بازار سهام

رد پای نگرانی در بورس

شاخص کل بورس تهران روز گذشته ۹/ ۱ درصد کاهش یافت و ضمن ثبت بیشترین افت از دوم آبان، به کانال ۱۸۰ هزار واحد بازگشت. گرایش برای فروش گسترده سهام به‌حدی قدرتمند بود که خریدهای حمایتی سهامداران حقوقی هم نتوانست از افت قیمت‌ها جلوگیری کند. کاهش ممتد قیمت جهانی نفت و همچنین اصلاح قیمت سایر کالاهای اساسی در کنار ریسک تحریم‌ها مهم‌ترین عامل غلبه عرضه بر تقاضای وابستگان بورسی ارزیابی می‌شود. البته بانک‌ها نیز طی روز گذشته به جبهه کالایی‌ها پیوستند و تحت فشار سنگین عرضه قرار گرفتند و موجی از هیجان منفی را به بازار تحمیل کردند. احاطه ریسک‌ها، کاهش جریان اطلاعات در بازار و در نتیجه، ابهام در تاثیر مورد انتظار وقایع بر عملکرد بنگاه‌ها، نه تنها تقاضا را به عقب رانده، بلکه عرضه‌ها را تشدید و بخشی از نقدینگی را به تک‌سهم‌ها منتقل کرده است.

31-01

 

بازار ارز

شتاب‌گیری حرکت دلار در سراشیب

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز ۳۵۰ تومان کاهش یافت و در مرز روانی ۱۴ هزار تومان قرار گرفت. سومین افت پی‌درپی شاخص ارزی کشور باعث کم‌شدن فاصله نرخ‌ها از کف ماهانه شد. چنان که انتظار می‌رفت التهاب بازار ارز پس از اجرای تحریم‌ها رفته‌رفته در حال فروکش کردن است. فضای هیجانی بازار ارز پیش از اجرای رسمی تحریم‌ها(در ۱۴ آبان) بهانه ورود متقاضیان جدید برای حفظ دارایی خود از گزند افت ارزش ریال بود. فضایی که در غیبت بازارساز و کمبود عرضه نرخ‌های بی‌سابقه‌ای را رقم زد. اما روند متعادل نرخ‌های ارز در چند روز اخیر نشان می‌دهد که سمت عرضه اسکناس به منظور پاسخگویی به متقاضیان تقویت شده است. ویژگی مثبت عرضه‌های اخیر بازارساز، فروش ارز به قیمت‌های نزدیک به بازار آزاد است که ضمن تعادل‌بخشی به بازار، میل تقاضا برای خرید ارز ارزان را به عقب رانده است.

31-02

 

بازار سکه

کاهش حباب سکه با دو اهرم

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با ریزش 160 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 370 هزار تومان رسید. در روزی که سکه 5/ 3 درصد از ارزش خود را از دست داد نرخ دلار به افت 4/ 2 درصدی بسنده کرد. سفته‌بازان امید داشتند تا کاهش بهای ارز باعث هجوم متقاضیان به بازار سکه شود و حباب سکه را بیشتر کند اما چشم‌انداز کاهش نگرانی‌ها از اثر دور دوم تحریم‌ها در کنار حمایت کشور‌‌های اروپایی ضمن برقراری فضای آرام بر اقتصاد کشور، از التهاب بازار کاست. ضمن اینکه، حضور بیشتر بازارساز در بازار ارز و جلوگیری از فعالیت‌‌های سفته‌بازانه توانست روند هیجانی قیمت‌ها را کنترل کند. این امر همراستا با افت بهای فلز زرد در بازار جهانی به کمترین میزان خود طی یک ماه گذشته باعث عقب‌‌نشینی قیمت و کاهش حباب سکه شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تقابل انتظارات در بازار طلا

هر اونس طلا در هفته گذشته با از دست دادن ۹/ ۱ درصد از ارزش خود به قیمت ۱۲۱۰ دلار معامله شد و به کف یک‌ ماهه رسید. وضعیت اقتصادی مناسب ایالات متحده در زمینه تولید و اشتغال(رشد فراتر از انتظار PPI و پایین‌ترین نرخ بیکاری از سال ۱۹۶۹) باعث شد تا بانک مرکزی آمریکا در آخرین بیانیه خود در پنج‌شنبه گذشته به سیاست‌های انقباضی خود پایبند بماند که برآیند آن شاخص دلار را به اوج ۱۶ ماهه رساند. اوج‌‌گیری ارزش دلار قدرت خریداران غیردلاری را کاهش داده و ارزش طلا را تحت فشار قرار داده است. حال، چشم‌انداز دلار قدرتمند سبب شده تا تحلیلگران روند طلا را نزولی ارزیابی کنند. بر اساس نظرسنجی سایت کیتکو، ۶۰ درصد از کارشناسان برای طلا هفته‌ای نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این در حالی است که اکثر سرمایه‌گذاران هفته‌ای صعودی برای طلا انتظار دارند.  

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نوسان اوراق بر مدار 60 هزار

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ دیروز با رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۶۰ هزار و ۶۰ تومان معامله شد. تقریبا تمام سررسیدهای اوراق طی معاملات روز گذشته  در محدوده ۶۰ هزار تومان نوسان داشتند. حبس بازه‌ای اوراق تسهیلات در پایین‌ترین سطح قیمت طی بیش از چهار سال و نیم گذشته نشان از عدم تقاضای موثر در برخورد با فشار عرضه‌هاست. علاوه بر افت تقاضای فصلی برای مسکن، مولفه‌های دیگری در دو سوی عرضه و تقاضا در کاهش قیمت اوراق وام موثر ارزیابی می‌شود. واقعیت این است که سقف قدرت خرید اوراق وام نسبت به متوسط قیمت مسکن کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و بنابراین، طبیعی است که حجم تقاضا برای اوراق از این مجرا کاهش یابد. به این ترتیب، تنها عاملی که بر رشد تقاضای اوراق تسهیلات موثر به نظر می‌رسد، افزایش سقف خرید اوراق وام برای پوشش قدرت خرید متقاضیان است.

31-05

 

بازار نفت

نفت در کف 10 ماه

بهای نفت خام آمریکا با افت 8/ 4 درصدی طی هفته گذشته مرز 60‌ دلار را پس از 10 ماه واگذار کرد. بروز نشانه‌هایی از انبساط عرضه در کنار چشم‌انداز افت تقاضا به صورت توامان پنجمین هفته نزولی نفت را رقم زدند. رکوردشکنی تولید روزانه نفت تولید‌کنندگان عمده همچون آمریکا و روسیه در کنار افزایش تولید کشور‌های عضو اوپک همراه با معافیت ۸ کشور خریدار نفت ایران ازمهم‌ترین عوامل رفع نگرانی‌های ناشی از تحریم ایران پیرامون کمبود عرضه جهانی نفت محسوب می‌شوند. همچنین اعلام رشد شمار دکل‌های نفتی فعال آمریکا به بیشترین مقدار از مارس ۲۰۱۵ سمت عرضه را تقویت کرد. از طرفی در گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی(EIA) انباشت موجودی‌های تجاری نفت آمریکا فراتر از برآوردها بود که ضمن ثبت هفتمین هفته رو‌به‌رشد، از طریق کانال افت تقاضا  فشار را بر کاهش قیمت طلای سیاه حفظ کرد.

31-06