بازار سهام

جهش سهام در جریان گزارش‌های ۶‌ماهه

شاخص کل بورس تهران با جهش ۵۶۴۶ واحدی طی روز گذشته، برای دومین بار به ارتفاع ۱۸۸ هزار و ۵۷۶ واحدی دست یافت. از نکات جالب توجه در معاملات دیروز، حرکت دسته‌جمعی سهام برای فتح قله‌های قبلی بود. رشد ۳/ ۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن در کنار جهش بیش از ۳ درصدی شاخص کل موید چنین جریان جمعی است که خریداران خرد در آن نقش بسزایی داشتند. به جز فشار عرضه در گروه‌ غذایی و کاشی‌سازها، شاخص قیمت در سایر گروه‌ها مثبت شد. به نظر می‌رسد آرامش حاکم بر بازار جهانی کالاها و همچنین روند متعادل بازار داخلی ارز، زمینه‌ساز تمرکز بیشتر سهامداران بر صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شرکت‌ها شده است. گزارش‌هایی که بررسی و سنجش تحلیلی آنها می‌تواند مبانی ورود و خروج به سهام را محکم‌تر کند و چشم‌انداز عینی‌تری از بازار را فراروی فعالان سهام قرار دهد.

31-01

 

بازار ارز

استمرار عقب‌نشینی دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با افت 250 تومانی به نرخ 13 هزار و 600 تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور در دو روز پایانی هفته قبل طی حرکتی نزولی مجددا به زیر مرز 14 هزار تومان عقب نشست و در نخستین روز هفته جاری با ضرباهنگ تندتری به افت خود ادامه داد. روز شنبه، دلار در پی سیر نزولی خود 8/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد و از اوج تاریخی خود 25 درصد فاصله گرفت. انتظار بر این است که با سومین افت پیاپی دلار تمایلات نزولی در بازار بیشتر شود. دلار در هفته گذشته نیز ۸/ ۳ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. به نظر می‌رسد علاوه بر فروکش تب خرید غیرتجاری ارز، اخبار موافق در حوزه سیاسی در آرامش بازار و تعدیل نرخ‌ها موثر بوده است.

31-02

 

بازار سکه

آهنگ موافق سکه با دلار

 هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 90 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. بهای سکه برای سومین روز پیاپی همراه با افت‌های متوالی دلار کاهش یافت. همبستگی بالای سکه به دلار مانع از تاثیر مثبت رشد ارزش طلای جهانی به سقف سه ماه اخیر شد. از نکات جالب توجه، تناسب بیشتر حرکت سکه با نرخ دلار طی یک هفته اخیر است. فروکش تب خرید و افت شدت نوسانات سکه و دلار را باید در افق اخبار موافق سیاسی تحلیل کرد. به عبارت دیگر، تمدید تعلیق ایران از فهرست سیاه اقدامات مقابله‌ای FATF طی چهارشنبه گذشته در کنار امیدواری به گشایش‌های مالی اروپا برای تسهیل مبادلات تجاری و مناسبات بانکی با ایران و بروز نشانه‌هایی از عدم موفقیت آمریکا در اجماع علیه صدور نفت ایران مهم‌ترین مولفه‌های بهبود فضای روانی حاکم بر بازارها ارزیابی می‌شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

سومین هفته صعودی فلز زرد

هر اونس طلای جهانی در سومین صعود متوالی خود طی هفته گذشته بازده 7/ 0 درصدی را ثبت کرد و به سطح 1226 دلار رسید. پس از سقوط بازارهای جهانی سهام در هجدهم مهرماه، بهای طلا با جهشی چشمگیر وارد کانال جدید شد و روند صعودی این فلز با پایداری عدم‌قطعیت‌های اقتصادی و تنش‌های سیاسی ادامه یافت. مناقشات دیپلماتیک بین عربستان و قدرت‌های غربی و کاهش غیرمنتظره نرخ رشد اقتصادی چین به نرخ ۵/ ۶ درصد(کمترین سطح از بحران مالی ۲۰۰۹) بر تقاضای احتیاطی طلا طی هفته اخیر افزود. در عین حال، رشد شاخص دلار به سقف ۲ ماه گذشته عامل فشار بر طلا شد. نگرانی از کسری بودجه ایتالیا و تضعیف یورو در کنار بیانیه بانک مرکزی آمریکا مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی از مجرای افزایش نرخ بهره دلار در دسامبر از مهم‌ترین‌ عوامل تقویت‌کننده شاخص دلار در این هفته ارزیابی می‌شود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

روز‌های کم‌رمق بازار «تسه»

اوراق سررسید اسفند 95(تسه9512) پس از سه افت متوالی در هفته قبل، روز گذشته با رشد اندک قیمت مواجه شدند و در سطح 61 هزار و 717 تومان قرار گرفتند. عامل مشترک در معاملات اوراق تسهیلات، نوسان اکثر سررسیدها در کانال 61  هزار تومان و قرارگیری در پایین‌ترین سطح طی دو هفته اخیر بود. نکته مهم‌تر اینکه بسیاری از سررسیدها در معاملات روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند. اگرچه نوسان محدود قیمت اوراق از ضعف تقاضا حکایت دارد اما به نظر می‌رسد عامل کلی‌تری چون جذابیت بازار سهام و پیوستن سرمایه‌ها به سمت بورس نیز در فشار بر قیمت اوراق موثر بوده است. از طرفی، به‌رغم رشد افزایش وام مسکن به متقاضیان، همچنان عدم تناسب قدرت خرید با سطح قیمت‌ها در بازار مسکن در رخوت معاملات اوراق تسهیلات موثر ارزیابی می‌شود.

31-05

 

بازار نفت

واگذاری مرز 70 دلار

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 3 درصدی طی هفته قبل، به قیمت 4/ ۶۹ دلار رسید. علاوه بر تداوم محدودیت‌ها بر نفت ایران، تنش دیپلماتیک بین آمریکا  و عربستان افق عرضه را تیره کرد و عامل حمایت از بهای نفت شد. با این حال، افزایش غیرمنتظره موجودی آمریکا در روز چهارشنبه بر نگرانی‌های سمت عرضه غلبه کرد و شاخص نفتی WTI را به کف یک ماه اخیر تنزل داد. بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی(EIA)، میزان موجودی‌ها در هفته منتهی به 12 اکتبر ۵/  ۶ میلیون افزایش یافت و برای چهارمین هفته متوالی ضعف تقاضا را به بازار گوشزد کرد. ضمن اینکه شمار دکل‌های فعال نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی 4 واحد دیگر افزایش یافت. در نقطه مقابل، روز جمعه شواهدی مبنی بر از سرگیری فعالیت واحدهای پالایشگاهی در چین به عنوان بزرگ‌ترین‌ واردکننده نفت عامل حمایت از قیمت‌ها شد.

31-06