بازار سهام

 عقبگرد شاخص سهام به ابتدای پاییز

شاخص کل بورس تهران دیروز در بازاری سراسر منفی ریزش ۴/ ۲ درصدی را ثبت کرد و به سطح ۱۵۹ هزار و ۸۵۴ واحد رسید تا بازدهی کل بورس از ابتدای پاییز وارد محدوده منفی شود. تداوم روند نزولی بهای نفت و محصولات پتروشیمی و فولاد در بازار آسیایی از مهم‌ترین‌ عوامل فشار بر بهای سهام وابسته در بورس تهران ارزیابی می‌شوند. در بین صنایع بورسی تنها نمادهای منسوجات و رادیویی تغییرات مثبت را تجربه کردند و سایر گروه‌ها با ریزش سهام روبه‌رو‌ شدند. در بین نمادهایی که دیروز تحت فشار عرضه بودند، طولانی‌ترین صف‌های فروش به نمادهای بانکی و خودرویی تعلق گرفت. در معاملات دیروز ۲۰۷ میلیارد تومان نقدینگی از سهامداران حقیقی به فعالان حقوقی انتقال پیدا کرد. در جلسه معاملاتی دیروز نمادهای قرمزپوش «فولاد»، «ومعادن» و «تاپیکو» در صدر جدول تاثیرگذاری بر شاخص قرار گرفتند.

31-01

 

بازار ارز

هشتمین روز متوالی نزول دلار

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا ضمن ثبت کاهش 350 تومانی به قیمت 11 هزار و 100 تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور در هشتمین افت متوالی خود 2 درصد عقب نشست. روند نزولی بهای دلار در اولین روز کاری هفته ادامه یافت و دلار رفته‌رفته به مرز 11 هزار تومانی نزدیک شد و در مواقعی توانست به کانال 10 هزار تومانی هم ورود کند؛ اما هربار با رسیدن به سطوح مقاومتی دوباره به مدار صعودی باز می‌گشت. صرافی ملی نیز قیمت مندرج بر تابلوی خود را بدون نوسان حول مرز 11 هزار تومانی حفظ و بر تثبیت قیمت‌ها مبادرت ورزید. در معاملات کف بازار نیز نرخ‌های زیر 11 هزار تومان رواج داشت. روند نزولی دلار باعث شده است برخی از دلارهای بالا خرید به بازار سرازیر شود و از کانال عرضه فشار را بر قیمت حفظ کند.

31-02

 

بازار سکه

اهرم دلاری افت سکه

ساعت 16 روز شنبه هر سکه طرح جدید با کاهش 50 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 700 هزار تومان مبادله شد. با عقبگرد 3/ 1 درصدی بهای سکه در روز گذشته برآیند هفت کاهش متوالی سکه به 10 درصد رسید. عنان بازار سکه همچنان در دست نوسانات دلار قرار دارد و مطالعه تغییرات نرخ ارز می‌تواند نوسان بازار سکه را توجیه کند. همچون دلار، سکه نیز روز شنبه را با روند کاهشی آغاز کرد و قیمت آن چند بار با شکستن کانال ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به سطح ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان هم رسید، اما با مقاومت بازار، دوباره صعودی شد و به اصلاح قیمت پرداخت. با ادامه مداخلات بازارساز از مجرای عرضه ارز و روند اصلاحی نرخ دلار می‌توان انتظار داشت که سکه به سطح تعادلی قیمت خود نزدیک‌تر شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

هفته کم نوسان طلای جهانی

هفته قبل طلای جهانی با افت کمتر از یک دلار به قیمت 2/ 1222 دلار به ازای هر اونس مبادله شد. نشست گروه 20 مهم‌ترین رویداد تاثیرگذار بر طلا محسوب می‌شود. حصول توافق تجاری بین چین و ایالات متحده و پایان احتمالی جنگ تجاری بین دو کشور در حاشیه این نشست می‌تواند با رونق بخشیدن به بازار سهام جهانی از موقعیت جذاب طلا بکاهد. از طرفی بعضی معتقدند با اتمام جنگ تجاری از قدرت دلار کاسته شده  و طلا تقویت می‌شود. سرانجام توافق برگزیت نیز طی هفته جاری ضمن تاثیر بر قیمت پوند و یورو می‌تواند شاخص دلار را تغییر دهد و طلا را با نوسان مواجه کند. با نزدیک شدن به موعد اعلام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و خوش‌بینی‌ها درباره چهارمین افزایش سالانه نرخ بهره توسط فدرال رزرو شاخص دلار با اوج‌گیری، فشار را بر قیمت طلا حفظ کرده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت اوراق به کانال 50 هزار تومانی

با پایان معاملات شنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۸/ ۱ درصدی به قیمت ۵۰ هزار و ۴۷۸ تومان معامله شد. پس از عملکرد ضعیف این اوراق در هفته گذشته تسه۹۵۱۲ بار دیگر به کانال ۵۰ هزار تومانی صعود کرد. اکثر سررسیدها در معاملات دیروز روند نزولی را تجربه کردند. بنا بر گزارش وضعیت معاملات مسکن تعداد معاملات در گروه قیمتی هر متر مربع ۳ تا ۵ میلیون، نسبت به سال قبل ثابت مانده است. گروه‌های متراژی ۴۰ تا ۶۰ متر‌مربع نیز بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، افت شدید فروش نوسازها بیش از سایر واحدها به چشم می‌آید. با جهش دوبرابری قیمت‌ها در مقیاس سالانه روند خرید خانه‌ها با توجه به بضاعت متقاضیان در شیب نزولی به سر می‌برد. کاهش ماهانه تعداد معاملات نیز گویای رکود بازار املاک است که به رکود «تسه»‌ها دامن زده‌ است.

31-05

 

بازار نفت

توقف روند نزولی نفت

هفته گذشته هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 7/ 50 دلار رسید و روند کاهشی نفت پس از 7 هفته متوالی متوقف شد. طلای سیاه با رسیدن به کف قیمت از سپتامبر 2017 هفته کم‌نوسانی را سپری کرد. طی هفته قبل تولید روزانه عربستان به رکورد تاریخی خود رسید و در کنار افزایش ۲ واحدی دکل‌های نفتی آمریکا از سمت عرضه فشار را بر قیمت نفت حفظ کرد. موجودی‌ تجاری نفت آمریکا نیز با افزایش فراتر از برآوردها برای دهمین هفته پیاپی افزایش یافت که نشان از تضعیف سمت تقاضا دارد. در گزارش CFTC آمریکا نیز تعداد قراردادهای خرید در هفته قبل با کاهش ۱۹ هزار واحدی روبه‌رو‌ شد که از روند خروج سرمایه از بازار جهانی نفت حکایت دارد. حال نشست جمعه آینده سران اوپک حول کاهش سطح تولید می‌تواند رونق دوباره‌ای به بازار نفت دهد.

31-06