بازار سهام

عقبگرد ۶ کانالی بازار سهام

شاخص کل بورس تهران با ثبت افت هفتگی ۵/ ۳ درصدی در سطح ۱۷۵ هزار و ۷۱۳ واحد قرار گرفت. روند نزولی بازار سهام برای دومین هفته پیاپی در حالی رخ داد که اکثر بازارهای سهام دنیا هفته ناموفقی را سپری کردند. چشم‌انداز ضعف اقتصاد جهانی صنایعی را که به بازارهای جهانی مرتبط هستند در تنگنای تقاضا و فشار فروش قرار داد. پالایشی‌ها بیشترین فشار را در پی سقوط قیمت نفت متحمل شدند. تداوم افت جهانی قیمت پتروشیمی‌ها و فلزات بر سهام وابسته بورسی اثرگذار بود. در ضعف کالایی‌ها دو گروه بانکی‌ها و خودرویی‌ها نقدینگی قابل توجهی را کسب کردند. اخبار پیرامون افزایش قیمت خودرو و بهبود نرخ تسعیر بانک‌هامهم‌ترین بهانه تحرک بورس بازان در این دو گروه ارزیابی می شود. انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه در روزهای آتی آغاز دور نهایی تحریم‌ها، می‌تواند مسیر سرمایه‌گذاری در بورس را جهت‌دهی کند.

31-01

 

بازار ارز

آرامش نسبی دلار زیر نظر بازارساز

هر دلار آمریکا در آخرین معاملات پنج‌شنبه با کاهش ۲۵۰ تومانی به نرخ ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور با رشد ۸/ ۲ درصدی طی هفته گذشته به روند نزولی دو هفته ماقبل خود پایان داد. صرافی‌های عامل بانک مرکزی دو هفته پیش با کاهش روزانه قیمت دلار باعث ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی شدند. اما طی هفته قبل با ثابت نگه داشتن نرخ خرید و فروش روزانه دلار از نوسان بازار کاستند تا شاخص ارزی کشور در بازه ۱۳ هزار تومانی معامله شود. مساله‌ای که به‌موجب آن از فعالیت‌های سفته‌بازانه دلالان کاسته‌ شد و با کنترل هوشمندانه بازارساز، از هجوم هیجانی سرمایه‌های خرد به بازار جلوگیری شد. به نظر می‌رسد بازار ارز به تعادلی از سمت عرضه و تقاضا رسیده است که با تداوم این وضعیت می‌توان به ثبات قیمت طی روزهای آینده امید داشت.

31-02

 

بازار سکه

هم‌آوایی دلار و سکه

هر سکه طرح جدید در آخرین معاملات هفته قبل با ریزش 80 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 20 هزار تومان معامله شد. رشد هفتگی 2/ 5 درصدی بهای سکه تحت تاثیر بازار ارز صورت گرفت. همانند نوسانات قیمت دلار سکه نیز به دوهفته روند نزولی خود پایان داد و با نوسان کم‌دامنه حول مرز 4 میلیون تومانی مبادله شد. سیاست نوسان‌گیری هفته گذشته بازارساز از هیجانات بازار دلار کاست و سکه نیز در اکثر مواقع از دلار تبعیت کرد. افول قابل توجه ارزش سکه در هفته سوم آبان باعث سرازیر شدن سکه‌های پیش‌فروش شده مردم عادی به بازار به منظور جلوگیری از زیان شد. امری که به موجب آن عرضه و تقاضا در بازار سکه به تعادلی نسبی رسید. با تداوم سیاست بازارساز امکان دلالی از افراد عادی گرفته می‌شود و با خارج کردن این افراد می‌توان چشم‌انداز تثبیت قیمت‌ها را متصور شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت دلاری طلای جهانی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 1223 دلار رسید. با وجود تشدید ریسک‌های جهانی و ریزش ناگهانی شاخص‌های سهام و نفت طی روزهای پایانی هفته قبل، طلا از ورود مجدد به کانال ۱۲۳۰ دلاری بازماند. در این شرایط سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم فدرال رزرو درخصوص تعیین نرخ بهره در دسامبر هستند که می‌تواند از مجرای شاخص دلار بر قیمت طلا اثر بگذارد. با این حال، نگرانی از آثار زیان‌بار جنگ تجاری احتمال افزایش نرخ بهره دلار را در نشست بعدی بانک مرکزی آمریکا کم کرده است و همین امر موجب کاهش فشار دلار بر طلا شده است. از طرفی انتشار آمار اقتصادی در اروپا از ارزش یورو کاست و شاخص دلار را ارتقا بخشید. حال بازارها چشم‌انتظار نشست هفته بعد گروه ۲۰ و تعیین سرنوشت جنگ تجاری هستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

دومین هفته پیاپی افت قیمت اوراق

طی آخرین معاملات هفته قبل اوراق مسکن اسفند 95 (تسه9512) ضمن ثبت ریزش هفتگی 4/ 1 درصدی به قیمت 58 هزار و 233 تومان معامله شد. وضعیت رکودی بازار معاملات مسکن ادامه دارد. جهش قیمت مسکن در بازار خانه‌های نوساز بیش از پیش به چشم می‌خورد. سازنده‌های واحدهای مسکونی دلیل قیمت‌های نجومی خانه‌های نوساز را افزایش قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی عنوان می‌کنند. مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود از افزایش قابل توجه ۱۲۷ قلم از مصالح ساختمانی یاد کرد. رئیس کل بانک مرکزی نیز ضمن گلایه از وضعیت اوراق مسکن اعلام کرد که وام‌های خرید مسکن باید اصلاح شوند. او ضمن تاکید بر مسکن به‌عنوان بازاری مهم برای رونق سایر صنایع اعلام کرد حجم وام‌های خرید دیگر جوابگو نیستند و باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود. انتشار گزارش مسکن آبان ماه در روزهای آینده می‌تواند بر قیمت اوراق مسکن اثرگذار باشد.

31-05

 

بازار نفت

ریزش نفت به کف قیمت 13 ماهه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با افت 4/ 4 درصدی به قیمت 52 دلار به‌فروش رفت. قیمت نفت به کمترین میزان خود از اکتبر 2017 رسیده است. مهم‌ترین عامل ریزش قیمت نفت نگرانی‌ از مازاد تولید است. بر اساس پیش‌بینی‌ها رشد تقاضای نفت در نیمه اول سال آتی کمتر از انتظار خواهد بود که این رویه در کنار افزایش تولید آمریکا بازار نفت را با بحران روبه‌رو‌ کرده است. چهارشنبه اداره انرژی آمریکا گزارش داد که موجودی‌های تجاری نفت این کشور برای سومین هفته متوالی فراتر از پیش‌بینی‌ها افزایش پیدا کرده که از کانال کاهش تقاضا بر بهای نفت فشار وارد آورد. حال انتشار گزارش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در شبانگاه جمعه می‌تواند بر نوسانات قیمت نفت اثرگذار باشد. تعداد این دکل‌ها طی دو هفته قبل رو به افزایش بوده که نشان از تقویت نیروهای عرضه دارد.

31-06