بازار سهام

واکنش بورس تهران به دیدار ترامپ و شی

طی جلسه معاملاتی روز گذشته بازار سهام، شاخص کل با رشد بیش از ۳ هزار واحد به سطح ۱۶۳ هزار و ۱۳۸ واحد رسید. رشد ۲ درصدی دماسنج بازار، بهترین عملکرد روزانه بازار سهام را طی یک ماه و نیم قبل ثبت کرد. توافق تجاری بین چین و آمریکا در شامگاه گذشته تنش تجاری بین دو کشور را رفع کرد. پایان جنگ تجاری ضمن رونق بخشیدن به تجارت جهانی، تقاضا را برای مواد خام همچون فلزات و نفت زیاد خواهد کرد و به رشد قیمت‌ کامودیتی‌ها خواهد انجامید. امری که به موجب آن بورس کالامحور تهران به روند صعودی بازگشت. دیروز بیشتر نمادهای بورسی سبزرنگ شدند. گروه فلزی-معدنی بیشترین تاثیر را بر شاخص کل گذاشتند. پتروپالایشی‌ها هم در رتبه‌های بالای جدول قرار داشتند. طی معاملات دیروز ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از فعالان حقوقی به سهامداران حقیقی انتقال یافت.

31-01

 

بازار ارز

اهرم تقاضای فصلی در اوج‌گیری نرخ ارز

ساعت 16 روز گذشته دلار آمریکا با افزایش چشمگیر 600 تومانی به قیمت 11 هزار و 700 تومان رسید. روند صعودی بازار ارز از ابتدای روز شروع شد و در نهایت رشد 4/ 5 درصدی شاخص ارزی کشور را رقم زد. یکشنبه صرافی ملی سنگین‌تر از روزهای قبل به عرضه دلار دست زد و به هر نفر 2200 دلار اختصاص داد. با ادامه روند افزایشی دلار نرخ مندرج بر تابلوی این صرافی نیز افزایش یافت. از طرفی دلالان ارزی نیز در تلاشند با نزدیک شدن به اوج تقاضای فصلی دلار در ابتدای زمستان حاشیه قیمت را با نرخ فروش بازارساز زیاد کنند و با شدت بخشیدن به هیجان بازار به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند. کارشناسان معتقدند با رسیدن دلار به کف مقاومتی ۱۱ هزار تومانی، تقاضای ارز رو به ازدیاد گذاشته و منجر به افزایش نرخ دلار شده است.

31-02

 

بازار سکه

نزدیک شدن سکه به مرز 4 میلیونی

هر سکه طرح جدید ساعت 16 یکشنبه با افزایش 150 هزار تومانی به بهای 3 میلیون و 850 هزار تومان مبادله شد. بازار سکه نیز همچون ارز روز صعودی را سپری کرد و با رشد 4 درصدی یک گام دیگر به مرز 4 میلیون تومانی نزدیک‌تر شد. با کنترل نوسان ارز توسط بازارساز نرخ دلار به مرجع تغییرات سکه تبدیل شده و هر نوسانی در نرخ ارز با واکنش بازار سکه مواجه می‌شود. افزایش تقاضای فصلی ارز با نزدیک شدن به انتهای پاییز باعث شد بهای دلار افزایش یابد و مطابق روزهای قبل بازار سکه نیز همگام با دلار تغییر کند. ضمن اینکه با حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا، روند صعودی برای طلای جهانی در هفته جاری پیش‌بینی می‌شود که بر افزایش بهای سکه در روز گذشته اثر گذاشت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

نگاه پرامید طلا به شروع هفته کاری

طلا در بازار جهانی هفته کم‌نوسانی را سپری کرد و در اکثر روزها در کانال 1220 دلاری مبادله شد و سرانجام با رشد کمتر از یک دلار در مقیاس هفته به قیمت 2/ 1222 دلار به ازای هر اونس رسید. در نشست گروه 20 سرانجام جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن متوقف شد و مقامات دو کشور از حصول توافق برد- برد در آینده نزدیک خبر دادند. این خبر مهم با رونق بخشیدن به اقتصاد جهانی از قدرت شاخص دلار خواهد کاست و بازار طلا را در موقعیت جذاب قرار خواهد داد. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود تقاضای فیزیکی طلا از سمت چین افزایش یابد و از سمت تقاضا به رشد قیمت طلا کمک کند. در نظرسنجی جمعه شب سایت کیتکو ۶۰ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۶۰ درصد از سرمایه‌داران بازار طلا هفته رو به رشدی را برای فلز زرد پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

دومین رشد متوالی اوراق مسکن

روز یکشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افزایش 1600 تومانی به قیمت 52 هزار و 87 تومان معامله شد. تسه9512 دومین روز هفته جاری را نیز صعودی سپری کرد و رشد 2/ 3 درصدی را ثبت کرد. اکثر سررسیدها هم با روند افزایشی حول همین قیمت مبادله شدند.برخلاف رشد بهای تسه‌ها، این اوراق کماکان از اوج قیمت خود فاصله دارند و در بدترین وضعیت در چهار و نیم سال اخیر به ‌سر می‌برند. وضعیت رکود تورمی بازار مسکن ادامه دارد و به تبع آن چشم‌اندازی روشن را نمی‌توان برای اوراق مسکن متصور شد. با جهش قیمت مصالح ساختمانی، رویه قیمت‌گذاری توهمی خانه‌های نوساز ادامه دارد. کاهش فصلی تقاضای خانه نیز باعث شده است تا فقط خانه اولی‌هایی دنبال خرید مسکن باشند که مهلت سررسیدهای آنان رو به پایان است. وام‌های موازی همچون صندوق یکم نیز به رکود اوراق مسکن دامن زده‌اند.

31-05

 

بازار نفت

روزنه‌های توافق تجاری در بازار نفت؟

طلای سیاه طی هفته قبل روند آرامی را تجربه کرد و با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت نهایی 7/ 50 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت نیز به قیمت 59 دلار معامله شد و نتوانست به بالای مرز 60 دلاری صعود کند. روز جمعه WTI به بازه قیمتی 49 دلار هم وارد شد اما سریعا با اصلاح قیمت به موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرد. سیگنال افزایش عرضه به‌صورت توامان با کاهش سطح تقاضا باعث رسیدن بهای نفت به کف سالانه شده است. در حاشیه نشست گروه 20 پوتین و بن‌سلمان در مورد کاهش سطح تولید نفت به توافق رسیدند که خبر مهمی در آستانه نشست جمعه آینده اوپک محسوب می‌شود. ضمن اینکه توافق تجاری بین چین و آمریکا در حاشیه همین نشست با کمک به شتاب گرفتن رشد اقتصاد جهانی احتمالا سمت تقاضای نفت را تقویت کرده و قیمت آن را صعودی خواهد کرد.

31-06