بازار سهام

استقبال بورس‌بازان از اصلاح‌شدگان

شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه با رشد ۲۵۹۳ واحدی به سطح ۱۸۳ هزار و ۲۱۹ واحد دست یافت. پس از انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای، رونمایی از عملکرد بنگاه‌ها در ماه مهر بهانه‌ای برای حرکت رو به رشد سهام شد. در عین حال، اصلاح و در نتیجه جذابیت قیمت‌ها برای خرید سبب شد تا سهامداران خرد پس از عقبگرد ۵‌روزه، با انتقال مالکیت ۳۷ میلیارد تومان از سهام مختلف به سبد خود، نقش موثری در رشد قیمت‌ها طی معاملات روز دوشنبه ایفا کنند. از نکات جالب توجه معاملات این روز، سبقت شاخص هم‌وزن از رشد شاخص کل پس از ۱۹ روز کاری بود. رفتارشناسی این نماگرها از قدرت بیشتر تقاضا در سهام کوچک‌تر بازار حکایت دارد؛ تقویت تقاضا در سهام گروه‌هایی که طی این مدت اصلاح بیشتری را تجربه کرده و در سطوح حمایتی جذابی قرار گرفته بودند.

31-01

 

بازار ارز

تداوم رشد هیجانی دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز دوشنبه با رشد 250 تومانی به نرخ 14 هزار و 700 تومان معامله شد. افزایش تحرک نوسان‌گیران و سفته‌بازان در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا(13 آبان) نیروی محرکه‌ای است که در 4 روز اخیر به طور پیوسته بر بهای دلار افزوده است. فضای نیمه‌تعطیل بازارها و تعطیلی بانک‌ها در عصر روز دوشنبه هم بر محدودیت عرضه و هیجانات افزود. به اعتقاد فعالان بازار، تداوم رشد فزاینده نرخ دلار و عبور از مرز روانی ۱۵ هزار تومان می‌تواند در تحریک تقاضای غیرتجاری نقش موثری ایفا و تب خرید را در میان مردم عادی تشدید کند. نگرانی کاذب از اثر تحریم‌های نفتی در حالی بر تب بازار ارز افزوده که برآورد دقیقی از میزان کاهش فروش نفت ایران وجود ندارد و در عین حال، مشتریان نفتی ایران- از جمله کره‌جنوبی- در حال تلاش برای اخذ معافیت از آمریکا هستند.

31-02

 

بازار سکه

بی‌تابی سکه برای فتح قله

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز دوشنبه با جهش 210 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 710 هزار تومان رسید و به سقف خود طی 17 روز کاری اخیر دست یافت. چهارمین صعود متوالی بهای سکه در حالی رقم خورد که ارزش طلای جهانی در روز بازگشایی بازارهای جهانی افت کرد. از این حیث، جهش 7/ 4 درصدی سکه در روز دوشنبه را باید در آینه افزایش نرخ دلار در بازار آزاد توضیح داد. با این تفاوت که بهای سکه به دلیل محدودیت کمتر، از حرکت صعودی بازار ارز سبقت گرفت و فاصله خود از اوج تاریخی را به 14 درصد رساند. به نظر می‌رسد فضای ملتهب بازارهای ارز و سکه تا روز اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا رفته‌رفته بیشتر شود و در جریان ورود سرمایه‌ها نگرانی را در این بازارها بیشتر کرده و بر حباب قیمت‌ها بیفزاید.

31-03

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد فلز زرد با رشد شاخص دلار

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با افت 9 دلاری به قیمت 1222 دلار رسید. طلا بر خلاف انتظار کارشناسان و سرمایه‌گذاران معاملات این هفته را نزولی آغاز کرد. شروع بازارهای جهانی طی این هفته با افزایش ریسک‌پذیری و بازگشت بازارهای سهام به مدار مثبت توام بود که موجب حرکت سرمایه‌ها به سمت سهام و دلار شد و در پی آن، بهای فلز زرد از سقف 3 ماهه فاصله گرفت. شاخص دلار با شروع معاملات این هفته به بالاترین سطح طی 10 هفته اخیر ارتقا یافت. اعلام کناره‌گیری  آنگلا مرکل از رهبری حزب متبوع خود نقش عمده‌ای در تضعیف یورو و بهبود ارزش دلار داشت. به این ترتیب، دلار قوی‌تر قدرت خرید متقاضیان غیردلاری و متعاقبا ارزش طلا را کاهش داد. در عین حال، احتمال وضع تعرفه‌های جدید و تشدید جنگ تجاری، از خالص موقعیت‌های فروش صندوق‌های طلا کاست.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

اوراق در دست‌انداز قیمتی

اوراق تسهیلات اسفند 95 روز دوشنبه با افت 1/ 1 درصدی به قیمت 58 هزار و 659 تومان معامله شد. در عین حال، اغلب سررسیدهای اوراق در روز دوشنبه با رشد قیمت مواجه شدند که به معنای افزایش تقاضای عمومی در بازار اوراق تسهیلات است. این در حالی است که در معاملات روز ماقبل شاهد نزول دسته‌جمعی بهای اوراق بودیم. به نظر می‌رسد بخشی از عدم ثبات در روند قیمت اوراق ناشی از فضای کلی حاکم بر بازارهاست. طی چند روز اخیر دامنه نوسان قیمت‌ها در بازارهای ارز و سهام با افزایش بار هیجانی معاملات بالا رفته است که رد پای این هیجان در معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز منعکس شده است. با وجود این نوسانات، قیمت اوراق همچنان در پایین‌ترین سطح خود طی بیش از 4 سال اخیر قرار دارد که بازتابنده تورم رکودی بازار مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

فشارهای دوگانه بر نفت

بهای نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با افت 6/ 1 درصدی به سطح 3/ 66 دلار رسید. بازار نفت همچنان دلمشغول گمانه‌زنی‌های گوناگون از کاهش میزان صادرات نفت ایران است. اختلاف برآوردها در این زمینه موجب ابهام در چشم‌انداز عرضه شده است. با این حال، روند رو به رشد تولید از سوی بازیگران بزرگ، یعنی روسیه، آمریکا و عربستان به افزایش موقعیت‌های فروش آتی و نزول بهای نفت منجر شد. ضمن اینکه فعالیت دکل‌های نفتی آمریکا نیز به بالاترین سطح از مارس ۲۰۱۵ رسیده است. در سمت تقاضا هم کاهش بیشتر رشد اقتصاد جهانی که در هشدار روز گذشته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی منعکس شد، موجب تداوم نگرانی‌ها شد. از طرفی، انتظار بازار این است که موجودی‌ها برای ششمین هفته متوالی افزایش یابد. موجودی نفت آمریکا با افزایش ۷/   ۲۸ میلیون بشکه‌ای در ۵ هفته اخیر، سیگنال افت تقاضا را به بازار مخابره کرده است.

31-06