بازار سهام

ریزش همزمان شاخص بورس با سقوط نفت

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ریزش ۱۲۱۸ واحدی به سطح ۱۸۱ هزار و ۹۹۴ واحد رسید. افت محسوس قیمت نفت در بازار جهانی مهم‌ترین عامل فشار فروش در بورس به‌خصوص در صنایع وابسته تلقی می‌شود. حمایت سهامداران عمده نیز از سهم‌های کالایی اعم از پتروشیمی، پالایشی و فلزی نتوانست از ریزش شاخص کل جلوگیری کند. با شروع معاملات دیروز شاهد فشار عمومی عرضه بودیم و مطابق انتظار پالایشی‌ها بیشترین ضرر را متحمل شدند. اعضای این گروه که سودشان وابسته به قیمت نفت است با فشار سنگین عرضه مواجه شدند و سودشان در پایین‌ترین سطح قرار گرفت. در بین نمادهای این گروه تنها نماد «ونفت»روند مثبت را در پیش گرفت. نماد «وتجارت» همچون دوشنبه بیشترین ارزش معاملات را برای خود ثبت کرد. «نمرینو» با رشد ۸۳/ ۲۴ درصدی بیشترین رشد و «فنورد» با افت ۵ درصدی بیشترین ریزش را در بازار به نام خود ثبت کردند.

11-01

 

بازار ارز

کف پنج هفتگی قیمت ارز

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا ضمن ثبت افت 3/ 3 درصدی به قیمت 13 هزار تومان مبادله شد. ششمین روز متوالی ریزش شاخص ارزی در بازار کشور در حالی رقم خورد که افت 450 تومانی نسبت به سه‌شنبه بیشترین ریزش دلار در هفته گذشته بود و برای اولین بار از 14 مهرماه دلار دوباره به مرز ۱۳ هزار تومانی رسید. گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی شهرستان‌‌ها قیمت ارز زیر مقدار قید شده نیز معامله شده است. حضور کارآمد بازارساز و صرافی‌های وابسته به بانک مرکزی در عرضه دلار نزدیک به قیمت بازار در روز‌های اخیر نه تنها توانست از التهاب بازار بکاهد بلکه باعث شد بسیاری از افراد عادی دارای دلار از کاهش ناگهانی قیمت ارز نگران شده و به فروش دلار‌های خود روی آورند. سرازیر شدن دلارهای این گروه در بازار بر شتاب کاهش بهای ارز خواهد افزود.

11-02

 

بازار سکه

رقابت دوشادوش سکه و ارز در روند کاهشی

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با ثبت ریزش 7/ 5 درصدی به بهای 3 میلیون و 950 هزار تومان معامله شد. روز چهارشنبه سکه ضمن ثبت ششمین روز افت متوالی خود مرز روانی 4 میلیون تومانی را واگذار کرد. آخرین بار در 15 مهرماه سکه چنین قیمتی را تجربه کرده بود. فروش سکه در بازار به‌طور هیجانی بالا رفته و فعالیت خریداران به شدت طی هفته گذشته در بازار سکه محدود شده است. ورود سکه‌های تحویل گرفته شده از طرح پیش‌فروش از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها در روز‌های گذشته کانال عرضه را تقویت کرده و بر قیمت سکه فشار می‌آورد. کاهش بهای طلای جهانی نیز  بر بازار سکه اثر گذاشته است. با این حال بازیگر اصلی کاهش بهای سکه افول قیمت دلار بوده و در روز‌های آتی نیز رصد بازار ارزی کشور بر پیش‌بینی قیمت سکه اثرگذار خواهد بود.

11-03

 

بازار طلای جهانی

ثبات قیمت طلا در توفان قیمت نفت

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته با ثبت رشد ناچیز 06/ 0 درصدی به سطح 7/ 1201 دلار رسید. ثبات قیمت طلا در بازار جهانی در حالی رقم خورد که در ابتدای روز با توجه به عنوان توافق معامله برگزیت ارزش پوند اندکی رشد و شاخص دلار اندکی عقب‌نشینی کرد اما مقاومت کابینه دولت ایتالیا در برابر کسری بودجه و اعمال مجازات‌های اتحادیه اروپا باعث ریزش بهای یورو و به تبع آن رشد شاخص دلار شد. ریزش ارزش سهام بازار‌های اروپایی و آسیایی حرکت سرمایه را به سمت دلار پیش برده‌است و تقویت شاخص دلار کماکان مهم‌ترین عامل فشار بر قیمت فلز زرد محسوب می‌شود. علاوه بر جذابیت دلار برای سرمایه‌گذاری در قیاس با طلا به عنوان پناهگاه حفظ ارزش سرمایه به صورت سنتی، کاهش قدرت خرید صاحبان سرمایه‌های غیر‌دلاری از تب و تاب بازار طلا کاسته است.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

رخوت در معاملات تسه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) بدون تغییر محسوسی به ارزش 59 هزار و 79 تومان معامله شد. رکود تورمی بازار مسکن بر معاملات تسه‌ها اثر گذاشته و نوسانات آن را در بازار به حداقل رسانده است. جهش قیمت مسکن در پی اوج‌‌گیری بهای ارز طی سال گذشته باعث کاهش حجم معاملات در بازار مسکن شده و در نتیجه آن تقاضای تسهیلات مسکن نیز رو به افول گذاشته است. در واقع علاوه بر کاهش قدرت خرید متقاضیان سطح ناچیز این تسهیلات در برابر قیمت تمام‌شده مسکن از جذابیت این اوراق برای متقاضیان کاسته است. در کنار این روند ادامه‌دار با ظهور فصل سرما به صورت سنتی تمایل برای خرید و فروش مسکن نیز کاهش می‌یابد و در کنار آن اکثریت فعالان بازار مسکن در انتظار ثبات سیاسی در داخل کشور هستند و معاملات خود را به تعویق انداخته‌اند.

11-05

 

بازار نفت

سقوط آزاد طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز گذشته با افت 7/ 4 درصدی به قیمت 56 دلار رسید. در ادامه کاهش قیمت نفت در روز گذشته نفت WTI آمریکا سقوط سنگین 7 درصدی را تجربه کرد و به کف سالانه خود به مرز 55 دلار رسید اما در ادامه معاملات اندکی از افت خود را جبران کرد و در سطوح بالاتری مبادله شد. چرخش نگرانی‌های بین‌المللی از کمبود عرضه در سطح بازار جهانی با تحریم نفتی ایران به سوی ازدیاد تولید باعث ریزش ارزش نفت شده است. علاوه بر درخواست رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم کاهش سطح تولید اوپک، بر اساس گزارش سه‌شنبه EIA تولید نفت شیل آمریکا با رسیدن به ۹/ ۷ میلیون بشکه در روز رکوردزنی کرد و در کنار افزایش ادامه‌دار موجودی‌های نفت تجاری آمریکا اثر خبر کاهش تولید اوپک را خنثی کرد و باعث سقوط قیمت نفت شد.

11-06