بازار سهام

چرخش موقت بورس از مدار نزولی؟

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته با رشد ۱۵۴۳ واحدی به ۷/ ۱۸۲۲۱۱ واحد رسید. پس از نزول شاخص طی روزهای اخیر بار دیگر شاهد تقویت سمت تقاضای سهام به دنبال جذاب شدن قیمت‌ها بودیم. صف‌نشینی در نمادهای خودرویی و برخی نمادهای بانکی در معاملات دیروز جالب توجه بود. به نظر می‌رسد ضعف تحلیلی  بازار و دل بستن به اخبار داغ باعث شده که معامله‌گران به بازی سهام این گروه‌ها دل ببندند. ضعف سیاست‌گذاری از سوی مقام ناظر بورسی نیز ریشه تشکیل چنین فضای هیجانی در معاملات این گروه‌ها و کل بازار است؛ وجود دامنه محدود نوسان قیمتی باعث شده تا معامله‌گر تصمیم‌گیری در معاملات را به جای تحلیل بر اساس صف‌های خرید و فروش انجام دهد. با وضعیت موجود ادامه نوسان شاخص سهام در روزهای آتی مطابق با هفته‌های اخیر دور از انتظار نیست.  

31-01

 

بازار ارز

واگذاری کانال 14 هزار تومانی در بازار ارز

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز گذشته با کاهش 7/ 1 درصدی به قیمت 13 هزار و 750 تومان رسید. چهارمین روز پیاپی کاهش شاخص ارزی در بازار داخلی باعث شد دلار مرز 14 هزار تومانی را واگذار کند. مطابق انتظارات، آسودگی از اثرات دور دوم تحریم‌ها به مرور از تب خرید ارز به منظور حفظ دارایی‌ در برابر افت ارزش واحد ریال کاسته است. در این شرایط حساس ارائه ارز نزدیک به قیمت بازار آزاد توسط بانک‌‌های عامل بازارساز از مهم‌ترین‌ عوامل کنترل قیمت دلار محسوب می‌شود و از سرازیر شدن سرمایه‌ها به بازار ارز جلوگیری می‌کند. برخورد‌های امنیتی برای محدود کردن فعالیت‌های سفته‌بازانه نیز در کاهش قیمت دلار بی‌تاثیر نبوده است. امید دلالان به بازگشت قیمت ارز به روند صعودی، هجوم خریداران به بازار سکه بود که همگام شدن بازار سکه با افت قیمت دلار این حربه را نیز بی‌اثر کرده است.

31-02

 

بازار سکه

همنوایی سکه با نزول دلار

هر سکه طرح جدید در ساعت 16 دیروز با افت 20 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد. مطابق با انتظارات با افت نرخ دلار در بازار ارز، سکه نیز به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهد. البته قیمت سکه در معاملات دیروز با نوسانات قابل توجهی همراه بود، بر این اساس قیمت‌ها در بازه ۴۲۵۰ تا ۴۳۵۰ هزار تومان به گوش می‌رسید. گرچه قیمت طلا در بازار جهانی نیز در روزهای اخیر افت داشته است اما همچنان نگاه معامله‌گران بازار طلای داخلی به دلار دوخته شده است. با توجه به ادامه نوسانات اندک طلا در بازار جهانی (نسبت به نوسانات دلار در بازار داخل) همچنان افسار نوسانات قیمتی سکه در دستان دلار است و سمت و سوی قیمتی سکه را باید از نوسانات شاخص بازار ارز رصد کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر فلز زرد

هر اونس طلای جهانی با افت 2/ 0 درصدی در اولین روز کاری هفته به کف قیمت ماهانه خود رسید و با قیمت 1207 دلار معامله شد. تقویت ادامه‌دار شاخص دلار در چهار هفته گذشته فشار را بر بهای طلا حفظ کرده‌است. به طور سنتی افزایش شاخص دلار باعث کاهش بهای طلا می‌شود. شاخص ارز هفته گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا افت کرد اما ادامه روند سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا در کنار انتظار افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر بازهم ارزش دلار را به مدار صعودی بازگرداند. مشکلات انگلستان پیرامون خروج از اتحادیه اروپا و کسری بودجه ایتالیا نیز باعث عقب‌نشینی پوند و یورو در برابر دلار شد و شاخص دلار را به اوج ۱۶ ماهه رساند. با ادامه روند صعودی شاخص دلار قدرت خریداران غیردلاری کم خواهد شد و فشار برای افت بهای طلا ادامه خواهد یافت.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد تسه‌ها از 60 هزار تومان

در حالی‌که روز یکشنبه قیمت اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 در محدوده 60 هزار تومانی معامله می‌شد اما روز گذشته «تسه9512» با قیمت 588182 ریال معامله شد. شاخص مشخصی برای رصد وضعیت بازار مسکن داخل کشور وجود ندارد، اوراق تسهیلات مسکن تا حدودی می‌تواند از حال و روز این روزهای این بازار خبر دهد. افت شدید قیمت اوراق در هفته‌های اخیر به کف 5/ 4 ساله می‌تواند نشانه‌ای از عقب‌نشینی تقاضای مصرفی از این بازار داشته باشد. کارشناسان در ماه‌های اخیر بارها بر انتظار برای تشدید رکود مسکن تاکید داشتند. بر این اساس به نظر می‌رسد آنچه به رشد قیمتی مسکن در ماه‌های گذشته دامن زد تقاضای سرمایه‌گذاری به منظور حفظ ارزش سرمایه در فضای تورمی بود اما در شرایط کنونی با ضعف هر چه بیشتر تقاضای مصرفی احتمالا نقدشوندگی این بازار به شدت کاهش یافته است.

31-05

بازار نفت

صعود نفت پس از خبر کاهش تولید

ساعت ۱۶ دوشنبه هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۵/ ۱ درصدی به بهای ۷/ ۶۰ دلار مبادله می‌شد. یکشنبه وزیر انرژی عربستان در حاشیه نشست کمیته مشترک نظارت بر قیمت نفت اعلام کرد این کشور از ماه دسامبر تولید روزانه نفت خود را نیم میلیون بشکه کاهش خواهد داد که این خبر باعث توقف روند نزولی WTI پس از پنج هفته شد. این مقدار کاهش به علت انتظار افت تقاضای جهانی برای طلای سیاه به مقدار ۵/ ۰ درصد است. تصمیم عربستان در حالی شکل می‌گیرد که قیمت نفت نسبت به اکتبر ۲۰ درصد افت داشت و با رشد دیروز مجددا از محدوده خرسی خارج شد. معافیت ۸ کشور خریدار نفت ایران به‌همراه ادامه روند افزایش تولید نفت آمریکا در کنار چشم‌انداز افت تقاضای فصلی از جمله محرک‌های کشور‌های عضو اوپک برای کاهش تولید برای جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت است.

31-06