بازار سهام

ریزش سهام در پی سقوط نفت

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز شنبه با افت ۵/ ۲ درصدی به سطح ۱۷۱ هزار و ۲۵۳ واحد رسید. ریزش دماسنج بازار به پایین‌ترین سطح خود از سوم مهرماه عمدتا در سایه ریزش بهای نفت و افت قیمت فلزات در بازارجهانی رقم خورد. نگرانی از وضعیت متلاطم بازار جهانی، سهام گروه‌های پالایشی و پتروشیمی، فلزات و سهام معدنی‌ها را دستخوش عرضه‌های سنگین کرد و قیمت‌ها را به‌شدت تنزل داد؛ به‌طوری که در فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص کل طی معاملات روز شنبه نمادهای قرمز رنگ «فولاد»، «فارس» و «کگل» در صدر قرار گرفتند. در سمت دیگر، سهم‌های مرتبط با بازار داخلی توانستند از بار فشار فروش عمومی بکاهند. گروه خودرویی با انتشار خبر افزایش نرخ رسمی محصولات زامیاد با صف طولانی خرید مواجه شدند. سهام بانکی نیز به جز نماد «وتجارت» در محدوده مثبت مبادله شدند.

31-01

 

بازار ارز

افت دلار با شروع هفته

روز شنبه هر دلار آمریکا ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به نرخ ۱۲ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله شد. هفته گذشته نیز دلار با رسیدن به نرخ ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان معاملات خود را شروع کرد اما نزدیک شدن به مرز روانی ۱۲ هزار تومانی باعث افزایش تب خرید در بین مردم عادی شد و به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. برخی فعالان بازار معتقدند این الگو می‌تواند در هفته پیش رو نیز ادامه داشته باشد. به عقیده این گروه اتفاق خاصی در بازار نیفتاده تا چشم انتظار افت بیشتری در بازار ارز باشیم. هفته قبل بازارساز به عرضه مداوم ارز با قیمت نزدیک به بازار مبادرت کرد. موضوعی که با تداوم آن در هفته پیش‌رو می‌توان با مهار فعالیت‌های سفته‌بازانه، هفته‌ای آرام و کم‌نوسان را برای شاخص ارزی کشور متصور شد.

31-02

 

بازار سکه

عقبگرد سکه از مرز 4 میلیونی

هر سکه طرح جدید طی معاملات روز شنبه با کاهش 50 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 970 هزار تومان معامله شد. سکه در انتهای هفته گذشته نیز توانست مرز 4 میلیونی را بشکند اما گمانه‌زنی عده‌ای از فعالان بازار مبنی بر رسیدن به کف قیمت رونق را به این بازار بازگرداند و قیمت‌ها رشد کرد. مطابق معمول روزهای گذشته، افسار سکه در دست بازار ارز بود و نوسان قیمت شاخص ارزی، بهای سکه را به نوسان واداشت. بنابراین طبیعی است با فروکش تب خرید ارز، این آرامش به بازار سکه نیز گسترش یابد و فضا برای فعالیت التهاب‌‌آفرین سفته‌بازان محدودتر شود. از طرف دیگر، با نظر به چشم‌انداز فشار  شاخص دلار بر بهای طلای جهانی می‌توان انتظار داشت که قیمت سکه با افزایش عرضه سکه‌های پیش‌فروش تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار بر طلا در تلاقی نیروهای متقابل

هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل با افزایش یک دلاری به قیمت 1223 دلار معامله شد. همزمان با افزایش ریسک‌های تجاری و ریزش شاخص‌های جهانی سهام و نفت در هفته قبل، جریان سرمایه به سمت دارایی‌های با ریسک کمتر انتقال پیدا کرد. افزایش قیمت اوراق خزانه آمریکا و تنزل نرخ بازدهی در این اوراق انعکاسی از افزایش ریسک در بازارهاست. از طرف دیگر، افزون بر تنش‌های تجاری، تقویت احتمالات از افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در هفته آینده نیز به کمک دارایی‌های دلاری آمده است. بنابراین گرچه چشم‌انداز رشد نرخ بهره عامل فشار بر طلاست اما تشدید ریسک‌ها می‌تواند از فلز زرد حمایت کند. در نظرسنجی سایت کیتکو نیز ۵۰ درصد کارشناسان و ۵۹ درصد از سرمایه‌گذاران روند صعودی را برای قیمت فلز زرد در هفته پیش رو پیش‌بینی کرده‌اند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت ممتد قیمت اوراق

طی آخرین معاملات روز شنبه اوراق مسکن اسفند ۹۵ «تسه۹۵۱۲» با ثبت افت ۶/ ۲ درصدی به قیمت ۵۶ هزار و ۷۴۱ هزار تومان رسید. اکثر سررسیدهای دیگر نیز زیر کانال ۶۰ هزار تومانی معاملات خود را ثبت کردند. با جهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرهای کشور بازار معاملات ملکی با رکود مواجه شده است. کم شدن قدرت خرید در کنار افت فصلی تقاضای مسکن با اتمام تابستان به رخوت بازار اوراق مسکن دامن زده است. امری که به موجب آن از سهم تسه‌ها در خرید خانه کاسته شده و به‌ تبعیت از آن تقاضا برای این اوراق به‌شدت کاهش یافته است. افزایش قیمت املاک مسکونی در بخش خانه‌های نوساز نیز با رشد بیشتری همراه بوده که دلیل آن رشد قیمت مصالح مصرف شده یاد می‌شود. اخبار روزهای گذشته پیرامون افزایش رشد وام‌های مسکن می‌تواند از بی‌نوسانی بازار اوراق مسکن بکاهد.

31-05

 

بازار نفت

جمعه سیاه نفت

نفت خام آمریکا با ثبت ریزش 11 درصدی طی هفته گذشته به مرز روانی 50 دلار رسید. جمعه هفته گذشته بود که بهای نفت شدیدترین افت روزانه را از جولای 2015 ثبت کرد و در پایین‌ترین سطح طی سال جاری میلادی قرار گرفت. هفتمین هفته پی‌درپی است که بازار نفت وضعیتی نزولی را پشت سر می‌گذارد. ریزش حدود 8 درصدی شاخص‌های نفتی در عصر جمعه را عمدتا به نگرانی‌های سمت عرضه نسبت می‌دهند. نااطمینانی فزاینده سرمایه‌گذاران از کند شدن شتاب رشد اقتصاد جهانی و پیشی گرفتن عرضه نفت بر تقاضا طی روزهای اخیر موجب تداوم و تعمیق بازار نزولی نفت شد. از طرفی نگاه تردیدآمیز بازار به توانایی اوپک برای کاهش تولید و حمایت از بهای نفت فشار بر قیمت را حفظ کرد. حال نگاه بازارها به نشست گروه۲۰ در هفته پیش‌رو در جهت حل مناقشات تجاری آمریکا و چین است.

31-06