بازار سهام

تغییر آرایش در جبهه تقاضا

شاخص کل بورس تهران دیروز به دلیل فشار عرضه در بزرگان به رشد ۱۴۸ واحدی بسنده کرد. ریزش قیمت جهانی نفت و ابهام در میزان تاثیرپذیری از تحریم‌ها، تقاضا در سهام مرتبط را وادار به عقب‌نشینی کرد و جریان نقدینگی را به صنایعی انتقال داد که در پی اصلاح روزهای اخیر برای خرید جذاب شده بودند. تداوم صف‌های طویل برای خرید سهام بانکی، خودرویی و گروه‌هایی نظیر ساختمانی‌ها، سیمانی‌ها، غذایی‌ها و دیگر صنایع کوچک بازار پیامد مستقیم تغییر آرایش در اردوگاه متقاضیان بود. از همه جالب‌تر، حضور چشمگیر خریداران حقیقی و تغییر مالکیت در سهام بانکی بود. حجم پایین معاملات و انتظار برای تعیین سرنوشت تحریم‌ها در کنار خوش‌بینی به تعدیل قریب‌الوقوع قیمت رسمی خودرو، نرخ تسعیر ارز برای بانک‌ها و همچنین انتظار بهبود سودآوری و افزایش تقاضای تکنیکال بهانه‌های اصلی این انتقال جریان نقدینگی قلمداد می‌شود که احتمالا تا سیزدهم آبان‌ماه ادامه یابد.

11-01

 

بازار ارز

عبور مجدد دلار از مرز ۱۵ هزار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با جهش ۴۰۰ تومانی به نرخ ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. برای پنجمین روز متوالی نرخ دلار در بازار تحت تاثیر التهاب ناشی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به حرکت صعودی خود ادامه داد و به سطحی دست یافت که در یک ماه اخیر تجربه نکرده بود. با عبور شاخص ارزی کشور از مرز ۱۵ هزار تومان فاصله این متغیر از ارتفاع تاریخی خود به ۲۰ درصد کاهش یافت. مطابق تجربه ماه‌های اخیر رشد  شتابان نرخ‌های ارز، می‌تواند سبب تقویت تقاضای غیرتجاری و تداوم روند نزولی ارزش ریال ‌شود. با این حال، انتظار اغلب کارشناسان بر این است که پس از رسمیت‌یافتن تحریم‌های نفتی در سیزدهم آبان از بار روانی حاکم بر بازار کاسته شود و با فروکش تب خرید، نرخ‌های ارز به سطوح تعادلی خود بازگردند.

11-02

 

بازار سکه

نوسان سکه با دو اهرم متضاد

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افزایش 90 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 800 هزار تومان رسید. بهای سکه با صعود خود طی روز گذشته، همگام با نرخ دلار در بالاترین سطح در یک ماه اخیر ایستاد و با تشدید تمایلات صعودی انتظار می‌رود تا سیزدهم آبان‌ این روند تداوم یابد. در روزی که ارزش دلار حدود 7/ 2  درصد افزایش داشت، سکه به رشد 9/ 1 درصدی بسنده کرد. واکنش سکه به دلار در حالی رقم خورد که قیمت جهانی طلا با عقبگرد از اوج سه‌ماهه، در سطوح پایین‌تری قرار گرفت و عامل فشار بر سکه و اختلاف رشد آن نسبت به دلار شد. هر چند اهرم نرخ دلار بر سکه از چنان قدرتی برخوردار است که می‌تواند بهای سکه را به دنبال خود به حرکت درآورد و اثر قیمت جهانی این فلز گرانبها را در سایه خود قرار دهد.

11-03

 

بازار طلای جهانی

فتح ناکام قله سه ماهه

بهای هر اونس طلای جهانی با رشد 2 درصدی در ماه اکتبر و لمس قله سه‌ماهه، در نهایت به سطح 1216 دلار رسید. ریسک‌های ژئوپلیتیک و بروز اولین عواقب جنگ تجاری، سوخت‌ اصلی رشد ارزش طلا شد. وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی از سوی آمریکا، کاهش پیش‌بینی موسسات بین‌المللی از رشد اقتصاد جهانی، انقباض تولید چین به کمترین سطح از سال ۲۰۱۵ در پی گسترش مناقشه تجاری با آمریکا، بحران در روابط خارجی عربستان با غرب و همچنین ریزش ارزش سهام جهانی در هفته پایانی اکتبر موجب رشد ارزش طلا در این ماه شد. از سویی، دورنمای انقباض پولی «فد»، تداوم سیاست‌های انبساطی اروپا، ضعف آمارهای تولید و اشتغال در این ناحیه در کنار بحران کسری بودجه ایتالیا و همچنین اعلام کناره‌گیری آنگلا مرکل از رهبری حزب متبوع خود از مجرای بهبود شاخص دلار، طلا را در فشار گذاشت.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

خروج اوراق از حبس بازه‌ای

اوراق تسهیلات اسفند ۹۵ دیروز با افت اندک به قیمت ۵۸ هزار و ۵۹۸ تومان معامله شدند. کاهش بهای این سررسید از وام مسکن در حالی ثبت شد که همچون هفته‌های قبل، حرکت دسته‌جمعی در قیمت اوراق به چشم نمی‌خورد و بیشتر شاهد نوسان ناهمگن در اغلب سررسیدها هستیم. افت و خیز متناوب قیمت اوراق همچنان ادامه دارد و در عین حال، فشار عرضه در کنار نبود تقاضای موثر زمینه‌ساز نوسان قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح خود طی بیش از ۴ سال اخیر شده است. در این فضا، گزارش بانک مرکزی مبنی بر تداوم روند رکودی بازار مسکن با کاهش پیوسته تعداد معاملات و گارد صعودی متوسط بهای مسکن بر تنزل قیمت اوراق افزوده است. از طرفی، وضعیت ملتهب و غیرعادی بازارهای موازی مزید بر علت شده تا اوراق نیز وضعیتی بی‌ثبات و متلاطم را تجربه کنند.

11-05

 

بازار نفت

فراز و نشیب نفت در آستانه تحریم ایران

بهای نفت خام آمریکا ریزش 10 درصدی را طی ماه اکتبر ثبت کرد و در ساعت 16 دیروز به سطح 3/ 66 دلار رسید. ماه اکتبر با رسیدن قیمت نفت به اوج 4 سال اخیرآغاز شد که عامل اصلی آن برآوردها از کاهش میزان صدور نفت ایران بود. رشد فزاینده بهای نفت ترامپ را در آستانه انتخابات میاندوره‌ای بر آن داشت تا با فشار بر دارندگان ظرفیت مازاد از رشد بیشتر نفت جلوگیری کند. در همین راستا، فعالیت دکل‌های نفت آمریکا رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشت. از طرفی،  بحران در روابط خارجی عربستان با غرب، سپس اعلام حضور عربستان برای جبران کمبود عرضه قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت. ضمن اینکه هشدار آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک از آثار منفی رشد قیمت نفت بر اقتصاد مصرف‌کنندگان و همچنین چشم‌انداز نزولی تقاضا موجب شد تا در کنار رشد پیوسته موجودی‌های آمریکا قیمت‌ها تحت فشار قرار گیرند.

11-06