بازار سهام

رفت و برگشت هیجانی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز طی یک رفت و برگشت، سرانجام افت ۱۴۷۵ واحدی(معادل ۸/ ۰ درصد) را ثبت کرد و در ارتفاع ۱۸۴هزار و ۸۴ واحدی ایستاد. نماگر اصلی در ساعت ابتدایی معاملات دیروز، مطابق انتظار بیش از ۴ هزار واحد رشد کرد که عمدتا ناشی از اصلاح و رسیدن قیمت‌ها به سطوح جذاب در کنار تداوم جریان قدرتمند نقدینگی بود. اما پخش شایعه‌ای مبنی بر تغییر رویه معاملات اعتباری در میانه معاملات دیروز، موجب چرخش شدید قیمت‌ها و شکل‌گیری صف‌های فروش در بسیاری از نمادها شد. اگر چه سهام بزرگ و بنیادی در برابر عرضه‌های سنگین مقاومت نشان دادند اما اغلب آنها در پایان معاملات در محدوده منفی قیمت به کار خود پایان دادند. فشار عرضه سهام در کوچک‌ترهای بازار، به‌ویژه در نمادهای خودرویی و سرمایه‌گذاری شاخص هم‌وزن را به‌نسبت بیشتری تنزل داد.

31-01

 

بازار ارز

تداوم حرکت اصلاحی دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با افت 700 تومانی به نرخ 13 هزار تومان معامله شد. با حرکت دلار در مسیر نزولی، میزان اصلاح قیمت این ارز از سقف به ۲۸ درصد رسید. به نظر می‌رسد اقدامات بانک مرکزی برای افزایش عرضه اسکناس در فروکش التهابات این بازار نقش اصلی را ایفا کرده است. نهاد بازارساز در میانه هفته گذشته فروش اسکناس ارز تا سقف ۵ هزار یورو را از سوی صرافی‌ها مجاز دانست. از سوی دیگر، با دادن اختیار به بانک‌ها برای خرید و فروش ارز نیز دامنه عرضه‌ها را گسترش داد. البته تمهیدات اروپایی‌ها برای تسهیل روابط مالی-نفتی کشورها با ایران در کنار خبر ادامه خرید دومین مشتری نفت ایران، یعنی هند در اصلاح نرخ‌های ارز موثر بود. تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی FATF در مجلس می‌تواند به اصلاح بیشتر نرخ‌های ارز کمک کند.

31-02

 

بازار سکه

بازگشت سکه به کانال 3 میلیون

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 100 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 900 هزار تومان معامله شد. با افت روز گذشته، بهای سکه متناسب با اصلاح نرخ دلار، حدود 28 درصد از سقف خود فاصله گرفت و پس از 5 هفته به کانال 3 میلیون تومانی بازگشت. پس از تلاطم‌های شدید و نهایتا اصلاح سنگین بهای سکه در هفته گذشته، بازار این فلز گرانبها شرایط مساعدتری را طی معاملات دیروز تجربه کرد. از ابتدای مهرماه و با شکل‌گیری هیجانات کاذب در بازار ارز، بهای سکه نیز متعاقب آن، با نوسان شدید مواجه شد که این روند با مداخله بانک مرکزی و تقویت جریان عرضه ارز طی هفته قبل، زمینه را برای تعدیل چشمگیر قیمت‌ها فراهم کرد. تداوم روند نزولی بهای سکه می‌تواند با تقویت عرضه سکه‌های پیش‌فروش در اصلاح بیشتر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا با اشتغال ناامیدکننده در آمریکا

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۱۰ دلاری به قیمت ۸/ ۱۲۰۲ دلار رسید. بهای فلز زرد در میانه هفته گذشته به دلیل نگرانی از کسری ۲۴ درصدی بودجه ایتالیا، پس از ۶ روز به بالای مرز روانی ۱۲۰۰ دلار بازگشت و در سقف دو هفته قرار گرفت. افزون بر این، قیمت طلا در این هفته تحت تاثیر آمارهای چندگانه اقتصاد آمریکا قرار گرفت. از یکسو داده‌های مثبت از اشتغال بخش خصوصی و جهش نرخ بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا موجب تغییر جهت سرمایه از طلا به دارایی‌های جایگزین شد. از طرفی، تنزل نرخ بیکاری آمریکا به کف ۴۸ ساله-معادل ۷/ ۳ درصد- نیز عامل حمایت از دلار شد. با وجود این داده‌های قوی، رشد کمتر از انتظار شمار شاغلان غیرکشاورزی در این ماه منجر به تضعیف شاخص دلار و ماندن طلا در بالای مرز ۱۲۰۰ دلار شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

آرامش نسبی در  بازار «تسه»ها

هر ورقه تسه اسفند 95(تسه9512) دیروز با رشد 3/ 0 درصدی به قیمت 61 هزار و 583 تومان معامله شد. با وجود رشد «تسه» اسفند 95 در معاملات دیروز، فضای غالب معاملات این اوراق منفی بود و سررسیدهای مختلف اکثرا با افت قیمت مواجه شدند. با فروکش التهابات در بازارهای موازی، فضای معاملات اوراق تسهیلات نیز با آرامش بیشتری دنبال شد و دامنه نوسان قیمت‌ها افت کرد. در دو هفته گذشته، همزمان با جهش‌های چشمگیر در بازارهای سهام و ارز، شاهد خروج نسبی نقدینگی از اوراق تسهیلات و حرکت سرمایه‌ها به سمت بازارهای موازی بودیم که این فرآیند در رشد محسوس معاملات و همچنین افت قیمت سررسیدهای مختلف تبلور یافت. در ادامه، ریزش شاخص‌های سهام و ارز منجر به تقویت جریان پول به معاملات اوراق و ارتقای قیمت‌ها شد که این روند با شدت کمتری در معاملات دیروز تداوم یافت.

31-05

 

بازار نفت

عقبگرد نفت با سیگنال‌های سمت عرضه

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی یک درصدی به قیمت 3/ 74 دلار رسید. بهای نفت WTI در میانه هفته با ادامه نگرانی‌ها از کمبود عرضه برای مقاطعی از مرز 76 دلار هم عبور کرد اما دو عامل اصلی موجب فشار بر بهای نفت در این هفته شد. یکی، افزایش غیرمنتظره موجودی هفتگی نفت آمریکا بود که افت تقاضای نفت را نشانه رفت. از طرف دیگر، با نزدیک‌شدن به موعد اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران و استمرار روند رو به رشد قیمت‌ها با محدودیت‌های عرضه، روسیه و عربستان اعلام کردند که آمادگی لازم برای جبران کمبود را دارند. برآیند این دو عامل مانع از پیشروی پرشتاب نفت شد. از طرفی، طبق اعلام مراجع رسمی در شامگاه جمعه، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا برای سومین هفته متوالی، به میزان ۲ واحد کاهش یافت تا محرک قیمت‌ها در هفته آینده باشد.

31-06