بازار سهام

 رشد سهام در فضایی آرام

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات آرام دیروز با رشد ۱۲۴۱ واحدی به سطح ۱۸۴ هزار و ۱۶۰ واحدی دست یافت. بازدهی کل سهام طی معاملات دیروز مرهون تقویت عمومی تقاضا در ۳۰ صنعت بورسی بود. به‌رغم رشد محدود گروه‌های کالایی، نگاهی به جریان ورود و خروج سرمایه در گروه‌های مختلف، از تحرکات مثبت معامله‌گران در دو صنعت بانکی و خودرویی حکایت دارد. استقبال سهامداران از گروه بانکی را باید در افزایش نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها جست‌وجو کرد که در ابتدای هفته در گزارش عملکرد نیمسال نخست بانک پارسیان انعکاس یافت و به تقاضا برای هم‌گروه‌ها، به‌ویژه سهام بانک تجارت و بانک ملت شدت بخشید. شاخص گروه خودرو نیز بیشترین رشد روزانه را در میان صنایع بورسی ثبت کرد که عمدتا ناشی از خوش‌بینی به تاثیر اصلاح احتمالی قیمت خودرو در روزهای آتی ارزیابی می‌شود.

31-01

 

بازار ارز

دلار زیر فشار عرضه

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز به قیمت 14 هزار و 650 تومان رسید. دلار ساعات آغازین کاری روز دوشنبه را تحت تاثیر محرک آغاز دور دوم تحریم‌ها صعودی آغاز کرد و تا مرز روانی 15 هزار تومان رشد کرد. اما این روند دوام چندانی نداشت و با عقبگردی قابل توجه به زیر مرز روانی بازگشت. ادامه حضور بازارساز در بازار ارز و همچنین عدم کشش تقاضا با وجود آغاز فاز پایانی تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان از دلایل عقب‌نشینی دلار بود. تغییر نگرش در رویه بازارسازی ارز اثر قابل توجهی بر سرکوب تقاضای سفته‌بازی داشت. روز گذشته بازارساز دلار را تا سقف 500 دلار به ازای هر کارت ملی به قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان به متقاضیان عرضه کرد که کاهش فاصله بین نرخ عرضه ارز و بازار آزاد تاثیر بسزایی در کنترل نوسان شاخص ارزی گذاشت.

31-02

 

بازار سکه

آرامش توامان سکه در کنار دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با رشد 4/  0 درصدی به قیمت 4 میلیون و 680 هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد عدم تایید لایحه CFT نقش موثری در بازگشت سکه و دلار به مدار صعودی داشته است. انتظار بر این است که تا تعیین تکلیف لوایح مزبور و همچنین کاهش تب دلار شاهد تداوم فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار طلای داخلی باشیم. با این حال، روند آتی سکه بسته به رفتار سیاست‌گذار در بازار ارز می‌تواند تغییر کند. گزارش‌ها حاکی از حضور بازارساز در بازار ارز و تقویت سمت عرضه از مجرای عرضه دلار در تعداد پرشمارتری از صرافی‌ بانک‌ها است. بنابراین در صورت تداوم این روند، انتظار می‌رود با فروکش تب خرید دلار، قیمت‌ سکه نیز با افت بیشتری تا نزدیک شدن به قیمت‌های ذاتی حرکت کند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلای جهانی به دو رویداد مهم

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز ضمن افت اندک به بهای 1232 دلار مبادله شد. بر خلاف انتظار بازار، بهای طلا در شروع هفته جاری از حرکت در مسیر صعودی بازماند و افت اندکی را تجربه کرد. پس از انتشار داده‌های قوی از بازار کار آمریکا و فشار بر طلا، خالص موقعیت‌های فروش آتی نیز به سقف سه هفته اخیر افزایش یافت و سیگنال منفی خود را به بازار نقدی فرستاد. حال، نگاه بازار طلا در هفته پیش‌رو به دو رویداد مهم است. از یک طرف، عدم قطعیت نسبت به نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا فضایی محافظه‌کارانه بر بازار طلا حکمفرما کرده و از دامنه نوسان قیمت کاسته است. از طرف دیگر، انتظار برای برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره دلار معاملات بازارهای جهانی طلا و ارز را تحت‌الشعاع قرار داده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نوسان اوراق در مرز روانی

اوراق تسهیلات اسفند 95 با رشد 2/  2 درصدی روز گذشته به قیمت 59 هزار و 991 تومان معامله شدند. تقریبا تمام سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن با افزایش قیمت طی روز گذشته به بالای مرز ۶۰ هزار تومان بازگشتند. اوراق مسکن در چند روز اخیر عمدتا در کف چهار و نیم سال اخیر نوسان داشتند و با وجود بهبود قیمت‌ها طی روز گذشته، به نظر نمی‌رسد رشد قیمت در این بازار تداوم یابد. افت ماهانه حجم معاملات مسکن و قرار گرفتن بازار در وضعیت شبه‌رکودی، افزایش ۵ تا ۷ درصدی حجم عرضه اوراق در مقیاس سالانه، اضافه‌شدن رقیب بانکی برای عاملیت انتشار اوراق وام مسکن و بی‌اثر شدن این وام در افزایش قدرت خرید تقاضای مصرفی در کنار تامین نیاز تسهیلاتی بخش قابل‌توجهی از متقاضیان از مسیر وام یکم به‌عنوان عوامل فشار بر قیمت اوراق ارزیابی می‌شوند.

31-05

 

بازار نفت

نفت در احاطه معافیت‌های تحریمی

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته بدون تغییر محسوسی به قیمت ۶۳ دلار معامله شد. پس از ریزش ۷ درصدی قیمت طلای سیاه طی هفته گذشته، فشار بر قیمت‌ها طی نخستین روز کاری این هفته نیز ادامه پیدا کرد و قیمت‌ها در چشم‌انداز تقویت سمت عرضه رشد چندانی نداشت. معافیت‌های اخذ شده از سوی مشتریان عمده نفت ایران مهم‌ترین عامل فشار بر قیمت نفت به شمار می‌رود. در همین راستا، مقامات کره جنوبی روز یکشنبه خبر رسمی اخذ معافیت‌های آمریکا برای خرید نفت و از سرگیری روابط مالی با ایران را اعلام کردند. عدم موفقیت در رساندن سطح تولید روزانه نفت ایران به صفر در کنار افزایش ظرفیت تولید کشور‌های تولیدکننده، باعث تقویت عرضه در بازار شده است. این موضوع در کنار دورنمای افت تقاضای جهانی ناشی از نگرانی‌های جنگ اقتصادی چین و آمریکا، دلیل ادامه کاهش بهای نفت در روزهای گذشته ارزیابی می‌شوند.

31-06