بازار سهام

عقبگرد دماسنج بورس به کف سطح پاییزه

شاخص کل بورس تهران دوشنبه با افت ۸/ ۲ درصدی به سطح ۱۶۶ هزار و ۴۶۴ واحد رسید. دماسنج بازار برای چهارمین روز متوالی روند نزولی را طی کرد و به کمترین سطح خود از اول مهر ماه رسید. فضای عمومی بازار سهام تهران روز گذشته تحت تاثیر ریزش جهانی قیمت نفت قرار داشت و گروه فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی بیشترین افت را تجربه کردند. در ادامه فشار روانی عرضه به تمامی نماگرهای بازار سرایت کرد به‌طوری که از ۳۸ صنعت حاضر در بازار فقط صنعت مخابرات بازده مثبت را تجربه کرد. از جمله تفاوت بورس تهران با روزهای قبل ورود گروه‌های بانکی و خودرویی در اکثر نمادها به صف فروش بود که در ادامه معاملات با حمایت‌های حقوقی به تعادل بازگشت. در جدول نمادهای اثرگذار بر شاخص کل هم نام قرمز رنگ «فارس»، «کگل» و «پارس» به چشم ‌می‌خورد.

31-01

 

بازار ارز

ادامه کاهش شاخص ارزی

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا با افت ۱۵۰ تومانی به قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور ضمن ثبت افت ۲/ ۱ درصدی به مرز ۱۲ هزار تومانی نزدیک‌تر شد. روز گذشته به منظور برخورد با اخلال‌گران ارزی معامله و حواله ارز خارج از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز ممنوع اعلام شد. صرافی ملی نیز نرخ فروش ارز خود را تغییر نداد و بدون نوسان به کار خود ادامه داد. بیشترین قیمت درج شده صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. سیاست نوسان‌گیری بازارساز در کنار برخورد امنیتی با دلالان مهم‌ترین عامل برقراری آرامش در بازار ارز کشور محسوب می‌شود. از نکات مهم روز گذشته امتناع صرافی‌ها از خرید ارز بود. نکته‌ای که با سیگنال غلبه فروش بر تقاضا می‌تواند بازار گمانه‌زنی‌ها را حول کاهش بیشتر بهای دلار در روزهای آینده گرم کند.

31-02

 

بازار سکه

مقاومت سکه‌بازان در مرز روانی

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 20 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 950 هزار تومان رسید. چهارمین روز پیاپی کاهش قیمت سکه افت ۵/ ۰ درصدی را برای این بازار رقم زد. کاهش تدریجی دلار طی هفته قبل نبض بازار سکه را به‌دست گرفت و روند کاهشی به آن داد. امری که باعث شد سکه مرز روانی ۴ میلیونی را واگذار کند. اما واکنش بازار سکه برای فروش همچون بازار دلار نبود. اکثر سکه فروشان تمایل چندانی به فروش سکه زیر مرز ۴ میلیونی از خود نشان نمی‌دهند. برخی از فروش سکه سربازمی‌زنند و بعضی دیگر قیمت‌های بالای ۴ میلیونی را روی تابلوهای خود درج کرده‌اند. به موجب این شرایط اکثر خریداران عادی سکه نمی‌توانند با قیمت واقعی برای خرید اقدام کنند. کم نوسانی قیمت طلای جهانی نیز بر روند آرام بهای سکه اثرگذار بوده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

حرکت طلا روی خط صاف

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۱۲۲۶ دلار رسید. افت دسته‌جمعی بازارهای سهام و نفت در هفته قبل طلا را در موقعیت جذاب قرار داد. برقراری توافق برگزیت بین انگلیس و اتحادیه اروپا در کنار پاسخ مثبت ایتالیا حول بازنگری بودجه خود، ضمن حمایت از بهای پوند و یورو باعث کاهش شاخص دلار شد. افت شاخص دلار بر قدرت خرید سرمایه‌گذاران غیر‌دلاری می‌افزاید و طلا را صعودی می‌کند. ریزش بازارهای سهام و قیمت نفت نیز بار دیگر فلز زرد را به‌عنوان حافظ سرمایه مورد توجه قرار داده است. در انتهای هفته نیزانتظارات در مورد تصمیم فدرال رزرو مبنی بر افزایش نرخ بهره و نشست گروه ۲۰و احتمال توافق تجاری چین و آمریکا می‌تواند ضمن حمایت از شاخص دلار بر قیمت فلز زرد فشار وارد کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

پنجمین روز متوالی افت اوراق مسکن

روز دوشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» با افت 5 درصدی به قیمت 53 هزار و 931 تومان رسید. اوضاع نابسامان در سایر سررسید‌ها نیز وجود دارد و تمامی آنها با کاهش قابل توجه زیر مرز 60 هزار تومانی معامله می‌شوند. پنجمین روز متوالی کاهش ارزش اوراق مسکن قیمت‌ها را به کف بهای خود از اواخر بهمن 92 رساند. کاهش چند روزه بورس تهران و بهای شاخص ارزی کشور نیز در شیب نزولی تسه‌ها بی‌تاثیر نبوده است. رکود معاملات مسکن که با جهش قیمت ارز در کشور رخ داد از قدرت خرید تسه‌ها کاست و اکثر روزهای قبل شاهد غلبه عرضه بر تقاضا بودیم. افزایش نجومی قیمت خانه‌های نوساز نیز نسبت به نرخ رایج به رکود بازار مسکن دامن زده است. حال چشم بازار درپی گزارش مسکن آبان ماه بانک مرکزی است تا شاید رنگ کسادی از بازار تسه‌ها زدوده شود.

31-05

 

بازار نفت

نفت در شوک جمعه سیاه

ساعت 16 روز گذشته هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 4/ 1 درصدی اندکی از ریزش جمعه سیاه را جبران کرد و به قیمت 51 دلار معامله شد. نفت برنت نیز توانست از مرز 60 دلار عبور کند و به بهبود وضعیت نابسامان خود بپردازد. سقوط ارزش نفت تحت تاثیر عوامل ناهمسو رقم خورد. تولید نفت عربستان در نوامبر با رسیدن به سطح ۱/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رکورد خود را شکست و در کنار بیشینه تولید روسیه و آمریکا از کانال عرضه فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. شرکت نفتی آرامکو سعودی نیز از گسترش فروش خود برای سال آینده در بازار چین و هند خبر داده است. جنگ تجاری بین چین و آمریکا نیز کماکان بر قیمت جهانی نفت اثرگذار بوده و ضمن کاهش سطح تقاضا از کاهش بهای نفت حمایت می‌کند.

31-06