بازار سهام

رشد توامان شاخص کل و هم‌وزن

روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران ضمن ثبت رشد ۷/ ۰ درصدی به سطح ۱۶۶ هزار و ۸۶۰ واحد رسید. ناکامی در تداوم افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی باعث شد رشد نمادهای بزرگ بازار تعدیل شود. به‌عنوان مثال عقبگرد بهای فلزات رنگی از اوج هفتگی باعث نوسان محدود نمادهای وابسته شد. در طرف دیگر حرکت نقدینگی به سمت گروه‌های کوچک‌تر باعث شد رشد شاخص هم‌وزن با رسیدن به سطح ۱۵/ ۱ درصدی از رشد تا شاخص کل پیشی بگیرد. خودرویی‌ها هم صف‌های نسبتا سنگین خرید را تجربه کردند. ارزش معاملات خرد بازار در معاملات دیروز ۳۸۱ میلیارد تومان بود که طی آن ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از سبد فعالان حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی انتقال یافت. نام «کگل»، «رمپنا» و‌ «وامید» نیز در صدر جدول سبزرنگ نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل قرار گرفت.

11-01

 

بازار ارز

حرکت دلار روی خط صاف

ساعت ۱۶ چهارشنبه هر دلار آمریکا با افت جزئی ۱۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان معامله شد. معاملات ارزی کشور روز آرامی را سپری کرد که از ابتدای ماه جاری بی‌سابقه بوده است. نرخ ارز طی معاملات چهارشنبه بین ۱۱ هزار و ۲۷۰ تا ۱۱ هزار و ۴۳۰ تومان نوسان کرد. به‌نظر می‌رسد عامل اصلی این امر، افت تقاضای احتیاطی و سیاست قیمت‌گذاری بازارساز باشد. هفته گذشته کاهش دلار به زیر مرز ۱۱ هزار تومانی به سودجویی عده‌ای از دلالان انجامید که با هوشمندی بازارساز تکرار این حربه برای دومین هفته متوالی نافرجام ماند. صرافی‌های عامل بانک مرکزی و در راس آنها صرافی ملی طی ساعات کاری چهارشنبه قیمتی پایین‌تر از ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان ثبت نکردند تا با نوسان‌گیری به ادامه روند آهسته و پیوسته اصلاح نرخ ارز ادامه دهند.

11-02

 

بازار سکه

حبس بازه‌ای بهای سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با کاهش 20 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 740 تومان رسید. آرامش و کم‌نوسانی شاخص ارزی کشور طی معاملات چهارشنبه در بازار سکه نیز تجلی پیدا کرد. با سیاست قیمت‌گذاری صرافی‌های بانک مرکزی، تاکتیک نوسان‌گیری و کسب سود دلالان ارزی با شکست مواجه شد. عدم جهش کاهشی قیمت دلار باعث شد که بازار سکه هم بدون تغییر نوسان خاصی به روند سه‌شنبه ادامه دهد. از طرفی تقاضای افراد عادی نیز در سطح محدودی قرار دارد و به‌نظر نمی‌رسد تداوم این روند کمکی به صعودی کردن بهای سکه کند. برخوردهای امنیتی نیز به‌صورت موثر از حضور دلالان و فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار ارز و سکه جلوگیری کرده است و انتظار می‌رود روند آرام اصلاح قیمت سکه تا رسیدن به ارزش واقعی ادامه داشته باشد.

11-03

 

بازار طلای جهانی

مقاومت طلا در برابر رشد دلار

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز قبل با یک دلار کاهش نسبت به سه‌شنبه به قیمت 1238 دلار مبادله شد. با اعلام پایان جنگ تجاری بین چین و آمریکا، طلا رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. اما ریزش بازارهای سهام جهانی در چهارشنبه ضمن بازگرداندن نگرانی‌ها در مورد کند شدن شتاب اقتصاد جهانی، ترمز حرکت صعودی فلز زرد را کشید. در آستانه اعلام نرخ بهره ماه جاری میلادی از سوی بانک مرکزی آمریکا، شاخص دلار روز چهارشنبه کاهش روزهای قبل خود را جبران کرد. ضمن اینکه ریزش بازار سهام جهانی به همراه پررنگ شدن تردیدها نسبت به آینده قیمت نفت، به تقویت ارزش دلار شتاب بخشید. قدرت گرفتن شاخص دلار فشار را بر قیمت طلا حفظ خواهد کرد. به این ترتیب که ارزش ارزهای غیر‌دلاری در بازار جهانی کاهش می‌یابد و به تبع آن تقاضا برای خرید طلا کم می‌شود.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

تسه‌ها در اوج ماهانه

در جلسه معاملاتی دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) به روند صعودی خود ادامه داد و ضمن ثبت رشد 4/ 3 درصدی به قیمت 58 هزار و 271 تومان معامله شد. تمامی سررسیدهای دیگر نیز روز مثبتی را در معاملات تجربه کردند. اوراق مسکن ضمن تجربه افت‌های پیاپی، طی هفته قبل، در چهارشنبه کانال ۵۰ هزار تومانی را واگذار کرد. اما رسیدن به سطح مقاومتی بار دیگر تسه ۹۵۱۲ را صعودی کرد و اینک بهای آن به انتهای هفته ماقبل رسیده است. حتی با رشد ۱۵ درصدی از ابتدای هفته، بهای تسه‌ها از اوج خود بسیار فاصله دارد. افزایش نرخ مصالح ساختمانی، افت ارزش پول ملی و افزایش نجومی قیمت‌های واحدهای مسکونی رکود تورمی را در بازار مسکن حاکم کرده است. رکود بازار در کنار وجود آلترناتیوهایی همچون صندوق یکم مدت‌هاست که بازار تسه‌ها را کساد کرده است.

11-05

 

بازار نفت

فشار عرضه بر طلای سیاه

ساعت 16 روز گذشته هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا با افت یک درصدی به قیمت 53 دلار معامله شد. تقابل نیروهای ناهمسو از دو سمت عرضه و تقاضا نوسان ادامه‌دار نفت را رقم زده‌است. با قوت گرفتن خبر توافق روسیه و عربستان مبنی بر کاهش سطح تولید در جلسه امروز اوپک، نفت روند صعودی را پیمود. با این حال توانایی اوپک در کاهش سطح تولید به میزان ۳/ ۱ میلیون بشکه‌ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در گزارش سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا ذخایر تجاری نفت این کشور بیش از سطح پیش‌بینی‌شده‌ افزایش یافت. در صورتی که این آمار با گزارش این هفته EIA همخوانی داشته باشد، اهرم فشار بر قیمت طلای سیاه حفظ خواهد شد. قرمز شدن دیروز بازارهای سهام نیز با تشدید نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی از افت بهای نفت حمایت کرد.

11-06