تومان رسید. انتظار می‌رود عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در مهر، قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

شروع کم‌نوسان طلای جهانی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد حدود یک دلاری به قیمت 6/ 1199 دلار رسید. فلز زرد در تعطیلی بازارهای آسیایی از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی نوسان ناچیزی را تجربه کرد. در این میان، چینی‌ها با تعویق گفت‌وگوی تجاری با آمریکا، بر نگرانی‌ها در خصوص طولانی‌تر شدن جنگ تجاری افزودند. هم‌افزایی این مساله با رسمیت‌یافتن طرح تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات ۲۰۰ میلیارد دلار آمریکا بر کالاهای چینی در روز گذشته، زمینه را برای تقویت تقاضای طلا مهیا کردند. اما طلای جهانی همچنان زیر فشار شاخص دلار قرار دارد. فدرال رزرو قرار است در نشست روز چهارشنبه پیش‌رو نرخ بهره را ۲۵/ ۰ دیگر افزایش دهد. انتظار بازار برای این تصمیم عامل اصلی تنزل قیمت طلای جهانی به کف ۲۱ ماهه بوده است. حال، بازارها منتظر نشست بانک مرکزی و آمار اقتصاد آمریکا در پایان هفته هستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها زیر فشار عرضه

هر ورقه «تسه» اسفند 95 با افت 3 درصدی در معاملات دیروز به قیمت 62 هزار و 367 تومانی معامله شد. قیمت تمام سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن طی روز گذشته کاهش یافت، به‌طوری که برخی سررسیدها با افت حدود 5 درصدی به کار خود پایان دادند. از طرفی ارزش معاملات این بازار به رقم 5 میلیارد و 400 میلیون تومان رسید. حرکت محسوس سرمایه‌ها به سمت بازار سهام در کنار چشم‌انداز رکودی بازار مسکن، در ضعف تقاضای اوراق تسهیلات مسکن در حال خودنمایی است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کنار تورم مسکن در دو فصل گذشته باعث کاهش حجم معاملات این بازار شده است. در همین راستا، مرکز آمار ایران از افزایش حدود ۳۰ درصدی متوسط قیمت فروش زمین و زیربنای مسکونی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

31-05

 

بازار نفت

رشد نفت با پاسخ منفی به خواست ترامپ

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۸/ ۷۱ دلار رسید که بالاترین سطح طی سه‌ماه گذشته است. کارشناسان عامل اصلی رشد قیمت‌ها را نگرانی بازار از تحریم کامل نفت ایران و افت بیشتر عرضه می‌دانند. از طرف دیگر، کاهش موجودی نفت آمریکا به کمترین میزان از ابتدای سال ۲۰۱۵ نشان‌دهنده غلبه تقاضا بر عرضه است. البته نتایج نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک در روز یکشنبه نیز اثر محسوسی بر قیمت‌های نفت گذاشت. وزرای انرژی حاضر در این نشست در واکنش به فشارهای غیررسمی برای تزریق بیشتر نفت به بازار، ضمن تاکید بر تعادل بازار، به خواست واشنگتن پاسخ منفی دادند. ترامپ پنج‌شنبه هفته گذشته طی توییتی از متحدان خاورمیانه‌ای خود خواسته بود که با افزایش فوری عرضه، قیمت‌ها را پایین بیاورند.

31-06