بازار سهام

بازگشت بورس به مدار صعودی

شاخص کل بورس تهران پس از دو ریزش متوالی در روزهای ابتدایی هفته با رشد محدود ۴/ ۰ درصدی به سطح ۱۶۷ هزار و ۲۰۰ واحد رسید. ثبات نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی در کنار تنزل قیمت سهام و رسیدن به سطوح جذاب جبهه تقاضا را تقویت کرد و با انتشار گزارش ماهانه، بورس تهران را به مدار صعودی بازگرداند. دیروز افزایش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، فلزات و پالایشی بر رشد دماسنج بورس تهران موثر بود. خصوصا پالایشی‌ها که صف‌های سنگین عرضه را تجربه می‌کردند دیروز شاهد تقاضای قوی‌تر بودند. گزارش قابل قبول فروش کالای فولادسازان نیز نقش بسزایی در بهبود سمت تقاضا در سهام این دسته داشت. ‌در طرف مقابل خودرویی‌ها، بانک‌‌‌ها و گروه‌های کوچک تحت عرضه سنگین قرار گرفتند. همچنین با خروج سهامداران خرد طی روزهای قبل از فشار عرضه‌ها کاسته شده و نقش حمایتی بازیگران بزرگ بازار برجسته‌تر شده است.

31-01

 

بازار ارز

تنزل دلار به مرز ۱۲ هزار تومان

ساعت ۱۶ سه‌شنبه دلار آمریکا با کاهش ۳۰۰ تومانی به قیمت ۱۲ هزار تومان رسید. پنجمین کاهش متوالی شاخص ارزی کشور با افت ۴/ ۲ درصد همراه بود. با توقف روند خرید ارز از سمت صرافی‌ها در روز دوشنبه، فعالان بازار از احتمال کاهش دلار به کانال‌های پایین‌تر خبر دادند. بهای دلار که با کنترل قیمت توسط بازارساز در طول هفته گذشته به ثبات نسبی رسیده بود با کاهش قیمت ارز صرافی‌ها در جهت منفی شتاب گرفت. صرافی ملی در طول دیروز سه بار قیمت‌های مندرج بر تابلوی خود را کاهش داد. سیاستی که مبنی بر منطق کاهش آرام و با پشتوانه بهای دلار است. به‌دلیل کاهش چشمگیر تقاضا در بازار امکان فعالیت‌های سفته‌بازانه نیز از دلالان سلب شده است. با غلبه عرضه بر تقاضا پیش‌بینی می‌شود روند افت قیمت ارز در بازار ادامه داشته باشد.

31-02

 

بازار سکه

چهارمین افت متوالی سکه

ساعت 15 سه‌شنبه هر سکه طرح جدید با کاهش 60 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 890 هزار تومان مبادله شد. روند نزولی بهای سکه در بازار ادامه دارد و روز گذشته سکه با ثبت افت 5/ 1 درصدی برای سومین روز متوالی زیر مرز 4 میلیون تومانی قرار گرفت. با توجه به ثبات نسبی بهای طلا در بازار جهانی، دامنه نوسانات سکه در دست بهای ارز قرار دارد. با کاهش نگرانی‌ها از اثرات تحریم‌ها شاخص ارزی کشور با روند آرام تحت سیاست بازارساز به آرامی افت کرده است. کم‌نوسانی دلار به بازار سکه نیز سرایت کرد و کاهش ارزش در این بازار نیز به صورت مستمر رویت می‌شود. خبر عدم مراجعه خریداران بیش از 100 هزار سکه پیش‌فروش به بانک مرکزی برای تحویل دارایی خود نشان از کم‌رونقی بازار سکه در روزهای اخیر دارد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فاز احتیاطی طلای جهانی

هر اونس طلای جهانی با افت اندک 16/ 0 درصدی به قیمت 1224 دلار معامله شد. کم‌نوسانی در بازار طلا ادامه دارد و از شنبه هفته قبل بالغ بر 9 روز است که طلا بین کانال‌های 1220 و 1230 دلاری نوسان می‌کند. نگاه بازار طلا در این هفته به سخنرانی مسوولان بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است. انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را در دسامبر برای چهارمین بار در سال جاری افزایش دهد. در صورت بروز این اتفاق شاخص دلار رشد خواهد کرد و از جذابیت طلا کم خواهد شد. رشد شاخص دلار از قدرت خرید سرمایه‌داران غیر دلاری می‌کاهد و تقاضا را برای فلز زرد کاهش می‌دهد. سوددهی دیروز بازارهای سهام نیز در کوچ سرمایه‌ها از بازار طلا تاثیرگذار بود. نشست گروه 20 در انتهای هفته می‌تواند با تغییر روند اقتصاد جهانی آینده طلا را مشخص کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نزدیک شدن اوراق به مرز 52 هزار تومانی

روند نزولی ارزش اوراق مسکن ادامه دارد. سه‌شنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» ضمن ثبت کاهش 5/ 3 درصدی به سطح 52 هزار و 71 تومان رسید. بازار مسکن در رکود تورمی به‌سر می‌برد و گزارش تحولات مسکن آبان‌ماه بانک مرکزی بر این روند صحه گذاشت. بر اساس این گزارش متوسط قیمت خرید هر متر مربع خانه در تهران ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل ۶/ ۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/ ۹۱ درصد رشد کرده است. تعداد معاملات نیز با افت محسوس به ۶۸۵۵ واحد رسیده است که نسبت به مهر ۹۷ و آبان سال گذشته به ‌ترتیب ۷/ ۲۶ و ۶/ ۵۳ درصد افت داشته است. با تداوم جهش قیمت و ریزش قابل توجه تعداد معاملات، سهم این اوراق از قیمت مسکن به‌صورت پیاپی کم می‌شود و به تبع آن کساد در بازار این سررسیدها افزایش می‌یابد.

31-05

 

بازار نفت

بهای نفت چشم‌انتظار نشست گروه۲۰

ساعت ۱۶ سه‌شنبه نفت خام آمریکا با رشد اندک ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۵/ ۵۱ دلار برای هر بشکه معامله شد. طلای سیاه حدود ۳۰ درصد از بیشترین قیمت خود در اکتبر را از دست داده است و به مرز روانی ۵۰ دلاری رسیده است. نگرانی از مازاد تولید باعث سقوط قیمت نفت شده است. تولید روسیه، آمریکا و عربستان در اوج خود قرار دارد. حضور نفت ایران در بازارجهانی نیز از کانال عرضه بر قیمت‌ها فشار می‌آورد. علاوه بر کره‌جنوبی، ژاپن و چین نیز خبر از ادامه خرید نفت خود از ایران دادند. با ادامه ریزش قیمت نفت، اوپک قصد دارد کاهش سطح تولید را در جلسه آتی خود در ۶ دسامبر بررسی کند. برگزاری نشست ۲۰ اقتصاد برتر دنیا در انتهای هفته می‌تواند با مذاکره چین، روسیه و آمریکا در مورد سیاست‌های نفتی به مسیر بازار جهت دهد.

31-06