بازار سهام

جدال نیروها در گذرگاه حساس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات دیروز، ضمن افت و خیز متناوب، در نهایت ۸۶۲ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۸۹ هزار و ۴۳۸ واحدی قرار گرفت. اگر چه بازار شروع پرشتابی را به نمایش گذاشت اما موج زودهنگام عرضه‌ سهام به منظور حفظ سود از سوی برخی بورس‌بازان موجب فشار بر نماگر اصلی و کاهش سرعت رشد بورس شد. از نکات جالب توجه، رقابت نزدیک عرضه و تقاضا در سهام شرکت‌های اصلی و کالامحور و حضور موثر متقاضیان خرد بود که در نهایت به رشد شاخص اصلی بازار انجامید. جدال سهمگین نیروهای بازار در حالی رقم خورد که تنها یک روز دیگر تا آخرین مهلت انتشار صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شرکت‌ها باقی مانده است. به این ترتیب، انتشار قابل قبول گزارش‌های میان‌دوره‌ای می‌تواند پایه‌های رشد ادامه‌دار بورس را محکم کند و در غیر این صورت، احتمالا عرضه‌ها تشدید شود.

31-01

 

بازار ارز

دلار در حبس بازه‌ای

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشدی اندک در نرخ ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی معامله شد. علاوه بر تقویت سمت عرضه دلار خُرد، به نظر می‌رسد فروکش تب خرید غیرتجاری ارز در روزهای اخیر نقش قابل‌توجهی در تداوم روند نزولی نرخ‌ها ایفا کرده است. گرچه سفته‌بازان ارزی تلاش زیادی برای صعودی شدن قیمت‌ها می‌کنند، اما نگرانی‌ها از امکان موج دوم افت نرخ دلار مانع از صعودی شدن بازار ارز شده است. به طوری که این روزها دلار بین ۱۳ هزار و ۴۰۰ تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان محدودی را تجربه می‌کند. عدم رشد چشمگیر دلار با وجود نزدیک شدن به تقاضای فصلی مربوط به اربعین، منجر شده سفته‌بازان کنترل قیمت‌ها در این بازار را از دست بدهند. در سوی دیگر، خوش‌بینی‌های مربوط به همکاری اروپا در دوره تحریم و احتمال تداوم خرید نفت از سوی مشتریان اصلی کشورمان باعث شده تقاضای بازار ارز محتاط‌تر حرکت کند.

31-02

 

بازار سکه

نوسان سکه همگام با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز همگام با دلار افزایشی شد و به قیمت 4 میلیون و 265 هزار تومان رسید. هرچند نوسان طلای جهانی طی هفته‌های اخیر کمی بیشتر شده، اما همچنان بازیساز اصلی قیمت سکه، نرخ دلار در بازار داخلی است. بر این اساس، دیروز نیز در شرایطی که بازار جهانی طلا تعطیل بود، افزایش نرخ دلار باعث رشد قیمت سکه شد. با این حال، احتمالا شرایط احتیاطی بازار دلار به سکه نیز سرایت کند و معامله‌گران با دقت بیشتری اقدام به خرید و فروش کنند. در سوی دیگر، انتظارات بر اساس نظرسنجی کیتکو نسبت به رشد قیمت جهانی طلا تقویت شده است که می‌تواند بخشی از افت احتمالی دلار را در بازار سکه جبران کند. هرچند اشاره شد که نوسان هفته‌های اخیر قیمت سکه عموما تحت تاثیر تحولات داخلی بوده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز مثبت فلز زرد

بهای هر اونس طلای جهانی با رشد 7/ 0 درصدی در هفته قبل به قیمت ۱۲۲۶ دلار رسید. به نظر می‌رسد دو عامل عمده در تداوم رشد ارزش این فلز گرانبها برای سومین هفته متوالی موثر بوده است. یکی، استمرار تنش‌های دیپلماتیک بین عربستان و آمریکا بر سر قتل جمال خاشقجی و دیگری چالش اتحادیه اروپا با ایتالیا بر سر کسری بودجه بیش‌ازحد این عضو. برآیند این دو عامل در کنار اعلام نرخ رشد اقتصادی ضعیف چین و تشدید نگرانی‌ها از عواقب جنگ تجاری بر تقاضای احتیاطی طلا افزود. اما به‌رغم تقویت احتمال افزایش نرخ بهره دلار در آخرین بیانیه اعضای کمیته بازار باز بانک مرکزی آمریکا، ۷۹ درصد از کارشناسان و ۶۰ درصد از سرمایه‌گذاران حاضر در نظرسنجی «کیتکو» روند طلا را برای هفته پیش‌رو صعودی ارزیابی کرده‌اند. نکته جالب اینکه هیچ‌یک از این کارشناسان چشم‌اندازی نزولی برای این فلز متصور نیستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نزول دسته‌جمعی اوراق

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) در معاملات دیروز با افت ۴/ ۱ درصدی مواجه شدند و به سطح ۶۰ هزار و ۸۳۸ تومانی رسیدند. بازگشت قیمت این اوراق به کانال ۶۰ هزار تومانی در حالی رقم خورد که نوسان قیمت سررسیدهای اوراق طی نیمه دوم مهرماه عمدتا محدود و کمتر از یک درصد بود. با این حال، پس از گذشت حدود دو هفته، قیمت‌ها در معاملات دیروز تحت فشار عمومی عرضه با افت قابل‌توجه و دسته‌جمعی مواجه شدند. این الگوی معاملاتی در مهرماه سال گذشته نیز بر بازار اوراق حکمفرمایی کرد. نوسانات شدید نیمه نخست در پی تحرکات بیشتر معامله‌گران این بازار، و سپس تثبیت قیمت‌ها در سطوح پایین‌تر طی روزهای بعد. با توجه به کاهش تقاضای فصلی به نظر نمی‌رسد که شاهد نوسان چشمگیر اوراق باشیم. هرچند برنامه‌های تامین مالی برای تقویت قدرت خرید متقاضیان می‌تواند بهبودی نسبی در این بازار حاصل کند.

31-05

 

بازار نفت

دومین هفته نزولی نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته قبل 3 درصد افت کرد و به سطح 4/ 6۹ دلار، یعنی کف ماهانه رسید. هفته گذشته، تنش بین قدرت‌های غربی و عربستان بر سر قتل جمال خاشقجی افق عرضه را از سوی بزرگ‌ترین صادرکننده جهان تیره کرد و عامل حمایت از بهای نفت شد. اما، تداوم صعودهای غیرمنتظره موجودی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی، به نگرانی‌های سمت عرضه مجال نداد و موجب تنزل شاخص نفتی WTI به کف یک ماه اخیر شد. هر چند روز جمعه خبر افزایش فعالیت واحدهای پالایشگاهی چین از نفت حمایت کرد اما در طرف مقابل فعالیت دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز افزایش یافت. همچنین میزان تعهدات توافق‌کنندگان اوپک و غیراوپک بر سر کاهش عرضه نیز از ۱۲۹ به ۱۱۱ درصد در سپتامبر رسید. حال، بازار منتظر تلاش مشتریان نفت ایران برای کنار زدن دیوار تحریم‌ها و گرفتن معافیت از آمریکاست.

31-06