بازار سهام

بازده مثبت بورس در فشار سنگین عرضه‌ها

شاخص کل بورس تهران با رشد هفتگی ۷/ ۲ درصدی در آخرین روز معاملات در سطح ۱۸۵ هزار و ۵۵۹ واحد ایستاد. تا روز یکشنبه گذشته، نماگر این بازار در پی رشد شدید تقاضا در ۷  روز کاری پیاپی، بازدهی ۲۴ درصدی را ثبت کرد. با این حال، خبر تعدیل نرخ ارز برای محاسبه خوراک واحدهای پتروشیمی در شامگاه یکشنبه بهانه‌ای برای توقف جهش‌های شاخص در روز بعد شد. از طرفی، با سرایت فشار عرضه سهام پتروشیمی به تمامی گروه‌های بورسی، شاخص کل طی دو روز پایانی حدود ۱۰ هزار واحد سقوط کرد. در این میان، ارزش سهام گروه بانکی به‌رغم فضای غالب بازار به لطف صف‌های طویل خرید رشد قابل‌توجهی کرد. حال، اصلاح محسوس قیمت اکثر سهم‌ها در کنار سقوط ارزش دلار در بازار آزاد و همچنین تداوم ارزش بالای ۱۵۰۰ میلیارد تومانی معاملات خرد قابلیت بازگرداندن بورس به مسیر صعود را دارند.

31-01

 

بازار ارز

نزولی‌ترین هفته دلار در سال

هر دلار آمریکا با ریزش 800 تومانی طی روز پنج‌شنبه به نرخ 13 هزار و 700 تومان معامله شد. پس از تلاطم شدید در بازار ارز و ثبت رکورد 19 هزار تومانی برای دلار در هفته نخست مهرماه، انتظار برای اصلاح قیمت در این بازار بیشتر شد تا سرانجام دلار با سقوط 21 درصدی، کاهشی‌ترین هفته را طی سال جاری ثبت کند.  نرخ دلار هفته قبل ضمن اصلاح 3700 تومانی از کانال 17 هزار تومان به محدوده 13 هزار تومان بازگشت. غیبت طولانی بازارساز و محدودیت عرضه خرد در کنار رشد تقاضای غیرتجاری-احتیاطی- ارز در دورنمای تحریم‌های نفتی موجب جهش بهای ارز در بازاری با عمق کم معاملاتی شد. اما مداخله سیاست‌گذار در هفته جاری در شکستن نرخ‌ها موثر افتاد. تصویب یا عدم تصویب لوایح FATF  می‌تواند در روند نرخ‌های ارز در هفته پیش‌رو موثر باشد.  

31-02

 

بازار سکه

ریزش‌های هماهنگ سکه با دلار

هر سکه طرح جدید با ریزش یک میلیون و 150 هزار تومانی در آخرین روز هفته گذشته، به قیمت 4 میلیون تومان معامله شد. با وجود همبستگی سکه با دلار، بهای سکه تا میانه هفته گذشته نسبت به ریزش‌های دلار مقاومت نشان داد؛ اما در آخرین روز کاری هفته با سقوط 9 درصدی، خود را با ریزش دلار هماهنگ کرد. دلار در این هفته بیش از 21 درصد از ارزش خود را از دست داد و سکه با سقوط روز پنج‌شنبه، در مقیاس هفتگی بیش از 22 درصد عقب نشست. شتاب نزولی سکه در حالی که بازار ارز در آرامش نسبی به سر می‌برد کاهش چشمگیر حباب سکه را طی روز پایانی هفته به دنبال داشت. هر چه در 2 ماه ابتدایی پاییز پیش می‌رویم، انتظار می‌رود با ورود بیشتر سکه‌های پیش‌فروش به بازار، قیمت این فلز گرانبها بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. با وجود این، افت سکه عمدتا تحت تاثیر کاهش قیمت دلار بوده و بازگشت دلار، می‌تواند یک بار دیگر محرک رشد بهای سکه شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان اونس طلا با آمار چندگانه بازار کار

هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ دیروز با افت اندک به قیمت ۱۲۰۱ دلار معامله شد. بهای طلا روز سه‌شنبه هفته گذشته پس از ۶ روز در پی رشد تقاضای احتیاطی از مرز ۱۲۰۰ دلار عبور کرد. در این روز، با وجود فشار دلار بر طلا، نگرانی‌ها از کسری ۲۴ درصدی بدهی دولت ایتالیا عامل تقویت تقاضای محافظه‌کارانه طلا شد. اما این روند به لطف داده‌های قوی بخش خدمات اقتصاد آمریکا پایدار نماند. به‌علاوه رشد بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به رکورد ۷ ساله منجر به تقویت جریان سرمایه به سمت دلار نسبت به طلا شد و از ارزش فلز زرد کاست. اما مهم‌تر از اینها انتشار آمار مثبت ماهانه نرخ بیکاری و تغییرات کمتر از انتظار شمار شاغلان غیرکشاورزی آمریکا در عصر جمعه بود که از مجرای تاثیر بر شاخص دلار، ارزش فلز زرد را تحت فشار قرار داد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه» از کف 55 ماهه

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) با رشد هفتگی 4 درصدی در آخرین روز کاری هفته به قیمت 61 هزار و 384 تومان معامله شد. در هفته نخست مهرماه توام با رونق چشمگیر بازارهای سهام و رکوردشکنی‌های دلار و سکه، بهای اوراق تسهیلات به نحو محسوسی افت کرد و در کمترین سطح از اسفند سال 92 قرار گرفت. خروج نقدینگی از این بازار و حرکت به سمت بازارهای موازی نظیر سهام، ارز و سکه از مهم‌ترین عوامل تنزل چشمگیر قیمت اوراق عنوان شد. افزایش میزان تحرکات فعالان این بازار و رشد همزمان حجم و ارزش معاملات در روزهای رونق بازارهای موازی موید این ادعاست. با این حال، برخورد قیمت اوراق به کف‌های ۵۵‌ماهه عامل حمایت از اوراق تسهیلات شد و این روند صعودی پس از سقوط قیمت در بازارهای موازی شدت گرفت.

31-05

 

بازار نفت

عقبگرد نفت از اوج

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۸/ ۱ درصدی به قیمت ۵/ ۷۴ دلار معامله شد. شامگاه چهارشنبه بود که بهای نفت WTI برای مقاطعی از مرز ۷۶ دلار عبور کرد و در بالای سقف ۴ ساله قرار گرفت. نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم‌های نفتی ایران همچنان عامل نگرانی از کمبود عرضه و حمایت از بهای طلای سیاه است. با این حال، قیمت‌ها پس از ضعف تقاضا از مجرای افزایش غیرمنتظره موجودی هفتگی نفت آمریکا از اوج عقب نشست. از طرف دیگر، روسیه و عربستان اعلام کردند که آمادگی افزایش تولید برای جبران کمبود عرضه را دارند. خبری که بهای نفت را در پایان هفته اخیر تحت فشار قرار داد. انتشار آمار تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا در شامگاه جمعه بر قیمت نفت موثر است. شمار دکل‌های فعال نفتی آمریکا طی دو هفته اخیر ۴ عدد کم شده است.

31-06