بازار سهام

توقف رشد ماهانه بورس پس از سه ماه

شاخص سهام آبان ماه را با افت ۴/ ۶ درصدی سپری کرد و دماسنج بازار در ارتفاع ۱۷۵ هزار و ۷۱۳ واحدی قرار گرفت. شاخص کل بورس که اکثر روزهای آبان را بالای کانال ۱۸۰ هزار واحدی سپری می‌کرد طی روزهای آخر به زیر این سطح تنزل کرد. اجرای دور دوم تحریم آمریکا علیه ایران در اواسط آبان بر جو عمومی بازار اثرگذار بود و ضمن وارد کردن سرمایه‌گذاران به فاز احتیاطی از جذب نقدینگی بازار سهام کاست. ماه گذشته با افزایش گمانه‌زنی‌ها از افت سرعت رشد اقتصاد جهانی در سایه جنگ تجاری چین و آمریکا و سقوط ۲۰ درصدی بهای نفت، شاهد چرخش معاملات از صنایع کالایی به سمت گروه‌های بانکی و خودرویی بودیم. این دو لیدر در نیمه دوم ماه بیشترین اثرگذاری را بر شاخص کل گذاشتند. ضمن اینکه عرضه اولیه نماد «کگهر» در ماه گذشته از جمله اتفاق‌های مهم بورس تهران بود.

11-01

 

بازار ارز

دومین ماه نزولی دلار

ساعت 16 دیروز هر دلار آمریکا با کاهش 50 تومانی به قیمت 12 هزار و 900 تومان معامله شد. دلار در آبان ماه 8/ 7 درصد از ارزش خود را از دست داد و همچون مهرماه بازده منفی را برای خود ثبت کرد. دلار آبان ماه را صعودی آغاز کرد. افزایش نگرانی‌ها پیش از اجرای دور دوم تحریم‌ها باعث رشد قیمت ارز تا ۱۵ هزار تومان نیز شد. اما حضور موثر بازارساز نقش مهمی در کنترل هیجان بازار ایفا کرد. عرضه روزانه ارز توسط صرافی‌های بانکی در هفته سوم آبان‌ماه شدت گرفت و کاهش قابل توجه قیمت‌ها به صورت روزانه باعث ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی نیز بود. با تغییر سیاست بازارساز حول تثبیت قیمت‌ها از نوسان بازار کاسته شد و دلار ضمن نوسان کم‌دامنه حول مرز ۱۳ هزارتومانی معاملات دومین ماه پاییز را به پایان رساند.

11-02

 

بازار سکه

تکرار همگامی سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با رشد 60 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 100 هزار تومان مبادله شد. بازار سکه در آبان ماه با افت 7/ 6 درصدی مواجه شد که با ریزش شدیدتر نسبت به مهرماه دومین ماه نزولی خود را ثبت کرد. سکه نیز همچون دلار با نزدیک شدن موعد دور دوم تحریم‌ها روند صعودی را طی ‌کرد و تا مرز 4 میلیون و 800 هزار تومان هم پیش رفت. اما شیب صعودی سکه که ناشی از نوسانات ارز بود با حضور کنشگر بازارساز متوقف شد. ریزش روزانه قیمت ارز در نیمه دوم آبان باعث شد تا بازار سکه نیز به تبعیت با افت روزانه مواجه شود و سکه در مقاطعی قیمت‌های زیر 4 میلیون تومان را هم تجربه کرد. با کاهش روزانه قیمت‌ها، سکه‌های پیش‌فروش نیز در ماه گذشته به بازار سرازیر شدند.

11-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلای جهانی به روند نزولی

هر اونس طلا در بازار جهانی ضمن ثبت ریزش ۱۶/ ۰ درصدی به بهای ۱۲۲۴ دلار رسید.  پس از رسیدن طلا به مرز روانی ۱۲۰۰ دلاری طی هفته گذشته این فلز گرانبها رشد تدریجی خود را شروع کرد و سه‌شنبه  ضمن نزدیک شدن به مرز ۱۲۲۸ دلاری به روند رو‌به‌رشد خود ادامه داد. اما اخبار ریزش ناگهانی ۷ درصدی بهای نفت، بازار طلا را نیز با بحران مواجه کرد. تلاطم بازارهای سهام در روزهای گذشته نیز مزید بر علت شد تا فروش فلز زرد به منظور جبران ضررهای سرمایه‌گذاران بر قیمت فشار آورد و با تقویت  عرضه مانع ادامه اوج‌گیری آن شد. شاخص دلار که پس از امیدواری‌های حوزه یورو در مورد بحران بودجه ایتالیا عقب نشسته بود با انتشار گزارش مجوز مسکن آمریکا تقویت شد. رشد شاخص دلار از قدرت خرید سرمایه‌داران غیر‌دلاری می‌کاهد و با کاهش تقاضا روند نزولی به طلا می‌دهد.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

پنجمین ماه نزولی اوراق مسکن

طی آخرین معاملات روز گذشته بهای اوراق مسکن اسفند 95 (تسه9512) به سطح 58 هزار و 233 تومان رسید و ضمن ثبت ریزش 3 درصدی پنجمین ماه متوالی نزولی را تجربه کرد. قیمت اوراق مسکن در کف مقدار سالانه قرار دارد و ضمن حبس بازه‌ای زیر مرز ۶۰ هزار تومانی در ماه گذشته بازده منفی ۱۰ درصد را از شروع سال ثبت کرده است. سایر سررسید‌ها نیز با کم‌نوسانی ماه گذشته را نزولی سپری کردند. کاهش روزافزون قدرت خرید اوراق مسکن در مقابل رشد قیمت‌ها و کم شدن فصلی تقاضای مسکن این بازار را وارد رکود تورمی کرده است. وجود وام‌های مشابه همچون صندوق یکم نیز از جذابیت این اوراق برای متقاضیان کاسته است. انتشار گزارش تحولات بازار مسکن تهران در آبان ماه طی روزهای آینده می‌تواند با افزایش تعداد معاملات از رخوت این بازار بکاهد و تسه‌ها را به مدار صعودی بازگرداند.

11-05

 

بازار نفت

سقوط سنگین طلای سیاه

هر بشکه نفت خام WTI دیروز با افت 2/ 4 درصدی به قیمت 6/ 54 دلار معامله شد. بازار نفت آخرین ساعات کاری سه‌شنبه را پرهیجان به اتمام رساند. نفت خام آمریکا با سقوط ۷ درصدی بهای خود طی ساعات پایانی به کف قیمت سالانه خود رسید و تا ۵۳ دلار به ازای هر بشکه ریزش کرد. اما در ادامه معاملات چهارشنبه در کانال ۵۴ دلار آرام گرفت. اظهارات وزیر انرژی روسیه حول عدم کاهش سطح تولید و درخواست لیبی و نیجریه مبنی بر معافیت از کاهش تولید کارتل نفتی اوپک به‌شدت نفت را تحت فشار قرار داد و از کانال عرضه باعث ریزش بهای طلای سیاه شد. اما خبر رشد واردات نفت هند به بیشترین میزان خود طی ۷ سال گذشته در کنار گزارش غیرقابل انتظار API درباره کم شدن موجودی‌های تجاری نفت آمریکا طی هفته گذشته از سمت تقاضا نفت را به مدار صعودی بازگرداند.

11-06