بازار سهام

انتقال مدارهای نقدینگی در بورس

بورس تهران معاملات هفته گذشته را با رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت. یکی از ویژگی‌های معاملات هفته اخیر چرخش آرام نقدینگی از صنایع کالایی به گروه‌هایی بود که هم اصلاح قابل‌توجهی را تجربه کرده و هم بستر مناسبی برای جذب حجم‌های کوچک نقدینگی و نوسان‌گیری بودند. به‌طور مشخص سهام صنعت بانکی، خودرو و گروه‌های کوچکی چون غذایی‌ها و ساختمانی‌ها در این هفته مورد توجه خاص خریداران حقیقی قرار گرفتند. بازده ۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن نسبت به رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل در هفته گذشته نیز موید تقویت نسبی تقاضا در سهام کوچک‌تر و فشار عرضه در بزرگان کالایی‌ بود. از طرفی، نصف‌شدن ارزش روزانه معاملات خرد نسبت به متوسط دو ماه اخیر هم ترسیم‌کننده فاز احتیاطی سهامداران در آستانه اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا بود . با این‌حال، خبر اعطای معافیت به مشتریان نفتی ایران در روز جمعه می‌تواند جبهه تقاضا را فعال‌تر کند.

31-01

 

بازار ارز

سقوط دلار در روزنه‌های تحریم

هر دلار آمریکا با سقوط ۷۰۰ تومانی در روز پنج‌شنبه به نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. بازار ارز در هفته گذشته فضای ملتهبی را تجربه کرد. خاستگاه این جریان هم نگرانی از رسمیت‌یافتن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در سیزدهم آبان بود. بروز هیجانات در این هفته محرک رشد ۱۰ درصدی نرخ دلار تا روز چهارشنبه شد. اما دو عامل اصلی زمینه را برای بازگشت دلار از اوج یک ماهه فراهم کرد: یکی برخورد نرخ دلار به مرز روانی ۱۵ هزار تومان و مهم‌تر از آن، زمزمه‌های معافیت مشتریان نفتی ایران از تحریم‌های آمریکا بود که معاملات روز پنج‌شنبه را تحت تاثیر قرار داد. به این ترتیب، با رفع موقت نگرانی‌ها از کاهش درآمدهای ارزی، نرخ دلار افت شدید ۵ درصدی را ثبت کرد. البته افزایش عرضه از سوی بازارساز طی روز پنج‌شنبه هم در تنزل دلار موثر ارزیابی می‌شود.

31-02

 

بازار سکه

استقبال سکه از ریزش دلار

هر سکه طرح جدید با ریزش 6 درصدی طی معاملات روز پنج‌شنبه به قیمت 4 میلیون و 520 هزار تومان معامله شد. بهای سکه همچون دلار طی هفته قبل صعود قابل‌ملاحظه 12 درصدی را تا روز چهارشنبه گذشته به نمایش گذاشت. نگرانی از سرنوشت ارزش ریال در آستانه اجرای دور دوم تحریم‌های نفتی آمریکا عامل اصلی رشد فزاینده دلار و سکه بود. به دنبال این نگرانی، تقاضای غیرتجاری و احتیاطی ارز و طلا افزایش یافت و موجب حرکت دلار و سکه به سقف یک ماه اخیر شد. با این حال، روز پنج‌شنبه ورق برگشت و سکه همزمان با سقوط دلار، حدود 6 درصد از ارزش خود را از دست داد تا رشد بهای سکه در مقیاس هفتگی به 5 درصد محدود شود. خبر بلومبرگ مبنی بر معافیت 8 کشور از تحریم‌های نفتی ایران عامل اصلی ریزش دلار و به تبع آن، سکه ارزیابی می‌شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازی دلار با فلز زرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز به قیمت 1234 دلار رسید. بهای فلز زرد در روز چهارشنبه تحت فشار رشد دلار به کف سه هفته‌ تنزل کرد. شاخص دلار روز چهارشنبه به دنبال انتشار آمار فراتر از انتظار اشتغال بخش خصوصی آمریکا در ماه اکتبر به سقف ۱۶ ماهه رسید. اما رونمایی از سایر آمارهای اقتصادی، شامل داده‌های ضعیف‌تر از انتظار PMI آمریکا در روز پنج‌شنبه موجب عقب‌نشینی شاخص دلار از سقف ۱۶ ماه شد و به این ترتیب، با تضعیف دلار، طلا با افزایش قدرت خرید متقاضیان غیردلاری مجددا گارد صعودی گرفت و با رشد بیش از یک درصدی، به سقف سه‌ماهه بازگشت. با این حال، نشانه‌های مثبت از مذاکرات آمریکا و چین برای دست‌یافتن به توافق تجاری و همچنین آمار قوی اشتغال غیرکشاورزی آمریکا زمینه را برای عقبگرد طلا در روز جمعه فراهم کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها زیر مرز 60 هزار

اوراق تسهیلات اسفند ۹۵ ضمن نوسان نسبتا زیاد در هفته قبل، سرانجام افت هفتگی 9/ 0 درصدی را تجربه کردند و به قیمت 58 هزار و 560 تومان رسیدند. به نظر می‌رسد بروز تلاطم در بازارها در آستانه رسمیت‌یافتن دور دوم تحریم‌های آمریکا به معاملات اوراق هم منتقل شده است. با حاکمیت فضای هیجانی در بازار ارز و طلا طی هفته قبل، شاهد روند رو به رشد ارز و سکه و همچنین عقب‌نشینی تقاضای سهام بودیم. رد پای این نگرانی‌ها در نشیب و فراز پردامنه قیمت اوراق نیز انعکاس یافت. با وجود نوسان روزانه بالای یک درصدی اوراق اسفند 95 طی هفته قبل، شاهد تنزل هفتگی قیمت در این بازار بودیم. ناتوانی اوراق برای عبور از مرز 60 هزار تومان را باید در عدم تقاضای موثر در بازار مسکن جست‌وجو کرد که در کاهش حجم معاملات طی هفته ابتدایی آبان ماه نیز منعکس شده است.

31-05

 

بازار نفت

ریزش نفت با خبر معافیت‌های تحریمی

بهای نفت خام آمریکا طی دو روز پایانی هفته اخیر افت شدید ۴/ ۴ درصدی را تجربه کرد و به کمترین سطح از نهم آوریل رسید. تنزل شاخص نفتی WTI به سطح ۶۳ دلار عمدتا ناشی از اعطای معافیت آمریکا به مشتریان نفتی ایران در آستانه اجرای تحریم‌ها در سیزدهم آبان بود. خبرگزاری بلومبرگ روز پنج‌شنبه خبری مبنی بر طرح اولیه توافق آمریکا با سه کشور کره جنوبی، ژاپن و هند برای ادامه خرید نفت از ایران را منتشر کرد و روز جمعه این فهرست را به ۸ کشور گسترش داد تا ضمن رفع نگرانی از کمبود عرضه، فشار بر قیمت‌ها حفظ شود. از سوی دیگر، موجودی‌های هفتگی نیز برای ششمین هفته متوالی افزایش یافت تا از مجرای انقباض تقاضا نیروهای نزولی بازار تقویت شود. ضمن اینکه تولید نفت آمریکا نیز به سطح ۳/ ۱۱ میلیون بشکه-اوج تاریخی- خود رسیده است.

31-06