بازار سهام

بزرگ‌ترین افت بورس پس از ۳۰ ماه

شاخص کل بورس تهران دیروز با ریزش ۷۶۶۵ واحدی(معادل ۲/ ۴ درصد)، در سطح ۱۷۶ هزار و ۴۱۹ واحد ایستاد تا بیشترین ریزش نماگر اصلی بورس طی ۳۰ ماه اخیر– از اسفند سال ۹۳- ثبت شود. نگاه فعالان بورسی در روز گذشته غالبا به صحن علنی مجلس نمایندگان دوخته شده بود. جایی که با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) از بار روانی حاکم بر فضای سهام برای مقاطعی کاست. اما ریزش همزمان نرخ‌های ارز با تصویب لایحه مزبور مانع از فروکش هیجان‌های کاذب و بروز آثار مثبت این مصوبه در بازار سهام شد. در پی فضای شدیدا هیجانی، علاوه بر ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومانی معاملات خرد، فشار فروشندگان حقیقی برای عرضه سهام خود در کف مجاز روزانه، رقمی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی را نهایتا پشت صف‌ها به انتظار گذاشت.

31-01

 

بازار ارز

بازگشت دلار از کف ۲ ماهه

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز طی یک رفت و برگشت سرانجام با رشد ۵۰ تومانی، اندکی بالاتر از مرز ۱۳ هزار تومان قرار گرفت. شروع معاملات دیروز بازار ارز با جلسه علنی مجلس نمایندگان در مورد لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) همراه بود. با چراغ سبز مجلس برای تحکیم روابط مالی با کشورهای عضو این کنوانسیون، شاهد سقوط دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی بودیم. به این ترتیب، پس از حدود دو ماه، نرخ دلار بازار آزاد ضمن اصلاح ۳۰ درصدی از سقف تاریخی به کانال ۱۲ هزار تومانی بازگشت. با این حال، این روند نزولی چندان پایدار نبود و نرخ دلار مجددا در ساعات عصرگاهی به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت. به نظر می‌رسد به‌‌رغم غلبه نشانه‌های اصلاحی، گمانه‌زنی‌ها در مورد عدم تایید لایحه مزبور از سوی شورای نگهبان در بازگشت نرخ‌ها موثر بوده است.

31-02

 

بازار سکه

افت حباب سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 50 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 850 هزار تومان رسید. پس از سقوط سکه به کانال 3 میلیون تومانی در روز شنبه، انتظار می‌رفت که توام با تداوم روند نزولی دلار، سکه نیز اصلاح بیشتری را تجربه کند. اگرچه این انتظار با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) از سوی مجلس برای مقاطعی برآورده شد اما چندان پایدار و پرقدرت نبود. در واقع حباب سکه روز گذشته همزمان با سقوط دلار به کف ۲‌ماهه، افت قابل‌توجهی را ثبت کرد اما حدس و گمانه‌ها در مورد رد لایحه مزبور از سوی شورای نگهبان، یک‌بار دیگر بر هیجانات صعودی بازارها افزود و در نتیجه از شدت افت حباب سکه کاست. در صورت تایید لایحه مزبور اصلاح بیشتر بهای سکه با دلار دور از انتظار نیست.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تقویت طلا با ضعف اشتغال در آمریکا

هر اونس طلای جهانی با رشد ۱۰ دلاری در هفته گذشته به قیمت ۸/ ۱۲۰۲ دلار رسید. در میانه هفته گذشته بود که ارزش طلای جهانی با رشد تقاضای احتیاطی-ناشی از کسری بودجه ایتالیا- پس از یک هفته به بالای مرز روانی ۱۲۰۰ دلار بازگشت و در بالاترین سطح خود طی دو هفته اخیر قرار گرفت. با وجود تقویت تقاضا، اما آمارهای چندگانه از اقتصاد آمریکا، خاصه بازار کار، بهای طلای جهانی را تحت فشار قرار داد. از یکسو، رکوردشکنی نرخ بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا برای ۷ سال، در کنار افت نرخ بیکاری آمریکا به کف ۴۸ ساله موجب تغییر جهت سرمایه از طلا به دارایی‌های جایگزین شد. با این حال، رشد کمتر از انتظار شمار شاغلان غیرکشاورزی آمریکا در ماه گذشته میلادی منجر به تضعیف شاخص دلار و ماندن طلا در بالای مرز ۱۲۰۰ دلار شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد دسته‌جمعی «تسه»ها

هر ورقه تسه اسفند 95(تسه9512) دیروز با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 61 هزار و 989 تومان معامله شد. تقریبا تمام سررسیدهای اوراق در جریان معاملات دیروز بر خلاف سایر بازارهای موازی با رشد قیمت مواجه شدند. به‌طور کلی در چند روز گذشته شاهد تقابل روند قیمت‌ها در معاملات اوراق تسهیلات با بازارهای موازی نظیر سهام و ارز بودیم. موضوعی که در نوسان قیمت‌ها در روز گذشته نیز انعکاس یافت. در حالی که سهام، ارز و سکه طی معاملات دیروز به‌طور دسته‌جمعی با سقوط قیمت‌ها مواجه شدند، جریان سرمایه در معاملات اوراق تسهیلات تقویت شد و زمینه را برای رشد بهای سررسیدهای مختلف این اوراق فراهم کرد. گر چه تشدید روند نزولی قیمت در بازارهای موازی عامل رشد قیمت اوراق ارزیابی می‌شود اما همچنان شاهد نوسان بهای اوراق در کف 5 ماهه هستیم.

31-05

 

بازار نفت

عقبگرد آرام WTI از سقف 4 ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد یک درصدی در هفته گذشته به قیمت 3/  74 دلار رسید. گر‌چه تداوم نگرانی‌ها از کمبود عرضه، بهای نفت را برای مقاطعی در هفته قبل به بالای مرز 76 دلار هدایت کرد اما چهارشنبه در اثر سیگنال‌های منفی از دو سوی عرضه و تقاضا قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفت. چهارشنبه گذشته بود که موجودی هفتگی نفت آمریکا حدود 8 میلیون افزایش پیدا کرد تا ضعف هفتگی تقاضای نفت در آمریکا را نشان دهد. در سمت عرضه نیز، روسیه و عربستان اعلام کردند آمادگی لازم برای جبران کمبود عرضه را دارند. در نقطه  مقابل، موسسه بیکر هیوز شامگاه جمعه اعلام کرد تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا برای سومین هفته متوالی، ۲ واحد کاهش یافت. انتظار می‌رود تداوم روند نزولی تعداد دکل‌ها عامل حمایت از قیمت‌ها طی هفته پیش‌رو باشد.

31-06